• 3
  • 4
2019-10-28, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad menar du med riktiga pengar hr? Enbart fysiska sedlar och mynt eller elektroniska pengar Riksbanken gett ut till bankerna genom Rix?

Ang USAs statsskuld s r det nd pengar de anvnt och inget hittep.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...gar-egentligen

ett enkelt skolexempel att forklara
Citera
2019-10-28, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Det r inte inlnade pengar som gr till utlning.
Pengarna fr utlning skapas frn tomma intet. Det r allts bara en siffra som skrivs in p en dator.

Nej det r det inte. Frga en bank hur de bokfr en utlning s frstr du. Eller frestll dig en kontantekonomi dr inga elektroniska pengar finns, skulle banken ha en sedeltryckpress i kllaren eller?
Citera
2019-10-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...gar-egentligen

ett enkelt skolexempel att forklara

Det dr vet jag.
Jag undrade bara vad du menade med riktiga pengar. Fr dig och mig finns bara fysiska kronor och affrsbankskronor s d r det givetvis bara de fysiska som r "riktiga" pengar.

Men, Riksbanken ger ocks ut elektroniska pengar (men det r bara banker som kan ha dem. Det r det som riksbanken funderar p att ndra p) och de r ju egentligen lika riktiga som de fysiska.
Citera
2019-12-08, 15:37
Medlem
Jahbrahs avatar
r det typ bara Revolut som erbjuder (med Premium-konto) virtuella kort SAMT ett fysiskt? Och allts ven med lite gratis uttag och ingen vxlingsvaluta. Reser mycket oxh trttnat p avgifter i bankomater och svindleri p ntet, s knns som revolut premium r rtt ok?
Citera
2019-12-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
r det typ bara Revolut som erbjuder (med Premium-konto) virtuella kort SAMT ett fysiskt? Och allts ven med lite gratis uttag och ingen vxlingsvaluta. Reser mycket oxh trttnat p avgifter i bankomater och svindleri p ntet, s knns som revolut premium r rtt ok?

Du behver vl inte premium fr virtuellt kort (dremot kan man skapa mnga virtuella kort med premium)
Citera
2019-12-08, 22:39
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Du behver vl inte premium fr virtuellt kort (dremot kan man skapa mnga virtuella kort med premium)

Hade varit grymt, men vad jag kan se nr man jmfr deras planer s r virtuella kort utgrat p standard?
Citera
2019-12-08, 23:15
Medlem
Citat:
Hade varit grymt, men vad jag kan se nr man jmfr deras planer s r virtuella kort utgrat p standard?

Testade att skapa ett och det var inga probem (har bara standard)
Citera
2019-12-08, 23:45
Medlem
Citat:

Citat:
Testade att skapa ett och det var inga probem (har bara standard)

De har ngot som de kallar "disposable virtual card". Det r ett virtuellt kort dr numret automatiskt ndras efter varje anvndning. Detta finns inte i standardkontot, och det r nog det som var utgrat.
Vanliga virtuella kort ingr i standard, och det frsta r gratis.
Citera
2019-12-09, 10:54
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mks0
De har ngot som de kallar "disposable virtual card". Det r ett virtuellt kort dr numret automatiskt ndras efter varje anvndning. Detta finns inte i standardkontot, och det r nog det som var utgrat.
Vanliga virtuella kort ingr i standard, och det frsta r gratis.

Aha, jag frstr! Tack, lter ju bra nd.
Citera
2020-02-10, 13:08
Medlem
Citat:

Nytt kort Rocker. Bynk- bank debit-kort vet inte om det r ngra vxlingsavgifter men iaf ingen rsavgift.
Citera
2020-02-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AstraLPO
Nytt kort Rocker. Bynk- bank debit-kort vet inte om det r ngra vxlingsavgifter men iaf ingen rsavgift.

Det r inte debit.

PFC erbjuder debitkort.. rocker r ett prepaid.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in