2019-10-20, 06:08
  #1
Medlem
bunjackens avatar
Hej såg på bolaget att en av min favoritöl utav de normalstarka starkölen har gått ner i alkoholhalt ifrån 5,2 till 5,0.

Ni som också gärna dricker den kommer ni fortsätta köpa den efter detta?

Kommer den smaka annorlunda med 0,2% mindre alkohol godare eller blaskigare eller är det nåt inte smaklökarna uppfattar?

Sista frågan är varför har dem sänkt den? är det skattetekniskt lite som att 2,8 är billiga och befriade ifrån alkoholskatt eller är det här efterfrågat bland konsumenterna
Citera
2019-10-20, 06:11
  #2
Bannlyst
Aldrig druckit ölen men har svårt att se att den skulle ändra något märkbart i smak, själv tycker jag bärs runt 4.5 är godast.

Ingen förklaring bara ett konstaterande http://burk-bloggen.blogspot.com/2019/10/blagul-50-ny-dekor.html
__________________
Senast redigerad av 56K-Problem 2019-10-20 kl. 06:20.
Citera
2019-10-20, 07:06
  #3
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej såg på bolaget att en av min favoritöl utav de normalstarka starkölen har gått ner i alkoholhalt ifrån 5,2 till 5,0.

Ni som också gärna dricker den kommer ni fortsätta köpa den efter detta?

Kommer den smaka annorlunda med 0,2% mindre alkohol godare eller blaskigare eller är det nåt inte smaklökarna uppfattar?

Sista frågan är varför har dem sänkt den? är det skattetekniskt lite som att 2,8 är billiga och befriade ifrån alkoholskatt eller är det här efterfrågat bland konsumenterna

Om blågul verkligen är ditt favoritöl skulle jag rekommendera starkt att prova på lite andra sorter som du inte druckit innan. Jag menar inte att vara fin i kanten eller något men jag tror du kan hitta en bättre ölupplevelse med andra sorter. Om du gillar lager, prova någon av de tjeckiska eller tyska sorterna.
Citera
2019-10-20, 07:21
  #4
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Om blågul verkligen är ditt favoritöl skulle jag rekommendera starkt att prova på lite andra sorter som du inte druckit innan. Jag menar inte att vara fin i kanten eller något men jag tror du kan hitta en bättre ölupplevelse med andra sorter. Om du gillar lager, prova någon av de tjeckiska eller tyska sorterna.

Hm ett utav dem för att den är god vanlig starköl till ett bra pris gillar inte att lägga ut onödigt mycket pengar för ölet

Ja ljus lager är det jag gillar mest bland ölen.

Nu vart det just detta fenomen varför bryggerier sänker eller öka alkoholhalten i sina produkter.
Citera
2019-10-20, 08:25
  #5
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Sista frågan är varför har dem sänkt den? är det skattetekniskt lite som att 2,8 är billiga och befriade ifrån alkoholskatt eller är det här efterfrågat bland konsumenterna
Får det till att alkoholskatten blir 20,2 öre lägre per burk. Sedan lägger man moms på det. Inte alls omöjligt att man därför sänkt alkoholhalten.

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punktskatter/alkoholskatt/skattesatser.4.4a47257e143e26725aecb5.html
Citera
2019-10-20, 08:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej såg på bolaget att en av min favoritöl utav de normalstarka starkölen har gått ner i alkoholhalt ifrån 5,2 till 5,0.

Ni som också gärna dricker den kommer ni fortsätta köpa den efter detta?

Kommer den smaka annorlunda med 0,2% mindre alkohol godare eller blaskigare eller är det nåt inte smaklökarna uppfattar?

Sista frågan är varför har dem sänkt den? är det skattetekniskt lite som att 2,8 är billiga och befriade ifrån alkoholskatt eller är det här efterfrågat bland konsumenterna

Den stora frågan är; har de bytt märkning på burken eller ändrat i innehållet? Ändra märkning på burken är enkelt och sänker skatten, har vi någon indikation på att de faktiskt också ändrat innehåll?
Citera
2019-10-20, 08:43
  #7
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Får det till att alkoholskatten blir 20,2 öre lägre per burk. Sedan lägger man moms på det. Inte alls omöjligt att man därför sänkt alkoholhalten.

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punktskatter/alkoholskatt/skattesatser.4.4a47257e143e26725aecb5.html

hm jao det är ju klart kostnaden blir ju lägre med lägre alkoholhalt kanske är en slags besparing ifrån Carlsberg för nu har jag sett även Millenium har sänkt 0,1 ifrån 5,1 till 5,0

om jag köper 10 burkar blågul tjänar enligt din beräkning carlsberg drygt 2 kronor på mitt köp

Att de förlorar kanske 100 kunder gör dem inte så mycket eftersom de flesta köper ändå för jag blir väl lika full nästan fyllan påverkas marginellt samtidigt kanske de tjänar en och annan kund och nån enstaka alkoholist som överlever drickandet några burkar extra pga mindre alkohol

Är det förövrigt mer lönt att hålla sig till hela procent såsom 5.0 än tex 5,4
Det tas ju ut per volymprocent och liter förenklat exempel så om skatten är 5 kronor per 100 cl för 5.0 burk men 6 kronor för 6% öl så kanske det blir 6 kronor dvs 5, nånting räknas upp till närmaste hela procent som blir 6% ?
Citera
2019-10-20, 08:45
  #8
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Den stora frågan är; har de bytt märkning på burken eller ändrat i innehållet? Ändra märkning på burken är enkelt och sänker skatten, har vi någon indikation på att de faktiskt också ändrat innehåll?

Inte druckit den på ett tag försökt vara duktig och dricka folköl delvis pga bättre tillgänglighet men också kontroll och mer öl

Sen har jag fallit en del för vinet men burken ser identisk ut på bolagets sida bara att på burken står det 5.0
Citera
2019-10-20, 08:53
  #9
Medlem
Kanske någon anpassning till att få säljas i vanliga butiker så småningom?
Inte omöjligt gränsen kommer gå runt 5%
Citera
2019-10-20, 08:58
  #10
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.order
Kanske någon anpassning till att få säljas i vanliga butiker så småningom?
Inte omöjligt gränsen kommer gå runt 5%

Vi bor i Sverige och här är gränsen satt till 3,5% dessa får säljas dygnet runt till fyllda 18 år som är nyktra och ej misstänks langa vad jag vet så har jag inte hört nåt sånt men hoppas det blir så snart vad nice och kunna köpa 5.0 en söndagkväll på ica

De sålde förr upp till 4,5% i Sverige i butiker åren var 1965-1977 ölet kallades mellanöl

Bor du i Finland eller Norge?
Citera
2019-10-20, 09:21
  #11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The.order
Kanske någon anpassning till att få säljas i vanliga butiker så småningom?
Inte omöjligt gränsen kommer gå runt 5%

Nja då borde de siktat på 4,6 som verkar vara gränsen i norska butiket.

Kan det vara att de mätt upp processen för de olika sorterna och sett att den aldrig uppnår mer än 5,0? Siffran på burken är ju en maxgräns
Citera
2019-10-20, 09:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Vi bor i Sverige och här är gränsen satt till 3,5% dessa får säljas dygnet runt till fyllda 18 år som är nyktra och ej misstänks langa vad jag vet så har jag inte hört nåt sånt men hoppas det blir så snart vad nice och kunna köpa 5.0 en söndagkväll på ica

De sålde förr upp till 4,5% i Sverige i butiker åren var 1965-1977 ölet kallades mellanöl

Bor du i Finland eller Norge?

Har du missat att moderaterna har uttalat sig att vilja sälja mer alkohol i vanliga butiker?
Det pratades om allting under 20% - inte omöjligt att man går på en kompromiss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in