2019-10-22, 16:40
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Du får nog nyansera dig lite. Män har en tydligare fallenhet för matematik än kvinnor har, vad det verkar som. 50% av provet utgörs väl av matematiska delar?
Så det är inte så konstigt att det blir att män får högre poäng.
Det har dock med den "matematiska intelligensnivån" att göra, och inte med smarthet rent allmänt. Finns många sätt man kan vara smart på.

Om man ska in på vissa yrken som kräver god matematisk förmåga så är det ju viktigt att matten på hög nivå sitter. Men, ska man in på vissa linjer, typ läkare eller juridik så är egentligen inte extremt goda kunskaper i matematik det viktigaste. Provets relevans hänger väl mest ihop med om man sökt en viss typ av linje, kan jag tycka.

Pluggar du på en högre nivå så kommer du inte ifrån matematisk förmåga. Matematik kan också vara rätt ”flummig” redan på första året i högskolan/uni. Du ska ju kunna analysera dina studier i t ex psykologi.
Senast redigerad av vichy6 2019-10-22 kl. 16:47. Anledning: Tillägg
Citera
2019-10-22, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Ja, då kanske man återigen börjar tänka kvalitet. De som det är mest synd om är kvinnor som verkligen kan något och som är duktiga att studera på högre nivå. Det finns sådana. Så varför skall de tvingas dra runt dödvikten som "tyck synd om mig" kärringar?
Sant!
Men det ÄR ju exakt så det funkar i sverige ju. Titta bara på hur det ser ut i samhället, man anställer hjärndöda bakterier pga kön till "poliser", det enda dom kan är att
1 se söta ut, o vara lite pedagogiska o få fyllebenke att snällt hoppa in i bilen

2 vänta tills handbojorna är på av kollegan, slå hejdlöst o skrika på nån som inte kan försvara sig...

3 alternativt skjuta runt 20 skott mot första bästa förståndshandikappade barn dom ser, men bara lyckas (med lite tur!) att träffa ett enda där det ska sitta?

Lite så tänker jag mig att det blir om/när feministerna får igenom detta sjuka krav oxå...en massa idioter som antingen vill bli läkare eller nåt utan att gått ur 9de klass, eller nån som kommer direkt från psykkliniken och fortfarande är mitt i sin senaste psykos som annars kan bli lite kränkt av att få dåliga betyg i advokatskolan, typ.....

Vilket otroligt pestsjukt land alltså, finns det ens nån liknande plats på jorden?
Citera
2019-10-22, 16:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Du får nog nyansera dig lite. Män har en tydligare fallenhet för matematik än kvinnor har, vad det verkar som. 50% av provet utgörs väl av matematiska delar?
Så det är inte så konstigt att det blir att män får högre poäng.
Det har dock med den "matematiska intelligensnivån" att göra, och inte med smarthet rent allmänt. Finns många sätt man kan vara smart på.

Om man ska in på vissa yrken som kräver god matematisk förmåga så är det ju viktigt att matten på hög nivå sitter. Men, ska man in på vissa linjer, typ läkare eller juridik så är egentligen inte extremt goda kunskaper i matematik det viktigaste. Provets relevans hänger väl mest ihop med om man sökt en viss typ av linje, kan jag tycka.

Vad hände med att könet är en social konstruktion och att kvinnor kan lika mycket som män? Menar du att det finns intellektuella skilnlader mellan könen? Om så, är det långsökt att anta att det kan vara så mellan raser också?

Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Iq test? Hur tänker du nu? Då skulle ju ännu fler kvinnor bli portade?
Och en personlig intervju skulle ju kunna slå fel, tänk när kärringarna börjar med argument som "hon är ju sötare än mig, som är en flodhäst, så hon blev särbehandlad pga karlsloken på intervjun"....eller "jag fick inte komma in pga hon på intervjun inte var lebba, trots att jag särade på gäggvecket", typ.

Alternativt att använda koder/nr ost för namn på inlämnade tester, men det faller ju då på att feministerna är dummare än vanligt folk och därmed inte klarade provet?

Ta bort provet så varenda en som söker kommer in?
Obligatorisk högskola kanske?
Ta bort högskolan kanske?😂

Lösningen är att skita i vad dessa feminister säger och slänga dem på soptippen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Ja, då kanske man återigen börjar tänka kvalitet. De som det är mest synd om är kvinnor som verkligen kan något och som är duktiga att studera på högre nivå. Det finns sådana. Så varför skall de tvingas dra runt dödvikten som "tyck synd om mig" kärringar?

Precis. I tider när Sverige inte längre får vara medlem i ENQA så är lägre krav och kvotering fel väg att gå. Det är skandal att detta inte skrivs om.
https://enqa.eu/
Citera
2019-10-22, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
https://www.friatider.se/liberaler-vill-avskaffa-h-gskoleprovet-m-n-f-r-smarta

Nu vill kvinnorna(feminazisterna) att högskoleprovet avskaffas pga män som klarar provet bättre än kvinnorna.
Sjukt men sant...30% av platserna går till män, som klarat högskoleprovet varpå många kvinnor "inte kommer in på sin drömutbildning" pga dom inte klarar provet, så nu vill dom som sagt sänka ribban där med.

Visste inte om tråden skulle ligga i humor eller feministforumet, mod kanske kan flytta om den ligger fel?

Att disskutera : ska vi sänka tröskeln där MED precis som i polisyrket där analfabetiska mongon får jobb pga kön och bristande hjärnkapacitet?

Är det kanske lika bra att ta bort ALLA slags prov i skola, arbete, utbildning och ALLT? Jag menar, nån kan ju bli kränkt om den inte får bli professor pga avslutad grundskoleutbildning?

Detta är ett resultat av feminismen då kvinnor inte längre kan fjäska, flirta och suga till sig högre betyg då männen är rädda för att bli anmälda därav denna utvecklingen.
Citera
2019-10-22, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllevantar
Kan spontant tycka att prov inte är så bra egentligen (iaf i grundskolan) då det mest handlar om vem som memorerar saker bäst - sen om man kommer ihåg det eller inte sedan är oviktigt.

Men högskoleprovet går väl inte att studera till förutom att titta på tidigare prov? Jag har inte tagit detta prov själv. Tanken är ju att det ska vara svårt så att sänka ribban är nog ingen bra idé.

Utantillkunskap är en grundpelare för att lära sig nya saker. Att memorera saker i tidig ålder är viktig för hjärnans utveckling. Det handlar inte så mycket om kunskap, utan snarare om hur lätt du får att tillskansa dig NY kunskap.
Citera
2019-10-22, 16:57
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men bara ett sätt att ha hög IQ.

Vilket jag också har resonerat kring i mitt tidigare inlägg.
Citera
2019-10-22, 16:57
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Läkares utbildning har mycket lite med högskoleprovet att göra.

Du har fel. Det har den i allra högsta grad. Att ställa korrekta diagnoser och att planera en adekvat behandling kräver logiskt förmåga, vilket högskoleprovet testar. Samma sak gäller när man bedriver medicinsk forskning. En stor del av att samhället börjar krackelera är kvinnornas intåg på högre poster. Det är en ren katastrof. Gäller även den medicinska vården.
Citera
2019-10-22, 16:59
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Pluggar du på en högre nivå så kommer du inte ifrån matematisk förmåga. Matematik kan också vara rätt ”flummig” redan på första året i högskolan/uni. Du ska ju kunna analysera dina studier i t ex psykologi.

Jag skrev väl matematik på hög nivå? Specifikt poängterade jag att det gäller hög nivå. Självklart måste man inneha en god matematisk förmåga för att studera på hög nivå, men talar vi om de yrken som VERKLIGEN kräver avancerade matematiska samband och uträkningar så är det inte så många yrken vars utbildning kräver det.
Citera
2019-10-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Becknaren100
Detta är ett resultat av feminismen då kvinnor inte längre kan fjäska, flirta och suga till sig högre betyg då männen är rädda för att bli anmälda därav denna utvecklingen.
Sant!
+1 på den!
Citera
2019-10-22, 17:02
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Läkares utbildning har mycket lite med högskoleprovet att göra.
Med andra ord så kan vi anta de som presterat sämst på högskoleprovet till läkare?
Citera
2019-10-22, 17:04
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Becknaren100

Det stämmer säkert. Träffsäker beskrivning förresten.
Citera
2019-10-22, 17:05
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vad hände med att könet är en social konstruktion och att kvinnor kan lika mycket som män? Menar du att det finns intellektuella skilnlader mellan könen? Om så, är det långsökt att anta att det kan vara så mellan raser också?

Att det finns skillnader i mäns och kvinnors hjärnor är välbelagt och ingenting som överhuvudtaget bör diskuteras. Däremot är det väl så att man är lite osäker på hur dessa skillnader ger utslag gällande olika förmågor.
Min uppfattning är att pojkar har en något tydligare fallenhet för matematik än flickor. Nu är jag förvisso bara lärare upp till årskurs 6, men jag tycker att man redan på mellanstadiet kan se dessa tendenser. Dock är skillnaden liten, men jag tror att den också spelar roll för hur intresset för matte utvecklas.
Att pojkar rent generellt skulle vara "smartare" är enligt mig däremot rent skitprat, vi talar om en avgränsad förmåga. Flickorna i sin tur verkar ha lättare för språk, större intresse för läsning och är mer välartade på många sätt som lämpar sig väl i dagens samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in