• 1
  • 2
2019-10-21, 11:45
Medlem
Hej!
Jag håller på att göra en uppsats.
I min mening så är det okunskap som dödar i drogvärlden. Att man inte fått lära sig om dosering eller vad drogen ens gör. Hade man fått lite mer insikt från till exempel skolan om vad droger är och gör med en så tror jag absolut att väldigt många tragiska dödsfall inte hänt.
Jag skulle gärna vilja veta eran historia.
Första gången ni tog en drog eller kanske testade någon ny substans, hade ni fått information nog om substansen? Hade ni velat veta mer om den innan?
Här på FB flödar det ju med bra kunskap både av brukare och om dom flesta substanser. Men hade ni velat lära er mer om narkotika i skolan? Eller hör det inte hemma där bara för det är olagligt?

Dela gärna med er av era historier.
Citera
2019-10-21, 12:07
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Började när jag var 14, samma år som jag hittade flashback så har tagit del av information här innan jag har pangat på allt för hårt.

När jag har beställt kinesiska RC-droger har man ju dock fått prova sig fram. Har troligtvis legat på vippen att dö minst ett par gånger pga det.
Citera
2019-10-21, 12:14
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schjo
Hej!
Jag håller på att göra en uppsats.
I min mening så är det okunskap som dödar i drogvärlden. Att man inte fått lära sig om dosering eller vad drogen ens gör. Hade man fått lite mer insikt från till exempel skolan om vad droger är och gör med en så tror jag absolut att väldigt många tragiska dödsfall inte hänt.
Jag skulle gärna vilja veta eran historia.
Första gången ni tog en drog eller kanske testade någon ny substans, hade ni fått information nog om substansen? Hade ni velat veta mer om den innan?
Här på FB flödar det ju med bra kunskap både av brukare och om dom flesta substanser. Men hade ni velat lära er mer om narkotika i skolan? Eller hör det inte hemma där bara för det är olagligt?

Dela gärna med er av era historier.

Hejsan!

Jag visste dosering men inte set/setting.. Det fick jag bittert erfara när jag loopade skräckscenariot i en cell på stadens polis hus. Jag var säker på att jag var fast i denna loop i en parallell verklighet.
Tagir olika RC:s utan att veta att dugg nästan. Kunskap ger makt men fantasi är viktigare än kunskap.
Men till dina frågor; ett givet skolämne.
Citera
2019-10-21, 12:36
Medlem
Problemet är ju noll toleransen som råder i landet. Rent lagligt. Då blir det tyvärr Skräckpropagande om narkotika. Byter staten fot eller ändrar sig i graden förbud/avkriminalisering då ändras även informationen ut till folket.

Okunskap kanske. Snarare övertro på sig själv.

Droger dödar inte. Dumma människor dör.
Citera
2019-10-21, 12:40
Medlem
Som en ovan skrev, jag testade vid 14 års ålder först efter att jag läst om drogen/drogerna på flashback. Tror det mesta av den information jag fick här var både bra och negativ för en gröngöling
Citera
2019-10-21, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbagrej
Problemet är ju noll toleransen som råder i landet. Rent lagligt. Då blir det tyvärr Skräckpropagande om narkotika. Byter staten fot eller ändrar sig i graden förbud/avkriminalisering då ändras även informationen ut till folket.

Okunskap kanske. Snarare övertro på sig själv.

Droger dödar inte. Dumma människor dör.

Helt klart är det brukaren som dödar sig själv och inte drogen. Men det är ju det jag känner är att hade man fått mer lärdom och vetskap om droger så hade mindre dödsfall skett.
Jag har själv brukat och missbrukat.
Just med att det är olagligt gör det ju lite mer spännande att ta drogerna. Vi kommer aldrig få ett samhälle rent från droger. Så jag hade önskat ändå att skolan tog mer seriöst på att lära ut mer istället för att bara visa skräckexempel från nyhetsinlägg där någon tagit en heroinöverdos och liknande fall. Man blir så grymt arg när alla är insatta på att folk kommer knarka och vi besitter kunskapen om hur det kan skötas bra men håller tyst om det, låter liv gå i spillror.

Jag är grymt tacksam att FB finns så man kan få ta del av dom bra sidor som kommer med knark och inte bara får se det farliga i det som staten och samhället försöker medla fram genom patetiska rubriker och skräckexempel.
Citera
2019-10-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xleet
Som en ovan skrev, jag testade vid 14 års ålder först efter att jag läst om drogen/drogerna på flashback. Tror det mesta av den information jag fick här var både bra och negativ för en gröngöling

Vad var bra och negativt med informationen? Jag har också tagit del av en hel drös med negativ information här också från folk som inte har kunskap men ändå skriver ut det som om dom vore erfarna.
Känner du att du hellre hade fått lära dig det här i tidigare ålder i skolan eller hade du velat ha den i vuxen ålder? Kanske en föreläsning man kan gå på frivilligt?
Eller ska det vara en utbildning alla får ta del av?
Jag tycker alla ska behöva ta del av en sån utbildning då dom som inte tar droger får en skev syn på droger och personer som brukar dom.
Citera
2019-10-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSvenskStrider
Började när jag var 14, samma år som jag hittade flashback så har tagit del av information här innan jag har pangat på allt för hårt.

När jag har beställt kinesiska RC-droger har man ju dock fått prova sig fram. Har troligtvis legat på vippen att dö minst ett par gånger pga det.

Har aldrig själv testat några rc droger men det är nog något jag inte vågat heller. Har brukat det mesta inom cs droger och en del benzo.
Men att ta rc droger är väl lite mer nyfikenhet än vad det är med vanliga droger kan jag tänka mig.

Men om du hade fått ta del av drogutbildning i skolan, hur hade du velat att upplägget varit? Väldigt svår fråga kanske. Den delen vi fick lära oss av droger var ett rent skämt tycker jag. Läraren var över 60 och hatade allt knark lika mycket som hon hatade våldtäckt. Det var snabbt överstökat och väckte bara mitt intresse på fel sätt inför narkotika
Citera
2019-10-21, 13:17
Medlem
Ryggradsluss avatar
Jag visste bara att jag ville vara en hippie och att jag ville bli stenad på marijuana.

Varför vet jag ej.
Technohead låten beskriver rätt bra.
I want to get high but i never know why.
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-10-21 kl. 13:25.
Citera
2019-10-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Jag visste bara att jag ville vara en hippie och att jag ville bli stenad på marijuana.

Varför vet jag ej.

Kan relatera. Det är ju något som blir intressant för dom flesta att få känna något som inte redan är bekant för oss. Människan är ju nyfiken av sig.
Citera
2019-10-21, 13:30
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Kan relatera. Det är ju något som blir intressant för dom flesta att få känna något som inte redan är bekant för oss. Människan är ju nyfiken av sig.
Det var nåt som fängslade oerhört med just det här lite förbjudna.

Att man blev nån annan som få var i min krets.

Man blev nån iaf. Nån definierbar.
Det var inget jah tänkte på.

Nåt styrde mig.
Jag förstår inte själv riktigt hur det gick till.

Den nyfikenheten.
Det var haschboken i skolan som var väldigt avgörande. Bilderna där. Trollband mig.

it was meant to be.
Citera
2019-10-21, 13:34
Medlem
Citat:
Helt klart är det brukaren som dödar sig själv och inte drogen. Men det är ju det jag känner är att hade man fått mer lärdom och vetskap om droger så hade mindre dödsfall skett.
Jag har själv brukat och missbrukat.
Just med att det är olagligt gör det ju lite mer spännande att ta drogerna. Vi kommer aldrig få ett samhälle rent från droger. Så jag hade önskat ändå att skolan tog mer seriöst på att lära ut mer istället för att bara visa skräckexempel från nyhetsinlägg där någon tagit en heroinöverdos och liknande fall. Man blir så grymt arg när alla är insatta på att folk kommer knarka och vi besitter kunskapen om hur det kan skötas bra men håller tyst om det, låter liv gå i spillror.

Jag är grymt tacksam att FB finns så man kan få ta del av dom bra sidor som kommer med knark och inte bara får se det farliga i det som staten och samhället försöker medla fram genom patetiska rubriker och skräckexempel.

FB är ju en slags inofficiell lärare i detta. Det är ju bra.

Men sålänge Staten har en så pass restriktiv hållning som zero tolerance, då kommer aldrig Skolan "behöva" ta mer ansvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in