2022-09-25, 01:52
Medlem
snillet_1s avatar
Ett hårdkokt ägg till frukosten varje dag.
Citera
2022-09-25, 01:57
Medlem
Kickassfarsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
1kg äggröra, så runt 20 ägg.
Hur mycket väger du?

Jag äter inte ägg regelbundet men när jag väl gör det brukar det bli två, tre stycken. Hårdkokt skivad på en smörgås med kaviar, stekt i smör med salt eller scrambled eggs med cream fraiche och bacon.
Citera
2022-09-25, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickassfarsan
Hur mycket väger du?

Jag äter inte ägg regelbundet men när jag väl gör det brukar det bli två, tre stycken. Hårdkokt skivad på en smörgås med kaviar, stekt i smör med salt eller scrambled eggs med cream fraiche och bacon.

Jag väger runt 82-85kg på 188cm.
Citera
2022-12-27, 02:58
Medlem
KaninSlejpners avatar
Jag äter cirka 8-12 råa ägg varje dag. Har käkat råa ägg varje dag sedan 2-3 år tillbaka.

Anledningen är att det är det näringstätaste livsmedlet du kan köpa.

Några i tråden ifrågasätter råa ägg och menar att kroppen inte absorberar dem, men det är helt tvärtom.

Jag dricker äggen inte för smaken utan för att det är den snabbaste och mest näringsrika måltiden. Kokta ägg sitter i magen länge och jag mår aldrig riktigt bra av för många kokta eller stekta ägg (över 3).

Blir tyvärr lätt äcklad av tillagade ägg.

Jag föredrar dom som inte smakar fisk, men det är en smaksak givetvis! Är även smått rädd för att jag inte vet fiskens ursprung och därmed inte heller mängden tungmetaller i fodret.

Får jag rekommendera några ägg så är det Coops Ekologiska Änglamark. Själva äggvitan ska smaka nästan ingenting, och när man bryter äggulan ska den smaka gott. Få kriterier här, men ta det från en expert.
Senast redigerad av KaninSlejpner 2022-12-27 kl. 03:03.
Citera
2022-12-30, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninSlejpner
Jag äter cirka 8-12 råa ägg varje dag. Har käkat råa ägg varje dag sedan 2-3 år tillbaka.

Anledningen är att det är det näringstätaste livsmedlet du kan köpa.

Några i tråden ifrågasätter råa ägg och menar att kroppen inte absorberar dem, men det är helt tvärtom.

Jag dricker äggen inte för smaken utan för att det är den snabbaste och mest näringsrika måltiden. Kokta ägg sitter i magen länge och jag mår aldrig riktigt bra av för många kokta eller stekta ägg (över 3).

Blir tyvärr lätt äcklad av tillagade ägg.

Jag föredrar dom som inte smakar fisk, men det är en smaksak givetvis! Är även smått rädd för att jag inte vet fiskens ursprung och därmed inte heller mängden tungmetaller i fodret.

Får jag rekommendera några ägg så är det Coops Ekologiska Änglamark. Själva äggvitan ska smaka nästan ingenting, och när man bryter äggulan ska den smaka gott. Få kriterier här, men ta det från en expert.

Rocky style 🥊 Har lite svårt för det. Så jag kokar dem och rör runt. Men blir lite avis att du klarar dem råa.

Du kan söka om ni också har en Reko ring
. Så kan du köpa direkt via någon av bönderna i närområdet om du är sugen på det. Brukar finnas mycket på dessa träffar att köpa. Är långa köer numera på vår reko ring för just äggen.
Senast redigerad av JohnWicks 2022-12-30 kl. 13:41.
Citera
2022-12-30, 16:50
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Rocky style 🥊 Har lite svårt för det. Så jag kokar dem och rör runt. Men blir lite avis att du klarar dem råa.

Du kan söka om ni också har en Reko ring
. Så kan du köpa direkt via någon av bönderna i närområdet om du är sugen på det. Brukar finnas mycket på dessa träffar att köpa. Är långa köer numera på vår reko ring för just äggen.

Aldrig hört talats om reko ring men det låter som guds gåva! Förstår att köerna är långa.

Jag brukar inte tänka på råa ägg som något coolt. Istället brukar de flesta äcklas av det. Men jag har en liten sån övertygelse sedan långt tillbaka att man bevarar mer vitaminer osv.

Scrambled eggs är dock riktigt nice. En poäng med det är att man kan trycka ner hur mycket smör och grädde som helst och det bara försvinner. Det blir en jäkla energirik måltid som man kan stå sig på hela dagen, medans folk som drar en brödmåltid är hungriga igen efter 2 timmar.
Citera
2022-12-31, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninSlejpner
Aldrig hört talats om reko ring men det låter som guds gåva! Förstår att köerna är långa.

Jag brukar inte tänka på råa ägg som något coolt. Istället brukar de flesta äcklas av det. Men jag har en liten sån övertygelse sedan långt tillbaka att man bevarar mer vitaminer osv.

Scrambled eggs är dock riktigt nice. En poäng med det är att man kan trycka ner hur mycket smör och grädde som helst och det bara försvinner. Det blir en jäkla energirik måltid som man kan stå sig på hela dagen, medans folk som drar en brödmåltid är hungriga igen efter 2 timmar.

Tror det är rätt nytt. Bönderna som tar emot beställningar via Facebook och så samlas alla bönder och köpare där man går runt och hämtar allt man köpt från de olika bönderna i gruppen. Vi köper alltid från den ekologiska bonden, men bonden bredvid har bättre pris så där är kön väldigt mycket längre. Men det är nog bra ägg oavsett.

Håller med. Tycker inte heller det är coolt, men tänker oundvikligen på Rocky 🥊

Håller med att ägg är bra käk. Jag försöker äta 1000g äggröra varje arbetsdag. Har ätit ägg så många år nu, men har sakta ökat intaget. Brukar tillaga 60 ägg åt gången i kastruller på spisen och förvara i kylen. Men det håller inte långa dagar när jag äter så mycket.
Citera
2023-01-05, 11:48
Medlem
puttens avatar
Brukar landa på ca 25-30 ägg i vveckan för min del i olika former.
Citera
2023-01-06, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Jag droppar vanligtvis 3, 4 råa ägg om dagen. Jag tror inte att ett ägg gör nån skillnad.

Man kan smälla i sig en mängd ägg riskfritt var dag. Smörjer lederna.
Höjer det goda kolesterolet.
D-vitamin, proteiner osv.

Men vad får dig att käka ägg. Kanske en myt som att d höjer libido?

1-2 ägg. Har funderat på om det är för mycket. Någon som har koll?
Citera
2023-01-06, 13:56
Medlem
max 5 i mån....Collesterol.
Citera
2023-01-06, 14:05
Medlem
Scrambled eggs är det jag i princip lever på. Blir 8-10 st, delat på två måltider. Ibland blir det även fem, sex råa äggula mellan måltider. Gjort så i drygt tre år, sedan jag inledde min Lchf-diet.
Citera
2023-01-14, 02:47
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Tror det är rätt nytt. Bönderna som tar emot beställningar via Facebook och så samlas alla bönder och köpare där man går runt och hämtar allt man köpt från de olika bönderna i gruppen. Vi köper alltid från den ekologiska bonden, men bonden bredvid har bättre pris så där är kön väldigt mycket längre. Men det är nog bra ägg oavsett.

Håller med. Tycker inte heller det är coolt, men tänker oundvikligen på Rocky 🥊

Håller med att ägg är bra käk. Jag försöker äta 1000g äggröra varje arbetsdag. Har ätit ägg så många år nu, men har sakta ökat intaget. Brukar tillaga 60 ägg åt gången i kastruller på spisen och förvara i kylen. Men det håller inte långa dagar när jag äter så mycket.

1000g är riktigt stabilt!

Många skulle säga ”fan va sjuk du är” men om dom visste något om rekommenderat dagligt intag av vitaminer och mineraler så skulle de förstå att det är dom som är sjuka/kommer bli.

Också nice att du kan köpa ekologiskt av en bonde, som det ska vara. Personligen skulle jag gärna ha egna höns, men det är ju det där med att det begränsar ens rörlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in