2019-10-22, 21:00
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det har hänt åtskilliga gånger att dagis varit på utflykt och där personalen för att göra det enkelt för sig räknar antal barn hela tiden så att alla är med och ingen glömts någonstans. Det ska t.ex. finnas 15 barn. Finns det då bara 14 barn så saknas ett barn. Likväl så upptäcker man först när man kommit hem att ett eller flera barn saknas. Polisen får ut och söka. Hittar barnet två timmar senare i skogen. Här har man inte klarat av att räkna barnen eller struntat i det för att det var för svårt. Med ett enkelt test i matematik skulle dessa inte jobbat med det de gör då det utsätter barnen för fara.

Om du tror att detta har att göra med att de inte kan räkna till 15 så är du mer dum än dagisfröknarna som tappar bort ungarna. Herregud
Citera
2019-10-22, 21:02
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
När argumenten tryter tar man till ad hominem
Bra jobbat!

Inga som helst problem med argumenten, som du märker.

Jag säger som Jimmie Åkesson :"Är det ens någon idé? Det är samma sak varenda debatt"
Citera
2019-10-22, 21:05
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kadjinah
Jo. En o annan feminist har hittat tråden har jag sett.

Men OnT hur bör högskolan möta detta krav på att fler kvinnor ska klara proven då, för att ens tänka tanken på helt jämnställda krav kan vi nog glömma direkt.

Jag tycker inte att det finns några direkta problem med proven. De som klarar proven klarar proven. Dessutom tror jag att det handlar mycket om att repetera gamla kunskaper, det är ju ingen slump att folk skriver bättre resultat ju fler gånger de skriver proven.
Vad som är viktigt är att proven testar det de är avsedda för och det som faktiskt är viktigt. Och det är väl där jag ställer mig något tveksam om man behöver skriva 2.0 på högskoleprovet för att klara vissa utbildningar. Dock är det ju en fråga om konkurrens, utbildningars intagning har inget direkt samband med svårighetsgraden av utbildningen utan snarare efterfrågan.
Citera
2019-10-22, 21:11
Medlem
Mydans avatar
Citat:
Ja, jo, iofs...
Det var elakt sagt, jag tar tillbaka, förståndshandikappade ska INTE ta åt sig av mitt inlägg!

Men hur ska vi lösa detta ofattbara problem när feministerna inte klarar provet? Ta bort helt, eller kanske anpassa efter förmåga sås?
Typ, personlig intervju där en psykolog får avgöra vad som ska vara på provet kanske?

Tex jag själv är narkoman, jag vill ha jobb på ett apotek för annars känner jag mig kränkt. Bör Socialstyrelsen se till att mina gamla saker i register suddas ut så jag får jobbet per automatik, som dom gör med kvinnor, invandrare och annat folk som kvoteras till företag o liknande?

Kan jag som dumskalle kräva att högskolan ordnar mitt prov efter min förmåga, så jag kan bli typ kirurg eller nåt eftersom jag är van att laga min gräsklippare? (Klippo btw, om nån undrar)

Jag anser ju att jobb och även studier bör gå till den mest lämpade, oberoende av kön ras läggning eller liknande.
Jag vill inte få min blindtarm opererad av en cykelmontör från albanien bara sådär ändå, men skulle det vara en utbildad duktig snubbe -eller tjej- från albanien, skulle det vara helt ok, om ni fattar?

Ganska enkel biff att lösa - de ska bort. Möjligtvis ersätter man det med ett värdegrundsprov.

Det viktiga i dagens samhälle är ju inte vad man kan, det är ett system grundat i den ojämlika meritokratiska patriarkala samhällsstrukturen, och tar ingen hänsyn till folks känslor eller värdegrunderingar.

Det viktiga är trots allt vad man känner att man kan, och det är vad vi nu måste ställa om till.

Antagligen kommer vi bli tvungna att expropriera alla företag i landet också, då risken annars är för stor att de skapar välmående och lönsamma företag baserad på dessa ojämlika patriarkala strukturerna i motsats till statens känslor.
Citera
2019-10-22, 21:14
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det är ju inte högskoleprovet som avgör hur bra man är på medicin. Kvinnliga läkare är minst lika bra som manliga.
Källa på det? Det är väl inte en så kallad fittgissning?
Citera
2019-10-22, 21:15
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Sant, men bör dom inte göra samma prov för att komma dit, eller bör det vara enklare för den ena, om dom nu är lika duktiga från början?

Högskoleprovet kanske inte är ett relevant prov för att bli just läkare. Det är väl upplägget på provet som är frågan.
Citera
2019-10-22, 21:18
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Och det är väl där jag ställer mig något tveksam om man behöver skriva 2.0 på högskoleprovet för att klara vissa utbildningar.

Detsamma gäller de höga betygskrav för att komma in på vissa utbildningar, så jag har svårt att se hur detta skulle vara ett argument mot högskoleprovet.

Det som krävs för att komma in på en utbildning är inte bara en reflektion av vad som krävs för att klara utbildningen utan främst att matcha antal utbildningsplatser med efterfrågan på dessa platser. Där utbud möter efterfrågan hittar du det betyg eller högskoleprovspoäng som krävs.
Citera
2019-10-22, 21:19
Medlem
Tanuss avatar
En genomsnittlig hjärna sittandes i kraniet på en vit kvinna väger ca 1.325 gram.
Motsvarande siffra för en vit man är ca 1.475 gram.
Skillnaden i mängd hjärnsubstans är ungefär lika stor som skillnaden i muskelmassa mellan en kvinna och en man.
Vad skillnaden i muskelmassa gör med förmågan att stöta kula, springa 100 meter eller att brottas är det ingen som ifrågasätter.

Varför finns det folk som tror att skillnaden i hjärnstorlek inte skulle få konsekvenser avseende kognitiva förmågor.
Citera
2019-10-22, 21:20
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanus
En genomsnittlig hjärna sittandes i kraniet på en vit kvinna väger ca 1.325 gram.
Motsvarande siffra för en vit man är ca 1.475 gram.
Skillnaden i mängd hjärnsubstans är ungefär lika stor som skillnaden i muskelmassa mellan en kvinna och en man.
Vad skillnaden i muskelmassa gör med förmågan att stöta kula, springa 100 meter eller att brottas är det ingen som ifrågasätter.

Varför finns det folk som tror att skillnaden i hjärnstorlek inte skulle få konsekvenser avseende kognitiva förmågor.

Därför att vi har sett oerhört många exempel där det inte spelar någon roll överhuvudtaget?
Citera
2019-10-22, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mydan
Ganska enkel biff att lösa - de ska bort. Möjligtvis ersätter man det med ett värdegrundsprov.

Det viktiga i dagens samhälle är ju inte vad man kan, det är ett system grundat i den ojämlika meritokratiska patriarkala samhällsstrukturen, och tar ingen hänsyn till folks känslor eller värdegrunderingar.

Det viktiga är trots allt vad man känner att man kan, och det är vad vi nu måste ställa om till.

Antagligen kommer vi bli tvungna att expropriera alla företag i landet också, då risken annars är för stor att de skapar välmående och lönsamma företag baserad på dessa ojämlika patriarkala strukturerna i motsats till statens känslor.

Japp!
Där har vi svaret! Ett sk värdegrundsprov kommer antagligen ersätta det normala provet som bara mäter kunskap o såna tråkiga saker !

För säkerhets skull kanske man bör visa kopia på vad man röstade i riksdagsvalet med?

Känsloprov kanske kan vara nåt?
Hbtq abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö-certrifikat med givetvis !
Senast redigerad av kadjinah 2019-10-22 kl. 21:24.
Citera
2019-10-22, 21:22
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Källa på det? Det är väl inte en så kallad fittgissning?

Källa på motsatsen?
Citera
2019-10-22, 21:26
Medlem
Tanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Därför att vi har sett oerhört många exempel där det inte spelar någon roll överhuvudtaget?

Du kan hitta intelligenta individer i en grupp med normalfördelningen förskjuten flera steg till vänster. Precis på samma sätt som Tamara Press i högform lätt skulle slå nio av tio män i kulstötning.
Det spelar dock ingen roll, en genomsnittlig man är starkare och smartare än en genomsnittlig kvinna.

Jag är ledsen, men de har ljugit för dig älskling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in