2026-04-11, 03:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det förstår jag, undrade mer om de kan om de vill.

Jag vet inte men de borde kunna det av säkerhetsorsaker och vid nödfall.
Citera
2026-04-11, 05:03
Medlem
Riksreptilens avatar
Grattis till alla inblandade!! 🎉 🇨🇦🇺🇲 🎉
Tio dagar i rymden så de borde inte ha hunnit tappa så mycket muskelmassa. 💪

President Trump uppger sig vara stolt över expeditionen.
Citera
2026-04-11, 08:24
Avslutad
Artemis II Splashdown off the coast of San Diego.
/ 8:07 p.m. EDT (5:07 p.m. PDT)

Citera
2026-04-11, 09:12
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Håller värmeskölden?

Jepp den höll 👍 🚀
Citera
2026-04-11, 10:40
Medlem
De hade brantare infallsvinkel mot atmosfären denna gång så då borde värmeskölden vara mer oskadd denna gång mot föregående sedan stort sett samma typ av sköld användes. Förra gången hade den mer skador.
Citera
2026-04-11, 11:07
Medlem
En av huvudfallskärmarna utvecklades långsammare. Men det var nog ingen malfunction.

NASA har hållit en presskonferens som jag inte har följt.

För att hålla intresset vid liv får vi fördjupa oss i fortsättningen av Artimes-programmet. SLS skall ha ett nytt starkare andra steg men debuterar till Artimes IV.

Samtidigt fick vi reda på att SpaceX rullat ut Starship 39 för testning.

"Privatiseringarna kommer att göra rymdresorna SÄKRA----på kostnaderna behöver vi inte längre RÄKNA"..... .....
Citera
2026-04-11, 11:31
Medlem
Hmmm....färden var inte över förrän helikoptern lyckades landa med astronauterna på hangarskeppet. Tänk om något gått fel där.

Man körde fram rullstolar men dom kom inte till användning. Astronauterna kunde gå för egen maskin men personal fick ledsaga.

Jag kollar press-konferensen ikväll.

Vi måste se framåt nu och inte hänga upp oss på detaljer.
Citera
2026-04-11, 11:38
Medlem
Om ändå kineserna snart får ut tummen och skickar upp sin rymdfarkost till månen. De borde väl snart ha fått ordning på sina ekvationer.
Citera
2026-04-11, 15:18
Medlem
Den här tråden om Artemis startade den 23e oktober 2019 klockan 16:04 av "trickydick" och i den starten ingick också en fråga om Artemis verkligen landar på månen 2024?, och tråden fick sitt första och enda svar den dagen av "Fri" kl 18:29...
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
NASA kommer inte att landa astronauter på Månen 2024, eller under 2020-talet överhuvudtaget, och sen kommer de att vara helt omkörda så det är ingen ide för dem att låtsas försöka längre. Särskilt inte med internationellt samarbete och de flerfaldiga kostnader och decennielånga förseningar som den politiska djungelbyråkratin oundvikligen medför. NASA har varken någon raket eller någon rymdfarkost som kan ta astronauter till Månens omloppsbana på gång. SLS och Orion will never happen, de är bara namn på två gigantiska bankkonton på skattebetalarnas bekostnad helt utan minsta avsikt att någonsin uträtta någonting som har med rymdfart att göra. Däremot kommer de att ha en privat upphandlad månlandare färdig till 2024, som man just börjat det första utvecklingsarbetet på.

Däremot är det inte osannolikt att SpaceX landar människor på Månen 2024. Och inte många år därefter kanske även Kina. Vi får se hur första uppskjutningen av den nu modifierade Long March 5 (Chang Zheng 5) går, planerad i slutet av december i år, efter den halvlyckade första uppskjutningen och den helt misslyckade andra för 3 respektive 2½ år sedan.

"Fri" har inte varit aktiv på flashback sedan 30/4 2020 så han lär i och för sig inte besvara detta,, vad som hände honom efter det är okänt och inget som vi har att göra med men det var fler som försvann där någon gång efter Corona-pandemins utbrott.

Men vi ska ändå göra en snabb genomgång om vad han just då trodde och hur många rätt eller fel han fick om hur detaljerna kring Artemis skulle utvecklas med tiden. Han hade ju ändå 26686 inlägg här på flashback innan han slutade skriva tänker jag!

✅ NASA kommer inte att landa astronauter på Månen 2024,

❓ eller under 2020-talet överhuvudtaget,

? och sen kommer de att vara helt omkörda så det är ingen ide för dem att låtsas försöka längre.

❌ SLS och Orion will never happen, de är bara namn på två gigantiska bankkonton på skattebetalarnas bekostnad helt utan minsta avsikt att någonsin uträtta någonting som har med rymdfart att göra.

❌ Däremot kommer de att ha en privat upphandlad månlandare färdig till 2024, som man just börjat det första utvecklingsarbetet på.

❌ Däremot är det inte osannolikt att SpaceX landar människor på Månen 2024.

⁉️Och inte många år därefter kanske även Kina.
Citera
2026-04-11, 17:24
Medlem
JustTrollings avatar
BBC har gjort ett kort program om expeditionen. Ca 27 minuter. Om ni har BBC. Säkert bättre än SVT.

Artemis II: Return to the Moon

Sändningsdatum idag.
Citera
2026-04-11, 18:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Om ändå kineserna snart får ut tummen och skickar upp sin rymdfarkost till månen. De borde väl snart ha fått ordning på sina ekvationer.

Jag tror de skall börja med att bygga en månbas som är fjärrstyrd med robotar, AI etc. innan de skickar dit människor.
Citera
2026-04-11, 18:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
En av huvudfallskärmarna utvecklades långsammare. Men det var nog ingen malfunction.

NASA har hållit en presskonferens som jag inte har följt.

För att hålla intresset vid liv får vi fördjupa oss i fortsättningen av Artimes-programmet. SLS skall ha ett nytt starkare andra steg men debuterar till Artimes IV.

Samtidigt fick vi reda på att SpaceX rullat ut Starship 39 för testning.

"Privatiseringarna kommer att göra rymdresorna SÄKRA----på kostnaderna behöver vi inte längre RÄKNA"..... .....

Många Starship flygningar blir det..... Men jag tror de skall försöka lägga sig i omloppsbana med denna flygning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in