2019-10-21, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56K-Problem
Vet du vad jag tycker, jag tycker det luktar avundsjuka och missunnsamhet.
Knega och jobba och sköt din egna ekonomi så ska du se att du själv har råd att köpa en bil som du vill ha en vacker dag.

Det du håller på med här är så sjukt osexigt!

Det måste såklart dyka upp sådana här inlägg som inte har något med frågan att göra och tillför heller inget nyttigt till tråden. Värdelöst som vanligt med andra ord.

Tack ändå för din åsikt, förstår att du kan misstänka avundsjuka men så är inte fallet. Jag har det väldigt gott ställt och har en lyxbil samt en sportbil själv (privatägda) så oroa dig inte för mig kära, jag är inte avundsjuk.

Bara för att man frågar betyder inte det att man är avundsjuk. Försöker bara förstå rent objektiv hur en firma lyckas köpa 3 sportbilar till ett värde av 7 miljoner när nyckeltalen ser ut som de ser ut. Så ta ett djupt andetag och lugna ner dig.
Senast redigerad av Slaktaren! 2019-10-21 kl. 16:36.
Citera
2019-10-21, 16:53
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nu tror jag att ni yrar i nattmössan. ÄR bilen avställd och placerad i företagets lokal så är det inte underlag för förmånsbeskattning. Detta är ej heller fallet om den används enbart i företaget och detta går att dokumentera, exempelvis med körjournal.
Vi vet ju inget mer om företaget, ägaren kanske bor på annan ort och anställda på platsen håller igång verksamheten, om än troligt så blir det mesta gissningar och dylika är sällan någon större nytta med.

Jodå. Finns ett rättsfall där ägaren hade en GT3 avställd i firmans lokaler. SKV ansåg ägaren hade tillgång till bilen. En bekant åkte på förmånsvärde trots bilen var, avställd 24/7/365. Försök överklaga. Brukar inte fungera.

Samma med de som tror en sportbil med dekaler går att ha på firman.
Citera
2019-10-21, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Jodå. Finns ett rättsfall där ägaren hade en GT3 avställd i firmans lokaler. SKV ansåg ägaren hade tillgång till bilen. En bekant åkte på förmånsvärde trots bilen var, avställd 24/7/365. Försök överklaga. Brukar inte fungera.

Samma med de som tror en sportbil med dekaler går att ha på firman.
Ser med fördel att detta rättsfall presenteras med länk eller annat sätt.
Citera
2019-10-21, 18:50
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaktaren!
Visste inte om jag skulle posta detta under Juridik eller här under Företagande och företagseknomi. Men någon måste hjälpa mig att förstå detta:

Hur kan ett företag med en anmärkning hos Kronofogden köpa en Lamborghini Aventador för ca 4 miljoner (minut halva momsen), vilken bank godkänner detta?

Kan någon vara snäll och förklara detta för mig?

PS. Bilen leasas men frågan kvarstår: vilken bank godkänner att företaget leasar en bil som kostar typ 35 000 kr i månaden eller mer i leasingkostnad trots anmärkning?

Är du helt från vettet? Att du har en anmärkning är ett kvitto på att du inte är ekonomiskt mogen. Att du dessutom spekulerar i att klippa en lyxbil på företaget gör ju detta bara komiskt. Det tror jag även att merparten av dom finansiella kreditinstitut som florerar i Sverige håller med om.
Citera
2019-10-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Är du helt från vettet? Att du har en anmärkning är ett kvitto på att du inte är ekonomiskt mogen. Att du dessutom spekulerar i att klippa en lyxbil på företaget gör ju detta bara komiskt. Det tror jag även att merparten av dom finansiella kreditinstitut som florerar i Sverige håller med om.

Haha, snacka om att du kom in helt snett i den här tråden. Läs trådens första inlägg igen :-)
Citera
2019-10-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ser med fördel att detta rättsfall presenteras med länk eller annat sätt.

samma här

"Om förmånsbilen varit avställd i enlighet med lagen (2001:558) om vägtrafikregister bör förmånsvärdet sättas ned med en tolftedel för varje hel kalendermånad avställningen varat. Nedsättningen grundar sig på att ett avställt fordon inte får köras annat än till besiktning."
Citera
2019-10-21, 19:54
Medlem
Cornflakesfasoners avatar
Citat:
Visste inte om jag skulle posta detta under Juridik eller här under Företagande och företagseknomi. Men någon måste hjälpa mig att förstå detta:

Hur kan ett företag med en anmärkning hos Kronofogden köpa en Lamborghini Aventador för ca 4 miljoner (minut halva momsen), vilken bank godkänner detta?

Kan någon vara snäll och förklara detta för mig?

PS. Bilen leasas men frågan kvarstår: vilken bank godkänner att företaget leasar en bil som kostar typ 35 000 kr i månaden eller mer i leasingkostnad trots anmärkning?

Jag betvivlar att något finansinstitut kommer godkänna ansökan. Även om du inte hade haft anmärkningar på bolaget hade dom varit jävligt gnälliga.

Är du medveten om vilket förmånsvärde du handlar på? För det finns ingen chans att skatteverket kommer tro på att du bara kör den bilen i tjänst. Bör vara MINST 13-15 000 i månaden. Plus din avb, där du endast kan dra halva momsen. Och glöm inte bensinen 😂
Citera
2019-10-21, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornflakesfasoner
Jag betvivlar att något finansinstitut kommer godkänna ansökan. Även om du inte hade haft anmärkningar på bolaget hade dom varit jävligt gnälliga.

Är du medveten om vilket förmånsvärde du handlar på? För det finns ingen chans att skatteverket kommer tro på att du bara kör den bilen i tjänst. Bör vara MINST 13-15 000 i månaden. Plus din avb, där du endast kan dra halva momsen. Och glöm inte bensinen 😂

Många företag har betalningsanmärkningar men ändå en diger fordonsflotta
bland annat Skanska, 6 miljarder i årsvinst men likförbannat anmärkningar
Citera
2019-10-21, 22:33
Medlem
Cornflakesfasoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Många företag har betalningsanmärkningar men ändå en diger fordonsflotta
bland annat Skanska, 6 miljarder i årsvinst men likförbannat anmärkningar

Hur många lambo har Skanska? 😂
Citera
2019-10-22, 08:43
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

15 tkr per månad förslår inte ö.h.t. Du kan nog ta det gånger fyra ungefär, med tanke på att en Aventador kostar drygt fyra miljoner ink moms.
Citera
2019-10-22, 08:56
Medlem
Citat:

Precis det jag säger. Jag får det inte att gå ihop, såvida vi inte pratar korruption som någon tidigare nämnde. För hur kan annars ett företag köpa bilar för så mycket pengar när de bara omsätter 4 miljoner. Trots att tillgångarna må vara 8 miljoner.

För att inte tala om vad skatteverket tror på vilket är en annan fråga. Men som du säger, de tror väl inte att ägaren kör en Aventador i tjänst, haha. För att inte tala om de andra bilarna men de är lite mer lyxiga och inte lika sportiga. Och förresten så skulle det kosta MINST 35 000 kr per månad, inte 13-15 k. Skulle dock gissa på upp emot 40-45 till och med.

Aja, mycket sjukt som händer i detta land. Värre och värre med tiden.
Citera
2019-10-22, 09:25
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Precis det jag säger. Jag får det inte att gå ihop, såvida vi inte pratar korruption som någon tidigare nämnde. För hur kan annars ett företag köpa bilar för så mycket pengar när de bara omsätter 4 miljoner. Trots att tillgångarna må vara 8 miljoner.

För att inte tala om vad skatteverket tror på vilket är en annan fråga. Men som du säger, de tror väl inte att ägaren kör en Aventador i tjänst, haha. För att inte tala om de andra bilarna men de är lite mer lyxiga och inte lika sportiga. Och förresten så skulle det kosta MINST 35 000 kr per månad, inte 13-15 k. Skulle dock gissa på upp emot 40-45 till och med.

Aja, mycket sjukt som händer i detta land. Värre och värre med tiden.

Har ägaren borgat privat för bilarna, och han har stora tillgångar i form av exempelvis pengar, aktier, obelånad fastighet m.m, blir aktiebolagets status betydligt mindre relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in