Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Du behöver inte hitta på att jag skrivit saker som jag inte skrivit.
Det gjorde jag inte heller. Har du problem med läsförståelsen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Jag skrev att jag inte tycker att genomsnittsvärdet talar särskilt mycket gällande frågan om intelligens hos män vs kvinnor eftersom det som är intressant är var de faktiska olika värden ligger på.
Fast det spelar ingen roll vad du tycker; resultaten är det relevanta här. Posta gärna intelligenstester av olika slag, där kvinnor presterar högre än män, så kanske du har en giltig poäng.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Om det finns ett par procent män som drar upp IQvärdet rejält för män så säger inte genomsnittet särskilt mycket
Jo, eftersom medelvärdet påverkas av den lilla procent män som drar upp medelvärdet för män.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
intressant vore att se median och vilka värden som klustrar runt medianen.
Fast nu griper du efter halmstrån här, när du försöker dra in medianen i ekvationen. Kvinnor är inte smartare än män, och detta gäller alla områden: matematisk/logisk, verbal, visuo-spatial och musikalisk intelligens.
Kvinnor har även mindre hjärnor än män. Nu är hjärnstorlek inte någon perfekt korrelation för intelligens (det hänger också på hjärnstorlek i förhållande till kroppsstorlek), men det finns en generell korrelation mellan hjärnstorlek och intelligens. Finns ju en anledning till att Borat retade tre feminister för att kvinnor har ekorrhjärnor
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Jag fokuserar inte så mycket på vad de absolut mest intelligenta männen har för värde jämfört med de mest intelligenta kvinnorna har för värde, eftersom detta inte spelar så stor roll för gruppen män/ kvinnor.
Jo, det spelar också roll. Ju intelligentare en grupp är (kön och/eller ras), desto fler högbegåvade individer kommer den gruppen att ha. Det är till exempel MYCKET ovanligare med somalier som har 160+ IQ än vad man kan hitta bland européer och asiater. Varför tror du att kvinnor skulle vara ett undantag här?
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Mer intressant är att se vad en vanlig Svensson-man och kvinna har för IQ, inte genomsnittsvärdet.
lol nej, en vanlig Svensson-man och Svensson-kvinna är inte representativa. Alldeles för litet statistiskt underlag, och båda kommer ligga runt IQ 100, give or take några IQ poäng.
Genomsnittsvärdet är för övrigt alltid lite högre bland män, oavsett ras/etnicitet, helt enkelt eftersom män är smartare än kvinnor. Hade så inte varit fallet, då hade vi inte haft det som idag, att det finns ytterst få kvinnliga stormästare inom schack, och att ingen kvinna någonsin har vunnit ett världsmästerskap inom schack. Till skillnad från skolor, jobb osv där manshatande feministisk könskvotering diskriminerar mot män till kvinnors fördel, är det ren intelligens som avgör vem som har potentialen att bli en schackspelare i världsklass. Bobby Fischer själv sa när han var gäst hos Dick Cavett, att man kan bli bra på schack om man spelar mycket, men att vem som helst inte kan bli "great" inom schack (krävs hög IQ för att bli grandmaster, kanske inte alltid 160+ IQ, men åtminstone 130 och uppåt, plus att man måste ha börjat spela schack tidigt). Bobby Fischer sa även detta:
They're all weak, all women. They're stupid compared to men. They shouldn't play chess, you know. They're like beginners. They lose every single game against a man. There isn't a woman player in the world I can't give knight-odds to and still beat.
^^ Bobby Fischer, världens bästa schackspelare genom tiderna, 180+ i IQ. Det finns givetvis duktiga kvinnliga schackspelare och totalt värdelösa och odugliga manliga schackspelare så sett, men av egen erfarenhet så kan jag säga att det är i regel betydligt mer utmanande att möta killar i schack än tjejer.