2019-10-22, 17:07
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag skrev väl matematik på hög nivå? Specifikt poängterade jag att det gäller hög nivå. Självklart måste man inneha en god matematisk förmåga för att studera på hög nivå, men talar vi om de yrken som VERKLIGEN kräver avancerade matematiska samband och uträkningar så är det inte så många yrken vars utbildning kräver det.

Ok. Men jag hade 1.8 på HP och hade jävulskt svårt med det matematiska på Universitetet (psykologi). HP-matten var hyfsat lätt.

Lika lätt som alla andra sk. Kvinnligare delar. HP är basicnivå. Orddelen, mattedelen etc. Sen att det är ett uselt kvoteringsverktyg i sin helhet är väl en annan fråga.

De skiljer ju bara några agnar från vetet.
Senast redigerad av vichy6 2019-10-22 kl. 17:11. Anledning: Tillägg
Citera
2019-10-22, 17:10
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ok. Men jag hade 1.8 på HP och hade jävulskt svårt med det matematiska på Universitetet (psykologi). HP-matten var hyfsat lätt.

Skitsnack. Det där är fullkomligt orimligt. Psykologi har inte högre nivå på matematik än två års gymnasium. Då gäller det främst vetenskapsteori som ingår i alla ämnen. Du skulle aldrig klara 1,8 på högskoleprovet om du inte klarar den enkla matematiken. Dessutom kan du inte ens stava till djävulskt. Punkt och slut.
Citera
2019-10-22, 17:14
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Skitsnack. Det där är fullkomligt orimligt. Psykologi har inte högre nivå på matematik än två års gymnasium. Då gäller det främst vetenskapsteori som ingår i alla ämnen. Du skulle aldrig klara 1,8 på högskoleprovet om du inte klarar den enkla matematiken. Dessutom kan du inte ens stava till djävulskt. Punkt och slut.

Haha... jävul/djävul...

Kan så vara med matten, läste bara ett år i gymnasiet. Poängen är att jag klarade HP och även universitetet... men blev JÄVULSKT mycket svårare.
Citera
2019-10-22, 17:14
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Är flickors höga betyg ett ordningsbetyg?

Eller har man anpassat betygskraven till flickors bättre grenar?

Anledningen till denna undran är min 13-årige sons prov där man krävs kunna resonera och problematisera. Gör du inte det får du inte högsta betyg. Punkt. Mycket snack och lite verkstad (kunskap) alltså.

När jag gick i grundskola och gymnasium var det kunskap och fakta. På universitetet behövde man resonera utifrån de teorier man hänvisade till och de hypoteser man utgick ifrån.
Citera
2019-10-22, 17:15
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:

Och du har ju gått linjen och läst matten förstås? Såklart, annats skulle du inte hugga 🙂
Citera
2019-10-22, 17:17
Medlem
Citat:
Det väl olika vad man är duktig på?

Man bör väl kanske inte anställa en bussmekaniker till hjärnkirurg eller tvärtom, alla är väl bra på nåt o värdelös på nåt annat liksom?

Vad tycker du man ska göra, ska provet vara så enkelt att alla kan komma in?

Jag har aldrig gjort ett såbt prov, o skulle troligen vara bland dom absolut sämsta, men inser då iaf mina begränsningar....jag gör mig bäst på kortare anställningar utan krav på utbildning, då jag är narkoman o fd kriminell med ett fett belastningsregister och inser direkt att jag inte moraliskt kan börja kräva en läkarlegitimation bara för att min läkare på vårdcentralen har en sådan.

Vart ska man dra gränsen, enligt feministen som skrivit artikeln i ts blr man sänka eller ta bort ribban, är det vägen att lösa "problemet" att kvinnor (enligt den där) har svårt att klara ett prov?

Finns det nån feminist som kan försvara detta med sakliga FAKTAargument här på flashen?😏
Citera
2019-10-22, 17:22
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Och du har ju gått linjen och läst matten förstås? Såklart, annats skulle du inte hugga 🙂

Jag är familjär med kursplanen och har även en vän som läst. Men det var väl du som inte ens visste vad APA-systemet var? Det betyder att du inte läst alls på universitetet.
Citera
2019-10-22, 17:24
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Det väl olika vad man är duktig på?

Man bör väl kanske inte anställa en bussmekaniker till hjärnkirurg eller tvärtom, alla är väl bra på nåt o värdelös på nåt annat liksom?

Vad tycker du man ska göra, ska provet vara så enkelt att alla kan komma in?

Jag har aldrig gjort ett såbt prov, o skulle troligen vara bland dom absolut sämsta, men inser då iaf mina begränsningar....jag gör mig bäst på kortare anställningar utan krav på utbildning, då jag är narkoman o fd kriminell med ett fett belastningsregister och inser direkt att jag inte moraliskt kan börja kräva en läkarlegitimation bara för att min läkare på vårdcentralen har en sådan.

Vart ska man dra gränsen, enligt feministen som skrivit artikeln i ts blr man sänka eller ta bort ribban, är det vägen att lösa "problemet" att kvinnor (enligt den där) har svårt att klara ett prov?

Finns det nån feminist som kan försvara detta med sakliga FAKTAargument här på flashen?😏

Det ska ju vara ett komplement. En läkare t ex gör väl arbetsprov. Jädrigt yxigt att fösa in folk pga höga HP-poäng. Min åsikt. Jag hade förmodligen borrat sönder munnen på folk om jag hade velat bli tandläkare.
Citera
2019-10-22, 17:25
Medlem
Citat:
Förklara gärna vilka av dessa kurser som innehåller avancerad matematik: https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=SPS2Y

OnT kan jag bidra med följande matte: Tösabitarna tycker att det är orättvist att männen kan komma in på utbildning via HP. Det de "råkar" glömma är att tjejer får bättre betyg i gymnasiet. Dubbelt så många antagningar baseras på betyg kontra högskoleprov. Om det är någon som missgynnas av detta måste det väl ändå vara män? Men det är som vanligt... kvinnor drabbas värst!
Citera
2019-10-22, 17:26
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Jag är familjär med kursplanen och har även en vän som läst. Men det var väl du som inte ens visste vad APA-systemet var? Det betyder att du inte läst alls på universitetet.

Nej det var inte jag! Men vet inte vad det betyder.
Citera
2019-10-22, 17:30
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Förklara gärna vilka av dessa kurser som innehåller avancerad matematik: https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=SPS2Y

OnT kan jag bidra med följande matte: Tösabitarna tycker att det är orättvist att männen kan komma in på utbildning via HP. Det de "råkar" glömma är att tjejer får bättre betyg i gymnasiet. Dubbelt så många antagningar baseras på betyg kontra högskoleprov. Om det är någon som missgynnas av detta måste det väl ändå vara män? Men det är som vanligt... kvinnor drabbas värst!

Lugna dig! Jag har inte alls tagit ställning för män eller kvinnor. Två barn av varje och önskar att de får samma möjligheter. Andas!
Citera
2019-10-22, 17:33
Medlem
Citat:
Lugna dig! Jag har inte alls tagit ställning för män eller kvinnor. Två barn av varje och önskar att de får samma möjligheter. Andas!
1,8 med den läsförståelsen? Tvekmacka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in