2026-04-06, 20:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag googlade för en stund sedan och fann lite överraskande resultat.

Det sägs att Apollo 8 gick som mest 311 km från månens baksida.

Det sägs att Apollo 13 gick som mest 254 km från månens baksida.

Det är dessa siffror man nu överträffar rejält genom att gå längre från månen med Orion, Artimes 2.

Men hade vi byggt Lunar Gateway hade vi stundtals legat mycket långt ut i rymden, vi hade som längst legat 70.000 km från månen och som närmast 3000 km.

Nu verkar Lunar Gateway inte bli byggd och det gör mig ledsen. Tänk att ha en liten rymdstation i en sådan variabel bana, det är riktiga rymdfärder och inget fjuttande runt jorden.

xxxx) NASA:s planerare saknar uthållighet och TÅGA-----därför får vi nu lita på Elon Musks FÖRMÅGA".... .....

Hade varit häftigare om Artemis II gått närmare månytan. Väldigt vad man håller avstånd.

"Fegspel bygger inte LEGENDER, men vi tar en sak I SÄNDER."

Lunar Flyby kl. 02:45 ET. Det motsvarar kl. 20:45 i svensk tid?
Citera
2026-04-06, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hade varit häftigare om Artemis II gått närmare månytan. Väldigt vad man håller avstånd.

"Fegspel bygger inte LEGENDER, men vi tar en sak I SÄNDER."

Lunar Flyby kl. 02:45 ET. Det motsvarar kl. 20:45 i svensk tid?

Verkligen långt från 🌙 månen.
Blir säkert odramatisk, o inga utomjordingar heller.
Citera
2026-04-06, 20:23
Medlem
JUST NU 2026-04-06 kl 20:21

Hastighet 1725 km/h
Till Jorden 400 831 Km
Till Månen 18 499 Km
fördröjning 1,36 sek

https://www.youtube.com/watch?v=Fbpd2YB8seo
Citera
2026-04-06, 20:36
Medlem
DoktorNos avatar
Undrar varför de åker så långt från månen, de sa nåt om att besättningen kommer att se månen ungefär som man ser en basketboll på en armlängds avstånd. Är det av säkerhetsskäl eller finns det andra anledningar?
Citera
2026-04-06, 20:40
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Undrar varför de åker så långt från månen, de sa nåt om att besättningen kommer att se månen ungefär som man ser en basketboll på en armlängds avstånd. Är det av säkerhetsskäl eller finns det andra anledningar?

Det är en naturlig bana som låter gravitationen sköta sitt. Annars måste man som Apollo använda en truster för att bromsa så man kommer ner i en lägre bana och sedan använda en till truster för att komma ur den.

(Säg till om jag missförstått nått, det är ju ändå rocken sience)
Citera
2026-04-06, 20:47
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det är en naturlig bana som låter gravitationen sköta sitt. Annars måste man som Apollo använda en truster för att bromsa så man kommer ner i en lägre bana och sedan använda en till truster för att komma ur den.

Aha, det var en bra förklaring som till och med jag begriper.
Citera
2026-04-06, 21:03
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Hur räcker bränslet?
Citera
2026-04-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

Det trodde jag också, tills jag såg klippet om Apollo 8. Där visar William Schneider den "låga banan" för Apollo 8 och säger där att om besättningen inget gör så rundar den bara månen och följer sen en naturlig bana hem till Jorden!
Men eftersom Apollo 8 använde sig av en truster och bromsade vid rätt ställe så hamnade man i en bana runt månen istället, och efter 10 varv runt månen typ så gav man en extra knuff för kapseln och kom loss från månen och senare var man hemma på Jorden!

William Schneider förklarar Apollo 8s "free return orbiter to Earth" ifall man ingenting gör vid månen!
https://youtu.be/5jU5geIJ81Q?si=biR0MpCMlJZ880PV&t=45

Så tydligen finns det "naturliga banor" som går mycket närmare månen så visst kan man undra varför man inte använder sig av en sådan då?
Senast redigerad av Nummer-1 2026-04-06 kl. 21:13.
Citera
2026-04-06, 21:10
Medlem
DoktorNos avatar
Besättningen kommer ju att få lite fototillfällen nu när man närmar sig månen så då är frågan, kommer de att åka över någon av de sex landningsplatserna från Apolloprogramner och ha möjlighet att, beroende på kamera, ta bilder som kan täppa till truten på konspirationsteoretikerna?
Citera
2026-04-06, 21:10
Medlem
Synd att man aldrig kommer få uppleva månbaser eller mars-baser.

Hur fan kan man vara glad över detta, rundar månen när man påstår att man satte sin fot där 69, det är 57 år sen då var datorerna gigantiska. Vilken jävla lögn. Mycket möjlighet att det är sant det som pågår nu men att vi var där för 57 år sen, det har jag svårt att tro på.
Citera
2026-04-06, 21:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Synd att man aldrig kommer få uppleva månbaser eller mars-baser.

Hur fan kan man vara glad över detta, rundar månen när man påstår att man satte sin fot där 69, det är 57 år sen då var datorerna gigantiska. Vilken jävla lögn. Mycket möjlighet att det är sant det som pågår nu men att vi var där för 57 år sen, det har jag svårt att tro på.

Allt är mycket väl dokumenterat i video och fotografi. Men du har inte bemödat dig om att titta på det?

Kan hända att den mer analoga världen var mer kalibrerad för rymdfärder, än den mer lata digitala.
Citera
2026-04-06, 21:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Besättningen kommer ju att få lite fototillfällen nu när man närmar sig månen så då är frågan, kommer de att åka över någon av de sex landningsplatserna från Apolloprogramner och ha möjlighet att, beroende på kamera, ta bilder som kan täppa till truten på konspirationsteoretikerna?

Frågan är om det blir bättre bilder än de vi redan har. Artemis II passerar väldigt långt ifrån jämfört med Apollo-programmets motsvarigheter. Å andra sidan är säkert kamerorna mer kraftfulla idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in