2019-10-22, 22:04
Medlem
Vintergrisens avatar
Frågan man bör ställa sig är väl istället varför män i regel har sämre betyg än kvinnor om det nu är så att högskoleprovet ska spegla de kunskaper som elever ska ha tillgodogjort sig under sin skolgång. Istället för att avskaffa högskoleprovet kanske man bör undersöka vad för något landets lärare egentligen betygsätter.

Hur som helst är det väl bara några tokiga folkpartister som vimsat till det igen så man ska nog inte bli allt för upprörd.
Citera
2019-10-22, 22:08
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag tycker inte att det finns några direkta problem med proven. De som klarar proven klarar proven. Dessutom tror jag att det handlar mycket om att repetera gamla kunskaper, det är ju ingen slump att folk skriver bättre resultat ju fler gånger de skriver proven.
Vad som är viktigt är att proven testar det de är avsedda för och det som faktiskt är viktigt. Och det är väl där jag ställer mig något tveksam om man behöver skriva 2.0 på högskoleprovet för att klara vissa utbildningar. Dock är det ju en fråga om konkurrens, utbildningars intagning har inget direkt samband med svårighetsgraden av utbildningen utan snarare efterfrågan.
Som sagts i tråden - det är ju då samma sak som höga betyg, och det du själv landar i. Nämligen meritokrati.

Och nej, mig veterligen behöver man vare sig 2.0 på HP eller motsvarande högsta tänkbara gymnasiebetyg för att klara någon form av grundutbildning i Sverige. Sannolikt har man dock en större förmåga att tillgodogöra sig utbildningen än om man har 1.0 på HP (eller motsvarande mediokert gymnasiebetyg).

Om sedan HP handlar om att mäta kunskap eller analysförmåga kan man ju diskutera.

Jag tror att det är lättare att skriva ett bättre resultat på andra resp. tredje försöket då man vant sig vid situationen och typen av problem, snarare än att man byggt upp/internaliserat (sak-)kunskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Tanus
Du kan hitta intelligenta individer i en grupp med normalfördelningen förskjuten flera steg till vänster. Precis på samma sätt som Tamara Press i högform lätt skulle slå nio av tio män i kulstötning.
Det spelar dock ingen roll, en genomsnittlig man är starkare och smartare än en genomsnittlig kvinna.

Jag är ledsen, men de har ljugit för dig älskling.
Du blandar äpplen och päron.

Det finns fler manliga idioter än kvinnliga. Det finns fler manliga genier än kvinnliga. Detta är dock outliers/anomalier. Normalfördelningen för (g) är dock tämligen centrerad. Problemet i den här specifika frågan är väl att 1.9-2.0 på HP är just den yttersta svansen av fördelningen...
-ed-
Jag känner iaf. inte till någon mainstream APA-forskning som pekar på att normalfördelningen skulle vara särskilt förskjuten mellan könen.

Jag är dock öppen för läsförslag.
-/ed-

Däremot så är, mycket riktigt, normalfördelningen förskjuten till vänster när det gäller styrka.

Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Har hört att det faktiskt finns 7 olika sorters intelligens. Nu minns jag dem inte men det var väl typ musikalisk intelligens, logisk intelligens o.s.v.

Kan nog ligga nåt i det.
Mja. Tveksamt. Gardner postulerade lite om det, men det befinner sig inte på något vis inom normalfåran av kognition/psykologi. Tvärtom - empirin pekar på att det mesta Gardner menar är ortogonalt snarare korrelerar med (g) eller är tämligen ovidkommande.

Att jämställa motorisk samt social förmåga med strikt kognitiv förmåga för med sig lite bekymmer. För att uttrycka det milt.

Ganska roliga tankar dock.
https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_multiple_intelligences
Senast redigerad av hogerspoket 2019-10-22 kl. 22:19.
Citera
2019-10-22, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Frågan man bör ställa sig är väl istället varför män i regel har sämre betyg än kvinnor om det nu är så att högskoleprovet ska spegla de kunskaper som elever ska ha tillgodogjort sig under sin skolgång. Istället för att avskaffa högskoleprovet kanske man bör undersöka vad för något landets lärare egentligen betygsätter.

Hur som helst är det väl bara några tokiga folkpartister som vimsat till det igen så man ska nog inte bli allt för upprörd.

Om jag förstått det rätt så kommer många ambitiösa tjejer in på sina betyg och gör således inte högskoleprovet.
Citera
2019-10-22, 22:12
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Om jag förstått det rätt så kommer många ambitiösa tjejer in på sina betyg och gör således inte högskoleprovet.

Ja, så kan det förstås också vara. Skulle vara lite intressant att se hur många av de som blir antagna baserat på betyg som även gör högskoleprovet.
Citera
2019-10-22, 22:14
Medlem
Unizeros avatar
HP borde vara obligatoriskt för varje skattefinansierad eftergymnasial utbildning i nationen som kräver antagningspoäng.
Då vet man vilka elever som fuskat till sig höga betyg i skolan utan att egentligen besitta någon kompetens.
Citera
2019-10-22, 22:21
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag tycker att högskoleprovet ska finnas kvar för att även killar/män ska ha en ärlig chans att komma in på de högre utbildningarna. Annars kommer det att bli en ännu större obalans på lärosätena till tjejers/kvinnors fördel.

Det är bullshit att flickor/tjejer får högre betyg för att de fjäskar. De jobbar skiten av sig. Att vuxna män blir jävligt kränkta över flickors driv och ambition är bara patetiskt.

Därmed inte sagt att vi måste göra något åt pojkars betyg. Olika åtgärder verkar också vara på gång nu.

Var det två unga kvinnor som uttalade sig i artikeln? De verkar störa sig på att killar tar upp platser som de sedan inte lyckas fullfölja. Jag förstår dem, men som någon skrev här innan att universiteten räknar med ett visst svinn och då tas ju reserverna in. Reserverna får då hoppas på att de inte hamnat för långt efter, vilket de troligen har, eftersom tempot är högt på de flesta universitetsutbildningar.

Att sitta och skrika om att kvinnor är dumma spån och att "allt" måste sänkas till deras nivå är helt uppåt väggarna fel. Snarare är det så att kvinnor snart måste börja sänka sig till mäns nivå eftersom män börjar bli rejält akterseglade. Kanske är det så att (en del) män har underskattat kvinnor och nu börjar de vakna upp och känner sig jävligt arga och kränkta.

Jag menar är det inte någon kvinnas vikt männen här sitter och stör sig på och skvallrar om så är det att flickor är jävligt drivna i skolan som ska förminskas och snackas ner. Men visst har man ett skört och uppblåst ego så visst.
Vad har arbetsinsats med saken att göra? Självfallet så kan den ge ett högre resultat men antingen så vet du vad 2+2 blir och vem som upptäckte Amerika var eller så vet du inte det, helt oavsett din arbetsinsats. Det är väl just det här som är problemet, många lärare ser att tjejerna arbetar hårdare och vill därför ge ett högre betyg medan många, däribland jag, menar att det är helt irrelevant. Tror du verkligen att en kvinnlig lärare som engarerar sig i jagärhär och refugees welcome på fritiden skulle ge ett rättvist betyg åt en flicka som arbetar arslet av sig men aldrig riktigt presterar någonting särskilt och en pojke med arrogant inställning som utan ansträngning överträffar denne? Tillåt mig tvivla.
Citera
2019-10-22, 22:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
https://www.friatider.se/liberaler-vill-avskaffa-h-gskoleprovet-m-n-f-r-smarta

Nu vill kvinnorna(feminazisterna) att högskoleprovet avskaffas pga män som klarar provet bättre än kvinnorna.
Sjukt men sant...30% av platserna går till män, som klarat högskoleprovet varpå många kvinnor "inte kommer in på sin drömutbildning" pga dom inte klarar provet, så nu vill dom som sagt sänka ribban där med.

Visste inte om tråden skulle ligga i humor eller feministforumet, mod kanske kan flytta om den ligger fel?

Att disskutera : ska vi sänka tröskeln där MED precis som i polisyrket där analfabetiska mongon får jobb pga kön och bristande hjärnkapacitet?

Är det kanske lika bra att ta bort ALLA slags prov i skola, arbete, utbildning och ALLT? Jag menar, nån kan ju bli kränkt om den inte får bli professor pga avslutad grundskoleutbildning?

Nåja, nu ska vi väl inte gå överbord med detta..

Har sett under min tid här på planeten hur smarta tjejer som helst, oftast de tystlåtna. Klarar varje uppgift med högsta betyg/höga betyg, men gör inte mycket "väsen av sig". (Om ni minns skolgången, oftast de tystlåtna tjejerna, brukar finnas ett par i varje klass)..

"Tomma burkar skramlar mest", som här i tråden:
om jag gissar rakt ut: De tjejer som "vill ha" det du skriver, kanske har som mode "felaktigt färgat hår så man får huvudvärk att titta på", samt "säkerhetsnålar genom näsan" etc. etc?

-Sådana tjejer är exakt "tomma burkar" som bara skramlar.
(Rena idioter, om jag ska få säga vad jag anser).

Tjejer är oerhört duktiga, speciellt de "tystlåtna tjejerna", men dessa du tar upp, är inga duktiga tjejer, snarare motsatsen.
Citera
2019-10-22, 22:22
Medlem
män ovj kvinnor har olika hjärnor och fungerar olika. Bla i tänlande.

Män är mer linjära och kvinnor mer cirkulära i sitt sätt att tänka.
Citera
2019-10-22, 22:24
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
HP borde vara obligatoriskt för varje skattefinansierad eftergymnasial utbildning i nationen som kräver antagningspoäng.
Då vet man vilka elever som fuskat till sig höga betyg i skolan utan att egentligen besitta någon kompetens.
Det är ju det enda logiska och jag tror inte att man behöver sitta och fundera särskilt länge för att inse det, så det här måste ju ha kommit på tal på Skolverket. Antagligen avfärdade man det eftersom att det inte riktigt producerade politiskt korrekta resultat.
Citera
2019-10-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Fler hoppar av av dom som kommit in på högskoleprovet jämfört med betyg.
Citera
2019-10-22, 22:36
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Du får nog nyansera dig lite. Män har en tydligare fallenhet för matematik än kvinnor har, vad det verkar som. 50% av provet utgörs väl av matematiska delar?
Så det är inte så konstigt att det blir att män får högre poäng.
Det har dock med den "matematiska intelligensnivån" att göra, och inte med smarthet rent allmänt. Finns många sätt man kan vara smart på.

Om man ska in på vissa yrken som kräver god matematisk förmåga så är det ju viktigt att matten på hög nivå sitter. Men, ska man in på vissa linjer, typ läkare eller juridik så är egentligen inte extremt goda kunskaper i matematik det viktigaste. Provets relevans hänger väl mest ihop med om man sökt en viss typ av linje, kan jag tycka.

"Smarthet"? Vilket fantastiskt kreativt sätt att prata sig runt det faktum att kvinnor i högre utsträckning saknar de kognitiva förmågor som är avgörande inom prestigefyllda yrkeskårer såsom läkare, jurister, ingenjörer, fysiker, osv. Det tål att upprepas, att "matematik" inte är det enda ämnesområde som är avhängigt hög kognitiv förmåga, så att koka ner det till "läkare och jurister behöver inte kunna matte" är bara korkat.
Citera
2019-10-22, 22:36
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Du behöver inte hitta på att jag skrivit saker som jag inte skrivit.
Det gjorde jag inte heller. Har du problem med läsförståelsen?

Citat:
Jag skrev att jag inte tycker att genomsnittsvärdet talar särskilt mycket gällande frågan om intelligens hos män vs kvinnor eftersom det som är intressant är var de faktiska olika värden ligger på.
Fast det spelar ingen roll vad du tycker; resultaten är det relevanta här. Posta gärna intelligenstester av olika slag, där kvinnor presterar högre än män, så kanske du har en giltig poäng.

Citat:
Om det finns ett par procent män som drar upp IQvärdet rejält för män så säger inte genomsnittet särskilt mycket
Jo, eftersom medelvärdet påverkas av den lilla procent män som drar upp medelvärdet för män.

Citat:
intressant vore att se median och vilka värden som klustrar runt medianen.
Fast nu griper du efter halmstrån här, när du försöker dra in medianen i ekvationen. Kvinnor är inte smartare än män, och detta gäller alla områden: matematisk/logisk, verbal, visuo-spatial och musikalisk intelligens.

Kvinnor har även mindre hjärnor än män. Nu är hjärnstorlek inte någon perfekt korrelation för intelligens (det hänger också på hjärnstorlek i förhållande till kroppsstorlek), men det finns en generell korrelation mellan hjärnstorlek och intelligens. Finns ju en anledning till att Borat retade tre feminister för att kvinnor har ekorrhjärnor

Citat:
Jag fokuserar inte så mycket på vad de absolut mest intelligenta männen har för värde jämfört med de mest intelligenta kvinnorna har för värde, eftersom detta inte spelar så stor roll för gruppen män/ kvinnor.
Jo, det spelar också roll. Ju intelligentare en grupp är (kön och/eller ras), desto fler högbegåvade individer kommer den gruppen att ha. Det är till exempel MYCKET ovanligare med somalier som har 160+ IQ än vad man kan hitta bland européer och asiater. Varför tror du att kvinnor skulle vara ett undantag här?

Citat:
Mer intressant är att se vad en vanlig Svensson-man och kvinna har för IQ, inte genomsnittsvärdet.
lol nej, en vanlig Svensson-man och Svensson-kvinna är inte representativa. Alldeles för litet statistiskt underlag, och båda kommer ligga runt IQ 100, give or take några IQ poäng.

Genomsnittsvärdet är för övrigt alltid lite högre bland män, oavsett ras/etnicitet, helt enkelt eftersom män är smartare än kvinnor. Hade så inte varit fallet, då hade vi inte haft det som idag, att det finns ytterst få kvinnliga stormästare inom schack, och att ingen kvinna någonsin har vunnit ett världsmästerskap inom schack. Till skillnad från skolor, jobb osv där manshatande feministisk könskvotering diskriminerar mot män till kvinnors fördel, är det ren intelligens som avgör vem som har potentialen att bli en schackspelare i världsklass. Bobby Fischer själv sa när han var gäst hos Dick Cavett, att man kan bli bra på schack om man spelar mycket, men att vem som helst inte kan bli "great" inom schack (krävs hög IQ för att bli grandmaster, kanske inte alltid 160+ IQ, men åtminstone 130 och uppåt, plus att man måste ha börjat spela schack tidigt). Bobby Fischer sa även detta:
They're all weak, all women. They're stupid compared to men. They shouldn't play chess, you know. They're like beginners. They lose every single game against a man. There isn't a woman player in the world I can't give knight-odds to and still beat.
^^ Bobby Fischer, världens bästa schackspelare genom tiderna, 180+ i IQ. Det finns givetvis duktiga kvinnliga schackspelare och totalt värdelösa och odugliga manliga schackspelare så sett, men av egen erfarenhet så kan jag säga att det är i regel betydligt mer utmanande att möta killar i schack än tjejer.
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-10-22 kl. 22:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in