Citat:
Ursprungligen postat av
chipssalsa89
Hej alla vänner!
Såhär på kvällskvisten har jag börjat fundera på en sak. Hur blir man infiltratör hos polisen?
Hittar ingenstans vad de har för anställningskrav. Bara nån artikel i aftonhoran om att de har "hårda intagningsprov", utan att tydligare definiera vad det innebär. Vad ligger medellönen på? Eller betalar dom via fri tillgång till alla knarkbeslag?
Har aldrig sett några annonser ute på AF. Kan man göra en ansökan rent spontant genom att skicka in sitt cv? Eller anställer dom endast genom headhunting?
Kan man höra av sig till dom och fråga? Dom borde väl ha nån fb-sida antar jag?
Undrar seriöst.
Tack på förhand!
Bäst förutsättningar får du om du rör dig i kretsar med folk som är kopplade till gängmiljön utan att du själv är direkt delaktig.
Sedan skall du se till att hamna i polisens blickfång varpå du kan bli erbjuden det här vid förhör (ja, det funkar lika löjligt som i ett Johan Falk-avsnitt även i verkligheten).
Citat:
Ursprungligen postat av
chipssalsa89
Vad jag kunnat läsa mig till kan även civila vara infiltratörer. En polis kan dock endast vara infiltratör och aldrig informatör. Men jag vet inte om källan var tillförlitlig.
Du har 100% rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nospheratu
Infiltratör eller informatör är bara semantik, i praktiken är det i princip samma sak. Man vidarebefordrar information om kriminalitet till polisen. Och ett anställningskrav för att jobba med det är att man är mer eller mindre helt och hållet dum i huvudet.
Nja, det är det väl ändå inte.
Informatören får ju pengar vid informationslämnande (sporadiskt och varierande summa).
Medans infiltratören är anställd svart av polismyndigheten (får en fast summa varje månad och någon "bonus" då och då utöver det) och är själv brottsligt aktiv (med polismyndighetens goda minne).
Så med tanke på att alla myndigheter numera samarbetar för att komma åt svarta pengar (som göder kriminell verksamhet), så tycker man ju att de skulle kunna göra ett tillslag på länskrim (eller vad de nu kallar det "grova brott"?)....
I övrigt håller jag med dig, det är nog fan det mest urbota korkade man kan ge sig i kast med.