2019-10-21, 09:08
Medlem
Hej. Då min kropp och huvud har var stressat länge vill jag nu börja om. Lära mig något nytt och använda det som ett hjälpmedel. Jag tränar varje dag men de behövs något mer, för att komma till ro mentalt också. De ju där allting sitter till 99%.
Ångest, stress, oro, nedstämdhet ibland. Sånt tar stryk på individen långsiktigt.

Jag är ute efter bra avslappning som finns ute på nätet helst på nätet. Mitt mål är att ha det som ett verktyg. För mig handlar de inte om att lämna ett lugn morgon och kväll när man gör de. Utan att lära sig använda det på jobbet, bilen, bussen, gymmet.

Avslappning & minfulness. | Avkopplingsmetoder som educerar stress med rätt återhämtning.
Bra medidationsövningar.
Om ni har tid gärna hur ni mediterar, hur länge, när.
Citera
2019-10-21, 09:43
Medlem
15minFames avatar
Jag gillar inte meditation och fungerar inte för mig. Men jag provade Deeksha och det passade mig bättre.
Jag var med i en grupp på facebook där de hade Deeksha: Folk anmälde sig till eventet och skrev om man skickar eller tar emot. Den som håller i eventet lägger upp tid tex kl20 måndag och länk till musik. Så kl 20 satte man på musiken och la sig ner och, i mitt fall, tog emot. Jag brukade tänka på positiva saker och saker jag var tacksam för. Det pågick en kvart och var lagom stund för mig.

Musik de brukar använda: https://www.youtube.com/watch?v=YI0iVxKDh5k
Citera
2019-10-21, 09:54
Medlem
Jofs avatar
Yoga Nidra. Youtube och i app.
Finns i kort och lång version (45 minuter).
Citera
2019-10-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maranzano
Hej. Då min kropp och huvud har var stressat länge vill jag nu börja om. Lära mig något nytt och använda det som ett hjälpmedel. Jag tränar varje dag men de behövs något mer, för att komma till ro mentalt också. De ju där allting sitter till 99%.
Ångest, stress, oro, nedstämdhet ibland. Sånt tar stryk på individen långsiktigt.

Jag är ute efter bra avslappning som finns ute på nätet helst på nätet. Mitt mål är att ha det som ett verktyg. För mig handlar de inte om att lämna ett lugn morgon och kväll när man gör de. Utan att lära sig använda det på jobbet, bilen, bussen, gymmet.

Avslappning & minfulness. | Avkopplingsmetoder som educerar stress med rätt återhämtning.
Bra medidationsövningar.
Om ni har tid gärna hur ni mediterar, hur länge, när.
Rekommenderar dig att läsa om stoicismen. Har hjälpt mig mycket i stressfulla situationer samt att det är ett nyttigt sätt att se livet på.
Citera
2019-10-21, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodkingRa
Rekommenderar dig att läsa om stoicismen. Har hjälpt mig mycket i stressfulla situationer samt att det är ett nyttigt sätt att se livet på.
Läs boken Meditations också, det är Marcus Aurelius privata dagbok som skrevs för ca 2k år sedan.
Citera
2019-10-21, 15:58
Medlem
Pungsvings avatar
En bra avslappningsövning är att observera ett föremål i din närhet, tex din kaffemugg på arbetsbordet, eller en blomkruka med blomma på arbetsbordet. Titta på konturen av objektet, dvs kanten runt om som möter luften. Titta på en punkt av konturen och tänk att du har satt en pennspets där. Flytta blicken långsamt utmed konturen av objektet. Följ med på konturen med den inbillade pennspeten i din inbillade hand. Inbilla dig att att du långsamt ritar konturen. Din pennspets är på konturen av objektet. Slappna av medan du ser hur pennspetsen, och din hand, följer med långsamt utmed objektet. Ta djupa, långsamma andetag. Om du blir stressad och tappar bort dig så börja om på samma punkt på konturen av objektet. Du övar både avslappning och koncentration på samma gång. Om du känner dig stressad så börja rita långsammare på konturen med dina ögon. Bli avslappnad, mer och mer avslappnad.

När du har gått runt om med dina ögon så har du gjort en perfekt teckning på ett inbillat papper.
Senast redigerad av Pungsving 2019-10-21 kl. 16:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in