2020-10-25, 08:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Antar att du sparar pga försäkringar hos LF? Har inte mina försäkringar hos LF.

Betalar 35kr + 20kr (Forex) per månad för mina två banker. Den första tycker jag är värd det då det är där jag har BankID, Swish och sköter de mesta av mina transaktioner. Den sistnämnda hade jag väl kunnat byta ut inser jag då jag endast använder den som ett back-upkonto och föröver pengar dit och låter ligga tills jag behöver. Har för mig dock att jag får någon form av värde tillbaka med Forex de gånger jag har växlat valutor hos dom (som i sig är en dålig affär) som säkert har betalat tillbaka de 20kr per månad.

Dessutom betalar jag bra mycket mer per år för ett kreditkort, nu tuppar väl ni sparkukar av av bara tanken att betala hundralappar per månad för ett kreditkort.

rookiemisstag att tro att forex har bättre valutakurs på sedlar. de har exakt samma kurs som SEB eller så har SEB samma kurs som Forex. här klagar du på folk utan att ens begripa varför de optimerar och så klarar du inte ens av att ha koll på det mest elementära.
Citera
2020-10-25, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
En dålig kund är väl en som inte har lån och har stora belopp på 0 räntekonton när de kan låna upp billigare av riksbanken? läste att konton hos kommunen får betala minusränta. Även några danska banker har infört det mot privatpersoner.
En bra bankkund är en som har stora lån eller investeringar i deras fonder har jag fattat det som?
Ja så är det. Kunderna byter bank hela tiden, så lojalitet skiter de i. Ett lönekonto som folk dessutom tappar bort korten till eller kräver ersättning efter att de delat ut koden på internet osv är inget bankerna tjänar pengar på. Det är bara kostnader. Kontanter är kostnader. Det enda de vill är att låna ut pengar de inte har.
Citera
2020-10-25, 13:39
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franskaskitenkevin
rookiemisstag att tro att forex har bättre valutakurs på sedlar. de har exakt samma kurs som SEB eller så har SEB samma kurs som Forex. här klagar du på folk utan att ens begripa varför de optimerar och så klarar du inte ens av att ha koll på det mest elementära.

Vad är ditt problem?
När har jag ens klagat på folk? Jag ifrågasatte bara hur folk orkar gnälla på att det kostar 20kr/månad för banktjänster, knappast någon större summa.

Jag vet bara att de fåtal gånger jag har växlat till fysiska kontanter hos ett Forexkontor inför en resa så har de iallafall hävdat att jag får någon lilling-bättre kurs, sen har jag aldrig orka kolla hur mycket/lite.
Citera
2020-10-25, 15:13
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Skandia har dock inget gratis kort. Eller, om man skaffar vardagspaketet så får man ett gratis kort i ett år. Sedan kostar det 20 kr i månaden. Nu var det ett år sedan som TS startade tråden, men då använde TS följande: internetbanken, swish, mobilt bank id, och ett betalkort kopplat till lönekontot. TS ville ha allt gratis. Kortet hos Skandia är som sagt bara gratis i ett år om man skaffar vardagspaketet.

Är det bara internetbank som man är ute efter, och kan tänka sig att ordna gratis kort på annat håll, ja då funkar Skandia. När du frågar efter fler gratisbanker, syftar du då endast på gratis internetbank? Inte gratis internetbank + gratis kort?

Gratisbank = gratis bank. Inte gratis kort.

Skandiabanken är alltså fortfarande en gratisbank. Gratis kort går att ordna på annat håll.
Senast redigerad av Fillesnor 2020-10-25 kl. 15:16.
Citera
2020-10-25, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Gratisbank = gratis bank. Inte gratis kort.

Skandiabanken är alltså fortfarande en gratisbank. Gratis kort går att ordna på annat håll.

Fast jag tänkte på trådskaparen som i första hand ville ha en bank där både internetbank med tillhörande tjänster, och bankkortet var gratis. Inte skaffa kortet någon annanstans. Även om jag senare läste att TS funderade på att skaffa just Skandia och sedan kort hos Bank Norwegian.

Tidigare har det funnits banker med gratis internetbank och gratis bankkort. Även om det inte verkar finnas några sådana kvar. Numera tar väl alla ut avgifter.
Citera
2020-10-26, 11:59
Medlem
polagoms avatar
Intressant hur det skiljer sig mellan olika länder. I Storbrittanien så är det hög konkurrens om kunderna som har fått bankerna att bland annat ge sina tjänster helt gratis, men också erbjuda sparräntor upp till 2-3% på vanliga bankkonton. Det vill säga ditt vanliga lönekonto, och inte heller att det är någon uppbundningsperiod. Utan en minimumsumma måste komma in på kontot ofta.

https://www.which.co.uk/money/bankin...t-adq9q6k42qbw

Andra 'perks' som erbjuds är cashback, och att bankerna betalar dig för att skaffa ett konto hos de. Hade en vän som hade 7-8 konton som han flyttade pengar mellan varje månad från lönen och på så vis fick 1-3% ränta från varje konto och bank.

https://www.moneysavingexpert.com/ba...bank-accounts/
Citera
2020-10-26, 12:19
Medlem
miikoss avatar
Jag tror samtliga banker och kreditmarknadsföretag tar betalt idag, om man vill ha både konto med grundläggande funktioner och kreditkort (debetkort ingår i grundläggande funktioner, om det är inkluderat).

Däremot så kan det ju finnas banker eller kreditmarknadsföretag som erbjuder gratis konto med vissa tjänster (ex. insättning/uttag) och andra som erbjuder gratis kreditkort.

Så om man kan tänka sig att använda kreditkortet och sedan betala räkningen ifrån gratiskontot så går det bra. Dock så får man tänka på att det kan tas ut en avgift för en PlusGiro/BankGiro betalning.
Citera
2020-10-26, 12:19
Medlem
Messerschmitts avatar
LF- eller Skandiabanken för att få gratis internetbank/Bank-ID och ett kort från exempelvis PFC borde väl vara en bra kombination om man vill ha ”gratis” bank?
Citera
2020-10-26, 13:50
Medlem
Två alternativ att lösa det på:
1) Förhandla bort denna månadsavgift i samband med att ni förhandlar bolånen nästa gång det är dags. Är man en bra kund och har flera bra erbjudanden från olika banker går det ganska enkelt att lösa.

2) Köp aktier i banken där utdelningen efter skatt motsvarar kostnaden för bankavgifterna.
Citera
2020-10-26, 20:17
Medlem
GrillTeknikers avatar
Skandiabanken eller Norwegian.

Har haft Skandiabanken i 20 år och är väldigt nöjd. Varenda gång jag tvingas någon annan bank (har några gamla konton i Swedbank, SEB och Handelsbanken) så får jag flashbacks till 2001. Dosor (vissa med sladd dessutom!) är inte okej år 2020. Inte heller att behöva besöka bankkontor, få 3 olika kodbrev och vänta en vecka på en bankdosa bara för att kunna kolla tjänstepensionen på Handelsbanken. Totalt efterblivet. Att sedan "Tekniskt fel" är det enda felmeddelande man får pga. att man måste godkänna ett mobilt BankID från annan bank (med sladd-dosa anno 2001) var ju bara pricken över i-et. Ett mobilt BankID är ett mobilt BankID, punkt. Märks det att jag har ett särskilt hat för just Handelsbanken och deras doskonstigheter??

Norwegian har jag bara haft kreditkort hos ett år, men de var i särklass smidigast, snabbast, billigast och godkände 20000kr i kredit på några minuter (behövde smått akut för hyrbil utomlands). Övriga skulle ta veckor på sig, kosta minst lika mycket, krävde att papper skulle skickas in, osv. osv. Vissa banker verkar helt enkelt tro att de kan köra på som för 20 år sedan in i framtiden.
Senast redigerad av GrillTekniker 2020-10-26 kl. 20:24.
Citera
2020-10-26, 21:23
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Intressant hur det skiljer sig mellan olika länder. I Storbrittanien så är det hög konkurrens om kunderna som har fått bankerna att bland annat ge sina tjänster helt gratis, men också erbjuda sparräntor upp till 2-3% på vanliga bankkonton. Det vill säga ditt vanliga lönekonto, och inte heller att det är någon uppbundningsperiod. Utan en minimumsumma måste komma in på kontot ofta.

Andra 'perks' som erbjuds är cashback, och att bankerna betalar dig för att skaffa ett konto hos de. Hade en vän som hade 7-8 konton som han flyttade pengar mellan varje månad från lönen och på så vis fick 1-3% ränta från varje konto och bank.

Anledningen till att vi har så låg (obefintlig) inlåningsränta är att riksbanken har en ränta på 0%. Bankerna förlorar pengar på lönekonton som det är.

Storbritannien har högre inlåningsränta, men skall du ta bolån får du en ränta på 3.5%. Det skulle svenska kunder slå backut över. Jag skulle tro att för de flesta svenskar är valet mellan låg bolåneränta eller lite högre inlåningsränta på transaktionskonto enkelt.
Citera
2020-10-26, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom

Har Storbritannien negativ reporänta så att det kostar bankerna pengar att ha pengar? Om inte är det ju inte jämförbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in