Citat:
Du påstår å ena sidan att allt är socialt inlärda roller, för att i nästa mening skriva att vi är anpassade för ditten och datten. Det kanske bara är ditt något röriga sätt att skriva...
Citat:
man använder självklart de mätsystem man nu använder inom ex. hjärnforskning, när man försöker mäta skillnader mellan olika hjärnor. Och de tär alltså inte direkt jag som lägger ett påhittat påstående här, du kan kolla average studie i detta, det finns absolut skillnader ja, ex hur resp. hjärna arbetar, men resultatmässigt är könsskillnaderna små. Det finns alltså ingen "kvinnlig hjärna" som ser ut A och/eller 1 och en "manlig" som ser ut Ö och/eller 2. utan våra hjärnor ser ut AÖ12.
Finns gott om litt. i ämnet nuförtiden, jag kan rekommendera dig att helt enkelt greppa en seriös och populärvetenskaplig skrift i ämnet.
Finns gott om litt. i ämnet nuförtiden, jag kan rekommendera dig att helt enkelt greppa en seriös och populärvetenskaplig skrift i ämnet.
Trist svar. Du påstår alltså något och ber mig "greppa seriös populärvetenskaplig skrift". Men om man tittar på wikipedias artikel om skillnader så finns en intressant passage om just trådens ämne;
"It was once thought that sex differences in cognitive task and problem solving did not occur until puberty. However, as of 2000, evidence suggested that cognitive and skill differences are present earlier in development. For example, researchers have found that three- and four-year-old boys were better at targeting and at mentally rotating figures within a clock face than girls of the same age were. Prepubescent girls, however, excelled at recalling lists of words. These sex differences in cognition correspond to patterns of ability rather than overall intelligence. Laboratory settings are used to systematically study the sexual dimorphism in problem solving task performed by adults.[22]
On average, males excel relative to females at certain spatial tasks. Specifically, males have an advantage in tests that require the mental rotation or manipulation of an object.[23] In a computer simulation of a maze task, males completed the task faster and with fewer errors than their female counterparts. Additionally, males have displayed higher accuracy in tests of targeted motor skills, such as guiding projectiles.[22] Males are also faster on reaction time and finger tapping tests.[24]
On average, females excel relative to males on tests that measure recollection. They have an advantage on processing speed involving letters, digits and rapid naming tasks.[24] Females tend to have better object location memory and verbal memory.[25] They also perform better at verbal learning.[26] Females have better performance at matching items and precision tasks, such as placing pegs into designated holes. In maze and path completion tasks, males learn the goal route in fewer trials than females, but females remember more of the landmarks presented. This shows that females use landmarks in everyday situations to orient themselves more than males. Females are better at remembering whether objects had switched places or not"
https://en.wikipedia.org/wiki/Neuroscience_of_sex_differences
Citat:
Män bör självklart lära sig både förstå, tänka, tolka och uttrycka sina känslor. Detta är ett enormt plus för varje individuell homo sapiens. och jag fattar överhuvudtaget inte vad det skulle vara för fördel att inte behärska (och därmed kunna kontrollera) en av människans grundläggande system för att tänka och existera?
kan du förklara det?
kan du förklara det?
Vad är det som säger att män inte förstår sina känslor? Vi är bara inte likna sugna på att prata om dom med andra. Kanske ser vi inte ens någon poäng med att göra så. Jag har god kontroll över mitt känsloliv men har inget behov att prata om det speciellt mycket. Som tur är har jag en fru som inte är besatt av sådant.
Däremot verkar män rent biologiskt något mindre empatiska än kvinnor. Det är "male traits" och inte speciellt lätta att ändra på. Man kan givetvis lära sig att vara hjälpsam, men att känna verklig empati är ju något annat;
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5110041/
Citat:
Jag förstår inte vad du menar.
Citat:
Det finns inga fördelar med det. Men vissa saker är som dom är. Så vida ingen omfattande förändring av människans hjärna sker under närmaste 100 000 år kommer män alltid tendera att vara våldsammare.
Citat:
Verkligen inte. Var skrev jag det?
Citat:
PS: både lärarutbildningarna och vårdlinjerna har allvarliga problem idag med att få folk att fylla sina studieplatser, so JO kivnnor väljer andra yrken idag i betydlgit högre takt än vad männen tar över.
Vad trodde du att problem med dessa båda arbetsområden idag beror på? Att det jobbar för många där eller?
Vad trodde du att problem med dessa båda arbetsområden idag beror på? Att det jobbar för många där eller?
Dåliga arbetsvillkor och dålig lön är ju en anledning. Men av dom som söker är det ju fortfarande överhängande kvinnor. Det var det som var poängen.
Citat:
Jag är medveten om det. Jag gjorde ett exempel. Det är besvärligt att lista alla yrken.
Citat:
[/quote]Men det här är ju typiskt sociala yrken. Det är ju knappast som kodknackande, snickare eller lastbilschaffisar.
. Jag säger dock knappast emot att ideal ändras. Det innebär ju dock inte att Baron Von Stjärt verkligen var ledsen. Han kanske bara grinade för att det var så man gjorde.