Hej, jag har en (säkert väldigt dum) fråga jag hade velat ha svar på av någon god själ:
Är det lönsamt att ta ett Lån på vi säger 200 000:- för att betala av en skattesmäll? Och med skattesmäll menar jag upptäckt skattebrott på samma summa (totalt).
(Ifall man inte har råd att betala hela den summan, för att slippa kronofogden och istället betala räntan på lån)
Senast redigerad av magictruffles 2019-10-21 kl. 14:23.
Ja, det är definitivt värt att ta ett lån för att slippa kronofogden. Men försök att få lånet med så liten ränta som möjligt och samtidigt betala av så snabbt du kan.
Ja, det är definitivt värt att ta ett lån för att slippa kronofogden. Men försök att få lånet med så liten ränta som möjligt och samtidigt betala av så snabbt du kan.
Ja.
Men frågan kvarstår, vilken bank skulle ge dig ett blancolån om du har skatteskulder pga ett skattebrott?
Beror på bankens bedömning av framtida inkomster och därmed låntagarens möjligheter att betala skulden enligt avtal. Är det utan problem är det mindre väsentligt vad de lånfångna medlen skall användas till.
Jodå det har jag! Men jag vill inte rekommendera någon att ta ett blancolån.
Räntorna på dessa är ofta 10 - 15 procent.
Bara skattetillägget pga försening är väl mer än det så det är troligen fortfarande bättre att låna, till och med blanco, för att slippa en snabbt skenande skuld som hamnar hos fogden?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!