2019-10-22, 10:53
Medlem
thebandit777s avatar
19/20. Sjukt besviken på mig själv.

Missade (som så många andra i denna tråd) på "slå sina lovar kring". Hade muspekaren på "kretsa kring" - bytte till "imponera på", även om det inte kändes rätt. I efterhand ett helt idiotiskt val.

Överlag kändes ORD-delen lättare än vanligt.
Citera
2019-10-22, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En lexikonangiven definition, möjligen.

Ja, givetvis är det så att många ord har flera betydelser. Behövde jag påpeka det? När du skriver i stil med "det som är minst fel eller mest rätt" har du fel. De utgår alltid ifrån en av flera definitioner för ordet i fråga.
Citera
2019-10-22, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
19/20. Sjukt besviken på mig själv.

Missade (som så många andra i denna tråd) på "slå sina lovar kring". Hade muspekaren på "kretsa kring" - bytte till "imponera på", även om det inte kändes rätt. I efterhand ett helt idiotiskt val.

Överlag kändes ORD-delen lättare än vanligt.

Varför är ens uttryck i en ORD-del av ett högskoleprov? Har det undgått myndigheten vad ord betyder?
Citera
2019-10-22, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Uttrycket är idag lite ålderdomligt, så mest har jag nog hört det från min mor. Hon är lika intelligent som jag, men nästan helt obildad. Däremot har hon växt upp i det gamla rurala Sverige och har därför ett rikt språk med många dialektala uttryck av lite ålderdomlig karaktär.
Men uttrycket förekommer också i lite äldre litteratur – som jag läst i mängd – och bildligt i lite mer ledigt och kåserande politiskt språk.

Att det i ett språk behövs olika ord och uttryck med snarlik betydelse, beror generellt på att man måste kunna uttrycka nyanser och att olika uttryck med väsentligen samma innebörd kan användas i olika kontexter eller för den delen fackspråk.

Nu uppfattar jag "slå sina lovar kring" inte främst som "kretsa kring" på det sätt som planeter kretsar kring solen, utan mera som i att man visar intresse för något, och då inte på ett direkt, öppet och alldeles välvilligt sätt, och därför rör sig runt detta i dess närhet. Man kan t.ex. slå sina lovar kring en specifik kvinna (t.ex. på arbetsplatsen), antingen för att man är sexuellt intresserad eller för att man har ett sinistert syfte – dvs. vill j-vlas med henne.

De exempel en googling ger är dels mer konkreta:
[V]argarna slår sina lovar kring mig och bara väntar på att jag ska misslyckas.
dels rent bildliga:
Men staten vore inte staten om den inte också hade synpunkter på vad de gamla skulle få behålla av sina pengar. […] Somliga har pengar på banken. Somliga har hus som staten slår sina lovar kring.
Jag blev därför lite osäker när jag gjorde provet, eftersom jag kan uppfatta uttrycket som en variant av "gå som katten kring het gröt", och då tänkte att det kunde betyda "undvika". Men det är lite långsökt,och i grunden betyder det röra sig runt något man är intresserad av.

Att slå sin lovar kring är inte alls ett främmande uttryck för mig. Men jag har alltid använt det in wn negativ form. Inte att uppvakta, utan mer kretsa runt ett skadat byte eller att förleda någon.
Citera
2019-10-22, 20:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
.

"Därmed punkt?"?

Tja. Jämför synonymer med utbytbara läkemedel "på apoteket":
Omeprazol som generika är exakt samma som "Losec". (Originalvarumärket från Astra som hade patent i 25 år).

Samarin "gör nästan samma sak", dvs hindrar sur mage, men Samarin är inte samma som omeprazol. Sorry om min liknelse kanske är för "avancerad" men jag jämför alltså nu att orden "arrogant" och "överlägsen" skulle vara synonymer/direkt utbytbara. -Rör sig inom samma "domäner" kanske, men betyder inte samma sak.

Rätt knepigt egentligen, då de som utformar HP:s respektive del, torde vara experter på respektive sina ämnen. -Fast svenska kanske inte är något prioriterat längre, ens på högskolor?
(Provet kanske är utformat och skapat under en kafferast/berusad personalfest?)
Senast redigerad av kraftfoder 2019-10-22 kl. 20:54.
Citera
2019-10-22, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Håller inte med. Det är inte riktigt samma sak.
Tur då att testet inte handlar om åsikter utan om ordkunskap
Citera
2019-10-23, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Arrogant, överlägsen? Om man har perspektivet på den som är arrogant då? Den personen känner sig säkert överlägsen men inte fanken hade jag bytt ut "arrogant" till "överlägsen".
Oavsett perspektiv så frågar provet efter det ord som passar bäst, inte det ord som passar exakt.
Citat:
"Titta på den idioten som tror sig kunna allting och ska inte ha hjälp av någon trots sina misslyckanden, han är så himla ÖVERLÄGSEN" låter väldigt skumt i mina öron.
...men ändå vedertaget, dvs känt av de flesta.
Citera
2019-10-23, 00:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Tur då att testet inte handlar om åsikter utan om ordkunskap

Tja, åsikter styr ords innebörd. Ordlistans betydelser har garanterat satts av några med sina åsikter som "facit".
Citera
2019-10-23, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Länka inte till Aftonbladet för helvete.
Finns väl andra ställen att länka till?
Spelar väl absolut ingen roll, provet är ju detsamma hos alla som lägger ut det.
Däremot är det ju av nämnda skäl irrelevant och missledande att lägga "Aftonbladet" i rubriken.
Citera
2019-10-23, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, åsikter styr ords innebörd. Ordlistans betydelser har garanterat satts av några med sina åsikter som "facit".
Tror du övertolkar kraftigt. Vedertagen kunskap om ords innebörd som finns manifesterad i ordböcker sedan länge väger lite tyngre än "åsikter" för tillfället. Möjligtvis skulle man kunna se det som att folks åsikter över lång tid har påverkat ett ords betydelse och hur det används, men det är inte samma sak som att någon idag kan ha en åsikt och helt omkullkasta ordets av hävd vunna innebörd.
Åsikter skulle kunna spela roll när det gäller så kallade nyord, dvs ord och begrepp som dyker upp och blir populära väldigt snabbt för att beskriva ett tidstypiskt fenomen.
Ordböcker brukar tas fram bland annat utifrån frekvensanalys av ords användning i faktiskt språk i nutid samt spåras bakåt i historien (etymologi).
Men eftersom språket hela tiden utvecklas så är det mycket möjligt att "arrogant" och "överlägsen" inte kommer vara synonymt om 50 år - men där är vi ju inte ännu.
Citera
2019-10-23, 00:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Tror du övertolkar kraftigt. Vedertagen kunskap om ords innebörd som finns manifesterad i ordböcker sedan länge väger lite tyngre än "åsikter" för tillfället. Möjligtvis skulle man kunna se det som att folks åsikter över lång tid har påverkat ett ords betydelse och hur det används, men det är inte samma sak som att någon idag kan ha en åsikt och helt omkullkasta ordets av hävd vunna innebörd.
Åsikter skulle kunna spela roll när det gäller så kallade nyord, dvs ord och begrepp som dyker upp och blir populära väldigt snabbt för att beskriva ett tidstypiskt fenomen.
Ordböcker brukar tas fram bland annat utifrån frekvensanalys av ords användning i faktiskt språk i nutid samt spåras bakåt i historien (etymologi).
Men eftersom språket hela tiden utvecklas så är det mycket möjligt att "arrogant" och "överlägsen" inte kommer vara synonymt om 50 år - men där är vi ju inte ännu.

I så fall är jag som vanligt före min tid om jag köper ditt rätt hyfsade resonemang. Anser inte orden vara sinsemellan utbytbara/kompatibla. (Som att säga att en PS/2-kontakt är samma som en S-video-kontakt, för att de är mycket lika, och kan användas för samma ändamål.. "Close but no cigar".)
Citera
2019-10-23, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Ni som kunde "slå sina lovar kring", hur fan kunde ni det?
Svårt att förklara eller minnas hur man lärt sig ett ord eller uttryck för länge sedan.
Citat:
Alltså gissade ni bara rätt, eller visste ni att det fanns ett sånt uttryck?
Självklart är det många som vet. Det är ju inte särskilt sannolikt att provet hade konstruerats med ord som ingen känner till, då tjänar ju inte provet något syfte.
Citat:
Om man inte har hört uttrycket tidigare(vilket inte jag hade), så vill jag hävda att det korrekta alternativet inte känns särskilt smart att gissa på.
Finns många "konstiga" ord om man gräver. Gräver man tillräckligt djupt och länge kanske man kommer fram till att alla ord är konstiga...
Citat:
Jag menar, varför skulle man behöva ett sådant "målande" uttryck för något så trivialt som "kretsa kring"?
Finns en väldig massa ord som inte behövs om man ska se det så. Lite svårt att rensa ut bara...
Citat:
Mycket bättre att gissa på alternativet "imponera på" där en målande omskrivning skulle kunna vara motiverad, lite som en metafor.
Alltid intressant att för en stund tänka i alternativa banor. Till slut får man konfronteras med den kognitiva dissonansen som ibland följer av insikten att man har fel och sedan tänka om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in