Citat:
Ursprungligen postat av
constant
Får det till att alkoholskatten blir 20,2 öre lägre per burk. Sedan lägger man moms på det. Inte alls omöjligt att man därför sänkt alkoholhalten.
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punktskatter/alkoholskatt/skattesatser.4.4a47257e143e26725aecb5.html
hm jao det är ju klart kostnaden blir ju lägre med lägre alkoholhalt kanske är en slags besparing ifrån Carlsberg för nu har jag sett även Millenium har sänkt 0,1 ifrån 5,1 till 5,0
om jag köper 10 burkar blågul tjänar enligt din beräkning carlsberg drygt 2 kronor på mitt köp
Att de förlorar kanske 100 kunder gör dem inte så mycket eftersom de flesta köper ändå för jag blir väl lika full nästan fyllan påverkas marginellt samtidigt kanske de tjänar en och annan kund och nån enstaka alkoholist som överlever drickandet några burkar extra pga mindre alkohol
Är det förövrigt mer lönt att hålla sig till hela procent såsom 5.0 än tex 5,4
Det tas ju ut per volymprocent och liter förenklat exempel så om skatten är 5 kronor per 100 cl för 5.0 burk men 6 kronor för 6% öl så kanske det blir 6 kronor dvs 5, nånting räknas upp till närmaste hela procent som blir 6% ?