• 1
  • 2
2019-10-23, 04:37
Medlem
Taeronais avatar
Hej! Jag funderar på vad som är bästa sättet att frakta en manskapsvagn på (väger kanske 2-3 ton) en längre sträcka (säg ca 20 mil) och vad det kan kosta.

Det handlar om vagnar utan broms och sådant, så de får inte dras som en vagn i vanliga trafiken, utan krävs att den dras typ med traktor på småvägar i 30km/h. Frågade en snubbe (ingen jag kände, utan han brukade göra sånt åt folk mot betalning) vad han ville ha för att frakta en manskapsvagn mellan Sollentuna och orten Skyttorp norr om Uppsala - totalt hade det handlat om ca 10 mil enkel strecka + streckan dit & hem för traktorn. Det skulle han ha ca 10-11.000 kr för.. är det rimligt? Totalt skulle det väl handla om en 7-8 timmars arbete för traktorföraren.

Ett annat alternativ verkar vara att få tag på en lastbil med kran som kan hissa upp vagnen på flaket och sedan transportera i vanlig trafik. Men var kan man hyra en sån lastbil egentligen? Har inte kunnat hitta nåt som uttryckligen är riktat mot privatpersoner.

Notera att jag inte ens har körkort själv, så jag kan tyvärr ingenting om den här branschen..
Citera
2019-10-23, 04:51
Medlem
Klart det går att hyra en lastbil med kran, men det är inte gratis heller.
Du får helt enkelt kolla med transportfirmor, åkerier etc etc i din närhet.
Citera
2019-10-23, 06:28
Medlem
Strychnos avatar
Hör efter hos gräv och shaktföretag vad dom kan ta för pris, dom har rejäla släp dom fraktar maskinerna på, och dom är (oftast) inga taffliga pellejönsar, dom vet vad dom gör, då dom är vana vid att frakta sina egna maskiner.
Hittar du en lokal firma så kanske du kan få ett rätt bra pris.
Citera
2019-10-23, 07:50
Medlem
Bongomans avatar
Inte sällan står grävfirmornas lastbilar stilla på dagarna, de flyttar sina maskiner på morgon och eftermiddag. De borde kunna klämma in din transport i hålet och tjäna en slant extra. Men priset blir nog ändå inte så långt från 10.000. Diesel är dyrt.
Citera
2019-10-23, 10:30
Medlem
Eftersom att du själv inte har körkort får du ju leja någon hur du än gör. Annars räknas matvagnar som efterfordon och får givetvis dras med en vanlig bil med dragkrok (kräver dock eventuellt BE om vagnen väger 3 ton). Dock får du problem med att du inte kan köra E4 upp till Uppsala med ett sådant ekipage.

Om du hittar en lokalväg som inte är motorväg kan du göra ett sniket alternativ och se om du kan finna en ungdom med en epa/A-traktor alternativt en kompis som har BE och som har en bil som kan dra 3,5 ton. En sketen 16åring med A-traktor kan dra din vagn hela vägen, det utan körkort till och med (okej då, med AM). Du behöver nog bara betala soppakostnaden och kanske en liten, liten handpenning på det (för att inte råka ut för olaga yrkestrafik),

En transport från Sollentuna till Uppsala drar ungefär 18 liter diesel (3l * 6 mil). Milersättningen brukar ligga på 18kr milen.

Bästa är nog att höra dig för om du har någon granne eller kompis som skall upp till Uppsala med kranbil alt. biltrailer/flatbäddsflak och som kan ta med din vagn.

Bara en varning dock: ALLT som rör lastbilar är KRAFTIGT reglerat i lag och ska du hyra någon som transporterar din vagn måste DU se till att denne har ett trafiktillstånd och ett YKB. Enligt lag har du beställaransvar, vilket innebär att det är DU som får böterna om du anlitar ett företag eller en person utan trafiktillstånd och YKB för att göra jobbet. Även om transporten görs privat behöver föraren YKB (vilket inte alla förare i grävbranshen har).
Din resa blir annars superdyr och din transport kommer att råka rejält illa ut. Det framför allt eftersom att du skall transportera ditt gods från Sollentuna till Uppsala där du har tre av tunggruppens favoritställen på vägen upp. Där du har lilla trafikpolisernas favoritövervakningsplats precis nedanför Sollentuna.
Citera
2019-10-24, 04:37
Medlem
Taeronais avatar
Stort tack för era informativa svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
En transport från Sollentuna till Uppsala drar ungefär 18 liter diesel (3l * 6 mil).
Du menar alltså transport med traktor, och att det skulle dra ca 3L per mil? Och det fastän den drar en vagn på 2-3 ton? Det låter ju inte som att det skulle bli särskilt dyrt isåfall? Även om den skulle dra dubbelt så mycket så handlar det ju bara om nån tusenlapp i bränslekostnad att dra den 10 mil enkel väg... eller har jag missförstått något?

Har en kompis som kört traktor förr som erbjudit sig att hjälpa. Fast det är klart, ska traktorn köras 10 mil tur och retur så tar det ju en hel dag och att sitta i en traktor oavbrutet i 8 timmar kanske är att be om lite väl mycket från nån..

Och tack för varningen, då ska jag inte ta några risker
Citera
2019-10-24, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taeronai
Stort tack för era informativa svar!

Du menar alltså transport med traktor, och att det skulle dra ca 3L per mil? Och det fastän den drar en vagn på 2-3 ton? Det låter ju inte som att det skulle bli särskilt dyrt isåfall? Även om den skulle dra dubbelt så mycket så handlar det ju bara om nån tusenlapp i bränslekostnad att dra den 10 mil enkel väg... eller har jag missförstått något?

Har en kompis som kört traktor förr som erbjudit sig att hjälpa. Fast det är klart, ska traktorn köras 10 mil tur och retur så tar det ju en hel dag och att sitta i en traktor oavbrutet i 8 timmar kanske är att be om lite väl mycket från nån..

Och tack för varningen, då ska jag inte ta några risker

En lastbil drar ungefär 3l per mil, en traktor lär dra lite mer beroende på utväxkling. Att sitta och åka traktor är som sagt rätt slött, ja. Du måste första hitta en väg upp dit som inte är motorväg.
Citera
2019-11-04, 16:46
Medlem
10 - 11000 för traktortransport låter fullt rimligt.
Det är ett pris lämnat av någon som vet vad det kostar att köra traktor ute på vägen.

Traktorns enda fördel är att den kan ta vagnen långt från vägen om den står illa till, och köra ut den nästan precis dör du pekar, om du vill ha den som jaktstuga. I övrigt är traktorn dyr och ineffektiv.

Kranbil blir ändå dyrare, om det ens går för totalhöjden. Har du mätt vagnen?

Vad är det för drag på vagnen? Kula? 60mm? Ögla? Gaffeldrag?
Är belysningen i ordning?

Det mest effektiva vore nog att dra den bakom en vanlig lastbil som kan koppla den.
Det är så man drar manskapsbodar på hjul i normala fall.

Fortfarande 30 km/h till avställningsplatsen, men sedan kör chauffören som vanligt hem, eller kan ta ett returlass om han har tur.

Maila några lastbilscentraler i din närhet, ange korrekta mått och vikt samt bifoga bilder både på vagnen, draget och elkopplingar/belysning så får du se vad du får för priser.
Citera
2019-11-04, 18:41
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Eftersom att du själv inte har körkort får du ju leja någon hur du än gör. Annars räknas matvagnar som efterfordon och får givetvis dras med en vanlig bil med dragkrok (kräver dock eventuellt BE om vagnen väger 3 ton). Dock får du problem med att du inte kan köra E4 upp till Uppsala med ett sådant ekipage.

Om du hittar en lokalväg som inte är motorväg kan du göra ett sniket alternativ och se om du kan finna en ungdom med en epa/A-traktor alternativt en kompis som har BE och som har en bil som kan dra 3,5 ton. En sketen 16åring med A-traktor kan dra din vagn hela vägen, det utan körkort till och med (okej då, med AM). Du behöver nog bara betala soppakostnaden och kanske en liten, liten handpenning på det (för att inte råka ut för olaga yrkestrafik),

En transport från Sollentuna till Uppsala drar ungefär 18 liter diesel (3l * 6 mil). Milersättningen brukar ligga på 18kr milen.

Bästa är nog att höra dig för om du har någon granne eller kompis som skall upp till Uppsala med kranbil alt. biltrailer/flatbäddsflak och som kan ta med din vagn.

Bara en varning dock: ALLT som rör lastbilar är KRAFTIGT reglerat i lag och ska du hyra någon som transporterar din vagn måste DU se till att denne har ett trafiktillstånd och ett YKB. Enligt lag har du beställaransvar, vilket innebär att det är DU som får böterna om du anlitar ett företag eller en person utan trafiktillstånd och YKB för att göra jobbet. Även om transporten görs privat behöver föraren YKB (vilket inte alla förare i grävbranshen har).
Din resa blir annars superdyr och din transport kommer att råka rejält illa ut. Det framför allt eftersom att du skall transportera ditt gods från Sollentuna till Uppsala där du har tre av tunggruppens favoritställen på vägen upp. Där du har lilla trafikpolisernas favoritövervakningsplats precis nedanför Sollentuna.
Jag skulle då inte anlita någon fjunig 16 åring med A traktor för detta uppdrag. Ingen 18 åring med med nytaget körkort heller för den delen. Släpet i detta fall är ju långt och brett, och om de inte har vana att dra stora släp, vilket de INTE har om de är 16-18 år, så är risken att de lägger vagnen i diket på en kurvig mindre väg, om inte annat när de får möte.
Citera
2019-11-04, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag skulle då inte anlita någon fjunig 16 åring med A traktor för detta uppdrag. Ingen 18 åring med med nytaget körkort heller för den delen. Släpet i detta fall är ju långt och brett, och om de inte har vana att dra stora släp, vilket de INTE har om de är 16-18 år, så är risken att de lägger vagnen i diket på en kurvig mindre väg, om inte annat när de får möte.

Jag sade inget om att det var lämpligt. Många över 18 år har inte heller erfarenheten att köra långa ekipage, inte ens bilar som är över 6 meter långa (dvs bara bil). Många har inte ens kört en bil med skåp och kan således t.ex. inte backa utan bakruta. Men enligt lag går det att låta en 16åring dra släpet.

Dock skulle jag inte rekommendera att någon drar ett sådant släp med ett överhäng som den trailern har. Jag skulle ha ställt båten på en flatbäddstrailer som inte har överhäng. Annars riskerar man att dra överhänget i allting när man svänger.
Citera
2019-11-05, 13:36
Avstängd
Folk bygger s.k. Tiny House på manskapsvagnar. Sedan visar det sig att:

1. De är i princip inte flyttbara
2. Det krävs bygglov precis som vilket annat hus som helst, om man inte redan har en permanent bostad på tomten och utnyttjar Attefallsreglerna
Citera
2019-11-14, 22:00
Medlem
Taeronais avatar
Tack återigen för era svar!
Men blir det inte billigare om man lyfter upp manskapsvagnen på ett maskinsläp som sen kan köra som ett vanligt fordon?
Var och kikade på en stor och tung vagn i trä, typ en gammal cirkusvagn, och säljaren menade att frakten av denna (från Hölö till Järlåsa, vilket är 14 mil) skulle kosta max 8000 kr. (Han kände alltså nån som kunde köra den svart på ett lastbilssläp.)

Jag förstår att de inte är flyttbara några längre sträckor - men går det inte att dra med traktor några mil på småvägar, ifall hjulen är i gott skick? Sedan så blir förstås en glasfibervagn ganska mycket tyngre om det är kamin och sånt i den..

Sedan vad gäller bygglov så vet jag om det, men har talat med många som har vagnar ("Tiny House", ja) ståendes på tomten på glesbygden, och i de flesta fall så bryr sig myndigheterna helt enkelt inte om detta, det går väl inte att bedöma utifrån flygfoton e.dyl ifall det rör sig om bostäder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in