2019-10-21, 13:43
Medlem
Visste inte om jag skulle posta detta under Juridik eller här under Företagande och företagseknomi. Men någon måste hjälpa mig att förstå detta:

Hur kan ett företag med en anmärkning hos Kronofogden köpa en Lamborghini Aventador för ca 4 miljoner (minut halva momsen), vilken bank godkänner detta?

Kan någon vara snäll och förklara detta för mig?

PS. Bilen leasas men frågan kvarstår: vilken bank godkänner att företaget leasar en bil som kostar typ 35 000 kr i månaden eller mer i leasingkostnad trots anmärkning?
Citera
2019-10-21, 13:50
Bannlyst
Finns det en jävla massa medel och man kan bevisa att slantarna kommer betalas så är det väl inga problem tänker jag, annars så är det borgenär som gäller.

Men det är knappast banken som Leasar ut Lambos utan det är med största sannolikhet en bilfirma/försäljare.
Citera
2019-10-21, 13:52
Medlem
corrupteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaktaren!
Visste inte om jag skulle posta detta under Juridik eller här under Företagande och företagseknomi. Men någon måste hjälpa mig att förstå detta:

Hur kan ett företag med en anmärkning hos Kronofogden köpa en Lamborghini Aventador för ca 4 miljoner (minut halva momsen), vilken bank godkänner detta?

PS. Bilen leasas men frågan kvarstår: vilken bank godkänner att företaget leasar en bil som kostar typ 35 000 kr i månaden eller mer i leasingkostnad trots anmärkning?

Det beror givetvis på vad det är för anmärkning.

Finns det någon personlig koppling mellan bank och företaget. Korruption är ju vanligt och blir snart en norm i det svenska samhället. Det drivs på av våra politiker.
Citera
2019-10-21, 13:58
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

En enda betalningsanmärkning behöver inte vara hela världen. Säg att AB SKF på grund av dålig postgång eller slarv på ekonomiavdelning får en betalningsanmärkning - tror du då att banken och obligationsägarna genast vägrar ge nya kredit och kräver tillbaka de gamla?

Man måste förstås se saken i sitt sammanhang. Tjänar bolaget bra pengar, har en stabil verksamhet och en enda anmärkning behöver anmärkningen inte påverka någonting. Tänk på att bolag får en anmärkning redan på ANSÖKAN, medan privatpersoner får först på utslag. Det är en stor skillnad. Dessutom kan ägaren ha borgat för leasingen och bolaget kan ha lagt in stora summor i en kontantinsats.
Citera
2019-10-21, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56K-Problem
Finns det en jävla massa medel och man kan bevisa att slantarna kommer betalas så är det väl inga problem tänker jag, annars så är det borgenär som gäller.

Men det är knappast banken som Leasar ut Lambos utan det är med största sannolikhet en bilfirma/försäljare.

Citat:
Ursprungligen postat av corrupted
Det beror givetvis på vad det är för anmärkning.

Finns det någon personlig koppling mellan bank och företaget. Korruption är ju vanligt och blir snart en norm i det svenska samhället. Det drivs på av våra politiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
En enda betalningsanmärkning behöver inte vara hela världen. Säg att AB SKF på grund av dålig postgång eller slarv på ekonomiavdelning får en betalningsanmärkning - tror du då att banken och obligationsägarna genast vägrar ge nya kredit och kräver tillbaka de gamla?

Man måste förstås se saken i sitt sammanhang. Tjänar bolaget bra pengar, har en stabil verksamhet och en enda anmärkning behöver anmärkningen inte påverka någonting. Tänk på att bolag får en anmärkning redan på ANSÖKAN, medan privatpersoner får först på utslag. Det är en stor skillnad. Dessutom kan ägaren ha borgat för leasingen och bolaget kan ha lagt in stora summor i en kontantinsats.

Tack för svar.

Jag vill också påpeka att hela samma företag äger 2 andra bilar, en som kostar 1,6 milj och en tredje för 1,1 milj. Vill även nämna att hela företages tillgångar är 8 miljoner och omsättning 4 miljoner.

I mitt huvud går det inte ihop, dvs. att företagets tillgångar är 8 miljoner men köper bilar som är värda ca 7 miljoner tillsammans. Inte så mycket som kvarstår med andra ord, tänk dessutom på att de 8 miljonerna är tillgångar inte omsättningen i företaget.

Men som "corrupted" nämner så finns ju korruption.
Citera
2019-10-21, 14:33
Medlem
Citat:
Tack för svar.

Jag vill också påpeka att hela samma företag äger 2 andra bilar, en som kostar 1,6 milj och en tredje för 1,1 milj. Vill även nämna att hela företages tillgångar är 8 miljoner och omsättning 4 miljoner.

I mitt huvud går det inte ihop, dvs. att företagets tillgångar är 8 miljoner men köper bilar som är värda ca 7 miljoner tillsammans. Inte så mycket som kvarstår med andra ord, tänk dessutom på att de 8 miljonerna är tillgångar inte omsättningen i företaget.

Leasing nämndes inledningsvis, då ingår inte objekten i inventarierna. Här har leasinggivaren bedömt att de får betalt, det räcker med det.
Citera
2019-10-21, 14:38
Medlem
Nu är det ju visserligen bilfirman som tar största risken, men att leasa till att företag som varit hos kronofogden är i mitt tycke närmast livsfarligt. De har blivit godkända i kreditprövning som antagligen visar på att de omsätter massa och firman är intresserad av att leasa, thats it.
I företaget som jag jobbar i så gick vi på en liknande mina, där ett AB med en del prickar ville köpa mot faktura fick göra det just pga de kunde visa på att de ändå sålde jäkligt bra. De betalade inte och en kort tid gick AB i konkurs, där de då hade köpt på sig massa grejor från olika håll och kanter som bara försvann och ingen fick sina pengar.
Det skulle inte förvåna mig om detta kan vara en liknande typ av upplägg.
Det är en sak att ha någon prick, men om kronofogden knackar på, så ska man var väldigt försiktig.
Senast redigerad av Kammadaj 2019-10-21 kl. 14:41.
Citera
2019-10-21, 15:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Nu är det ju visserligen bilfirman som tar största risken, men att leasa till att företag som varit hos kronofogden är i mitt tycke närmast livsfarligt.

Hur menar du? Bilfirman får betalt vid leverans, av leasingbolaget. Det är leasingbolaget som tar risk, handlaren tar ingen risk alls.
Citera
2019-10-21, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hur menar du? Bilfirman får betalt vid leverans, av leasingbolaget. Det är leasingbolaget som tar risk, handlaren tar ingen risk alls.

Ok, då är det väl leasingbolaget som borde vara oroliga istället och därför bilfirman tyckte det var helt ok.
Citera
2019-10-21, 15:35
Bannlyst
Citat:
Tack för svar.

Vet du vad jag tycker, jag tycker det luktar avundsjuka och missunnsamhet.
Knega och jobba och sköt din egna ekonomi så ska du se att du själv har råd att köpa en bil som du vill ha en vacker dag.

Det du håller på med här är så sjukt osexigt!
Citera
2019-10-21, 15:40
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ok, då är det väl leasingbolaget som borde vara oroliga istället och därför bilfirman tyckte det var helt ok.

Förmånsvärdet lär bli astronomisk. Och, nej, det duger inte ens om bilarna är avställda i firmans lokaler. SKV debiterar avgiften till både bolaget och ägaren. Bara betala och se glad ut.

Räcker att ägaren har tillgång till bilarna för skattskyldighet uppstår.
Citera
2019-10-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Förmånsvärdet lär bli astronomisk. Och, nej, det duger inte ens om bilarna är avställda i firmans lokaler. SKV debiterar avgiften till både bolaget och ägaren. Bara betala och se glad ut.

Räcker att ägaren har tillgång till bilarna för skattskyldighet uppstår.

Nu tror jag att ni yrar i nattmössan. ÄR bilen avställd och placerad i företagets lokal så är det inte underlag för förmånsbeskattning. Detta är ej heller fallet om den används enbart i företaget och detta går att dokumentera, exempelvis med körjournal.
Vi vet ju inget mer om företaget, ägaren kanske bor på annan ort och anställda på platsen håller igång verksamheten, om än troligt så blir det mesta gissningar och dylika är sällan någon större nytta med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in