Citat:
Ursprungligen postat av
elektronikfreak
Jag tar tillbaka mitt ila valda ord "försumbart" men jag menar att om glykolmätaren visar att kylarvätskan pallar för 25 minusgrader och det helt plötsligt en natt blir 35 minusgrader så innebär inte det att kylarvätskan fryser och kylare och motor fryser sönder utan det blir bara totalt ofarlig snösörja i kylare och motorblock. Sannolikheten att motorn skulle börja koka p gr av att det skulle bli en ispropp i systemet är "nästan försumbart".
Men självklart är det bättre att hälla i så mycket glykol så att det stoppar för den lägsta temperaturen som uppmätts i området där bilen förvaras om vinternätterna de senaste 100 åren så är man på säkra sidan!

Nu har jag kollat på min hydrometer. Flottören har en skala från A till K. Man läser av var vätskeytan går på denna när flottören flyter i kylarvätskan, läser av termometern och tittar sedan i en tabell för vad de olika flottörgraderingarna innebär i fryspunkt beroende på vid vilken temperatur mätningen skedde.
Som exempel betyder samma flythöjd på flottören -13 °C fryspunkt om mätningen skedde vid 15 °C eller -28 °C fryspunkt om mätningen skedde vid 60 °C. Det är ju rätt stor skillnad så man bör veta vad man gör.
Även om glykolen börjar med att bilda sörja som inte expanderar vid den angivna fryspunkten så kommer den att frysa helt och expandera när det blir ett gäng grader kallare. Sörjan förhindrar cirkulation även om den inte orsakar frostsprängning så man skulle kunna få motorproblem om man kör med sörja i systemet.
En blandning som avviker väsentligt från 50/50 glykol/vatten är ju inte heller normalt utan indikerar att någon hemmapulare har fyllt upp med bara vatten för att kompensera läckage. Korrosionsskyddet kan också vara nedsatt vid så stor utspädning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Theeagle0173
Det är snikmodellen! 🙂 Suger väl upp vätska och mäter då 😁
Att du ska suga upp prov och mäta är ju självklart men hur hanterar du det där med temperaturen? Står det något om tempen på mätaren eller i dess eventuella bruksanvisning?