Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-21, 22:43
Medlem
Hej alla vänner!

Såhär på kvällskvisten har jag börjat fundera på en sak. Hur blir man infiltratör hos polisen?

Hittar ingenstans vad de har för anställningskrav. Bara nån artikel i aftonhoran om att de har "hårda intagningsprov", utan att tydligare definiera vad det innebär. Vad ligger medellönen på? Eller betalar dom via fri tillgång till alla knarkbeslag?

Har aldrig sett några annonser ute på AF. Kan man göra en ansökan rent spontant genom att skicka in sitt cv? Eller anställer dom endast genom headhunting?

Kan man höra av sig till dom och fråga? Dom borde väl ha nån fb-sida antar jag?

Undrar seriöst.

Tack på förhand!
Senast redigerad av chipssalsa89 2019-10-21 kl. 22:48.
Citera
2019-10-21, 22:45
Medlem
Luxuss avatar
Per definition kan Endast poliser vara infiltratörer.

Vanliga civilister kan vara informatörer.
Citera
2019-10-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Per definition kan Endast poliser vara infiltratörer.

Vanliga civilister kan vara informatörer.

Vad jag kunnat läsa mig till kan även civila vara infiltratörer. En polis kan dock endast vara infiltratör och aldrig informatör. Men jag vet inte om källan var tillförlitlig.
Citera
2019-10-22, 00:30
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipssalsa89
Vad jag kunnat läsa mig till kan även civila vara infiltratörer. En polis kan dock endast vara infiltratör och aldrig informatör. Men jag vet inte om källan var tillförlitlig.
Infiltratör eller informatör är bara semantik, i praktiken är det i princip samma sak. Man vidarebefordrar information om kriminalitet till polisen. Och ett anställningskrav för att jobba med det är att man är mer eller mindre helt och hållet dum i huvudet.

Det är givetvis bra att polisen kan använda sig av informatörer. Men att vara informatör och infiltrera kriminella organisationer är så pass jävla livsfarligt att polisen knappast annonserar efter villiga arbetssökande. Peter Rätz är väl det mest kända fallet i Sverige där polisen använt sig av en djupt insyltad informatör. Och trots att han har skyddade personuppgifter och bor på hemlig ort i utlandet är han väl antagligen den person som har störst hotbild näst efter Lars Vilks.

Efterspelet av fallet Peter Rätz visade att det enligt polisens eget arbetsskydd hade varit förbjudet att låta en polis göra Peter Rätz jobb under cover. Men man lät alltså en helt civil person utsätta sig för uttalad livsfara istället. Det blev ju lite av en skandal när fallet nystades upp i media.

Så, jag är rätt säker på att det nog inte är ett jobb Som vem som helst kan söka. Man ska nog redan vara djupt involverad i någon kriminell organisation och levt med ständigt hot för att polisen ska ta i det med tång. Om ditt belastningsregister består av nån fortkörning och snatteri i tonåren är det nog bättre att söka jobb som varuhusdetektiv istället. Där man går omkring under cover i större butiker och försöker smygtitta om folk snattar. Det är nog mindre betalt än informatör till polisen men mindre livsfarligt.
Citera
2019-10-22, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Infiltratör eller informatör är bara semantik, i praktiken är det i princip samma sak. Man vidarebefordrar information om kriminalitet till polisen. Och ett anställningskrav för att jobba med det är att man är mer eller mindre helt och hållet dum i huvudet.

Det är givetvis bra att polisen kan använda sig av informatörer. Men att vara informatör och infiltrera kriminella organisationer är så pass jävla livsfarligt att polisen knappast annonserar efter villiga arbetssökande. Peter Rätz är väl det mest kända fallet i Sverige där polisen använt sig av en djupt insyltad informatör. Och trots att han har skyddade personuppgifter och bor på hemlig ort i utlandet är han väl antagligen den person som har störst hotbild näst efter Lars Vilks.

Efterspelet av fallet Peter Rätz visade att det enligt polisens eget arbetsskydd hade varit förbjudet att låta en polis göra Peter Rätz jobb under cover. Men man lät alltså en helt civil person utsätta sig för uttalad livsfara istället. Det blev ju lite av en skandal när fallet nystades upp i media.

Så, jag är rätt säker på att det nog inte är ett jobb Som vem som helst kan söka. Man ska nog redan vara djupt involverad i någon kriminell organisation och levt med ständigt hot för att polisen ska ta i det med tång. Om ditt belastningsregister består av nån fortkörning och snatteri i tonåren är det nog bättre att söka jobb som varuhusdetektiv istället. Där man går omkring under cover i större butiker och försöker smygtitta om folk snattar. Det är nog mindre betalt än informatör till polisen men mindre livsfarligt.

Jo jag förstår ju hotbilden som kommer att uppstå. Så man får ju kräva att få bo i en borg omgiven av de mest avancerade säkerhetsteknikerna om man blir påkommen.

Men du tänker det är dumt att göra en ansökan då? Man kanske kan passa på om man ändå ska dö typ. När man blir gammal eller om man råkar drabbas av nån sjukdom. Dock är det ju bäst man gör det innan man blir dement iaf det skulle ställa till det lite. Sen får man se till att ständigt ha ett suicidpiller till hands. För att undvika att bli torterad till döds och så.
Citera
2019-10-22, 02:38
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Jo jag förstår ju hotbilden som kommer att uppstå. Så man får ju kräva att få bo i en borg omgiven av de mest avancerade säkerhetsteknikerna om man blir påkommen.
Det funkade ju sådär för Peter Rätz. Han bor väl säkert i något kaosland med skyddad identitet. Det var typ det bästa polisen kunde ordna.
Citat:
Men du tänker det är dumt att göra en ansökan då? Man kanske kan passa på om man ändå ska dö typ. När man blir gammal eller om man råkar drabbas av nån sjukdom. Dock är det ju bäst man gör det innan man blir dement iaf det skulle ställa till det lite. Sen får man se till att ständigt ha ett suicidpiller till hands. För att undvika att bli torterad till döds och så.
Jag är rätt säker på att du alltså inte kan söka jobb som informatör som vilket jobb som helst. Du får nog börja en kriminell bana först och jobba dig upp tills du har någon vettig information att sälja. Så skaffa lite guldsmycken och ett par adidasbrallor och börja hänga med langare i förorten. Några år senare när du är torped åt Scarface kan du säkert börja söka jobb som informatör.
Citera
2019-10-22, 05:46
Medlem
448s avatar
Säg upp dig från jobbet,sup ned dig,hamna på gatan,driv omkring ett år i missär ring sedan till suicidpreventionsjourer och ha kontakt med soc.

Säpo har koll på alla och ovanstående är desperata och fynd åt dom.

Drivhjon,suicidjourer och så övervakas för att hitta guldkorn

Dom får full kontroll över personen med betald lägenhet,nån skrot bil och skenanställning på t.ex Samhall
Citera
2019-10-22, 08:35
Medlem
ComplicatedMans avatar
Hur blir man infiltratör?
Lämpligtvis genom att först utbilda sig till polis och sen visa sig lämplig för att bli just en infiltratör, då det är poliserna som arbetar som infiltratörer. Polisen får inte använda sig av civila infiltratörer som söker sig in i kriminella organisationer på polisens uppdrag, trots att det då och då förekommer.
Civila informatörer förekommer i massor, men det är som sagt var skillnad på informatörer och infiltratörer, som tidigare påtalats.

Här är lite trådar som tar upp infiltratörer.
(FB) Infiltratörer inom polisen
(FB) Infiltratören Max Åström
(FB) Polisens infiltrering av kriminella organisationer
Citera
2019-10-22, 09:21
Medlem
448s avatar
Personer som jag skrev om lite flitigt använda - ingen saknar dom.

Andr poulära rekryteringskällor är att folk med ovan bakgrund i form av par tar in ett fosterhemabarn.
Hans programeras från början - håller koll på klasskompisar åsikter,vad dom gör och så.från tidig ålder.

Han kommer aldrig heller saknas om nått händer.

Ovanstående gäller i stora drag hela Säpo, gemensam spaningsorgnanisation Noa/Säpo.

Polisutbildad personal är inte så stor andel utan kanske 5% om man tar allt från angivare,spning till central topp.
Citera
2019-10-22, 14:33
Medlem
Citat:
Hej alla vänner!

Såhär på kvällskvisten har jag börjat fundera på en sak. Hur blir man infiltratör hos polisen?

Hittar ingenstans vad de har för anställningskrav. Bara nån artikel i aftonhoran om att de har "hårda intagningsprov", utan att tydligare definiera vad det innebär. Vad ligger medellönen på? Eller betalar dom via fri tillgång till alla knarkbeslag?

Har aldrig sett några annonser ute på AF. Kan man göra en ansökan rent spontant genom att skicka in sitt cv? Eller anställer dom endast genom headhunting?

Undrar seriöst.

Tack på förhand!
Drömmare.
Citera
2019-10-26, 10:02
Medlem
Citat:
Det funkade ju sådär för Peter Rätz. Han bor väl säkert i något kaosland med skyddad identitet. Det var typ det bästa polisen kunde ordna.

Jag är rätt säker på att du alltså inte kan söka jobb som informatör som vilket jobb som helst. Du får nog börja en kriminell bana först och jobba dig upp tills du har någon vettig information att sälja. Så skaffa lite guldsmycken och ett par adidasbrallor och börja hänga med langare i förorten. Några år senare när du är torped åt Scarface kan du säkert börja söka jobb som informatör.

Man måste börja någonstans. Förortsgrabbar here I come! En dag är jag där!
Citera
2019-10-26, 23:17
Medlem
Citat:
Hej alla vänner!

Undrar seriöst.

Tack på förhand!

Bäst förutsättningar får du om du rör dig i kretsar med folk som är kopplade till gängmiljön utan att du själv är direkt delaktig.

Sedan skall du se till att hamna i polisens blickfång varpå du kan bli erbjuden det här vid förhör (ja, det funkar lika löjligt som i ett Johan Falk-avsnitt även i verkligheten).

Citat:

Du har 100% rätt.

Citat:

Nja, det är det väl ändå inte.

Informatören får ju pengar vid informationslämnande (sporadiskt och varierande summa).

Medans infiltratören är anställd svart av polismyndigheten (får en fast summa varje månad och någon "bonus" då och då utöver det) och är själv brottsligt aktiv (med polismyndighetens goda minne).

Så med tanke på att alla myndigheter numera samarbetar för att komma åt svarta pengar (som göder kriminell verksamhet), så tycker man ju att de skulle kunna göra ett tillslag på länskrim (eller vad de nu kallar det "grova brott"?)....

I övrigt håller jag med dig, det är nog fan det mest urbota korkade man kan ge sig i kast med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in