• 3
  • 4
2019-10-28, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad menar du med riktiga pengar här? Enbart fysiska sedlar och mynt eller elektroniska pengar Riksbanken gett ut till bankerna genom Rix?

Ang USAs statsskuld så är det ändå pengar de använt och inget hittepå.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...gar-egentligen

ett enkelt skolexempel att forklara
Citera
2019-10-28, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Det är inte inlånade pengar som går till utlåning.
Pengarna för utlåning skapas från tomma intet. Det är alltså bara en siffra som skrivs in på en dator.

Nej det är det inte. Fråga en bank hur de bokför en utlåning så förstår du. Eller föreställ dig en kontantekonomi där inga elektroniska pengar finns, skulle banken ha en sedeltryckpress i källaren eller?
Citera
2019-10-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...gar-egentligen

ett enkelt skolexempel att forklara

Det där vet jag.
Jag undrade bara vad du menade med riktiga pengar. För dig och mig finns bara fysiska kronor och affärsbankskronor så då är det givetvis bara de fysiska som är "riktiga" pengar.

Men, Riksbanken ger också ut elektroniska pengar (men det är bara banker som kan ha dem. Det är det som riksbanken funderar på att ändra på) och de är ju egentligen lika riktiga som de fysiska.
Citera
2019-12-08, 15:37
Medlem
Jahbrahs avatar
Är det typ bara Revolut som erbjuder (med Premium-konto) virtuella kort SAMT ett fysiskt? Och alltså även med lite gratis uttag och ingen växlingsvaluta. Reser mycket oxh tröttnat på avgifter i bankomater och svindleri på nätet, så känns som revolut premium är rätt ok?
Citera
2019-12-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Är det typ bara Revolut som erbjuder (med Premium-konto) virtuella kort SAMT ett fysiskt? Och alltså även med lite gratis uttag och ingen växlingsvaluta. Reser mycket oxh tröttnat på avgifter i bankomater och svindleri på nätet, så känns som revolut premium är rätt ok?

Du behöver väl inte premium för virtuellt kort (däremot kan man skapa många virtuella kort med premium)
Citera
2019-12-08, 22:39
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Du behöver väl inte premium för virtuellt kort (däremot kan man skapa många virtuella kort med premium)

Hade varit grymt, men vad jag kan se när man jämför deras planer så är virtuella kort utgråat på standard?
Citera
2019-12-08, 23:15
Medlem
Citat:
Hade varit grymt, men vad jag kan se när man jämför deras planer så är virtuella kort utgråat på standard?

Testade att skapa ett och det var inga probem (har bara standard)
Citera
2019-12-08, 23:45
Medlem
Citat:

Citat:
Testade att skapa ett och det var inga probem (har bara standard)

De har något som de kallar "disposable virtual card". Det är ett virtuellt kort där numret automatiskt ändras efter varje användning. Detta finns inte i standardkontot, och det är nog det som var utgråat.
Vanliga virtuella kort ingår i standard, och det första är gratis.
Citera
2019-12-09, 10:54
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mks0
De har något som de kallar "disposable virtual card". Det är ett virtuellt kort där numret automatiskt ändras efter varje användning. Detta finns inte i standardkontot, och det är nog det som var utgråat.
Vanliga virtuella kort ingår i standard, och det första är gratis.

Aha, jag förstår! Tack, låter ju bra ändå.
Citera
2020-02-10, 13:08
Medlem
Citat:

Nytt kort Rocker. Bynk- bank debit-kort vet inte om det är några växlingsavgifter men iaf ingen årsavgift.
Citera
2020-02-10, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AstraLPO
Nytt kort Rocker. Bynk- bank debit-kort vet inte om det är några växlingsavgifter men iaf ingen årsavgift.

Det är inte debit.

PFC erbjuder debitkort.. rocker är ett prepaid.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in