2023-03-19, 01:58
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Dina erfarenheter stämmer bra överens med mina. Jag ser folk som lyssnar mycket på death/black metal och som gärna spökar ur sig dynga som töntar. Dessa var knappast särskilt tuffa heller när allt kom till kritan.

Vet t.ex att medlemmarna i Watain och Shining har skaffat barn. Det rimmar ju sådär med att hata och vilja utplåna mänskligheten...
Erik Danielsson från Watain är ju världens största tönt som slicka röv för lite uppmärksamhet. Min mormor är fan mer hardcore än vad han är.
Citera
2023-03-19, 17:08
Medlem
Adelaides avatar
90-talet var lätt en av musikens bästa årtionden. Band som The Olivia Tremor Control, Neutral Milk Hotel, Rage Against The Machine, Melvins, Oasis m.m.

Mycket bättre musik än all cheesy dynga som kom på 80-talet...
Citera
2023-03-19, 18:11
Medlem
Citat:
90-talet var lätt en av musikens bästa årtionden. Band som The Olivia Tremor Control, Neutral Milk Hotel, Rage Against The Machine, Melvins, Oasis m.m.

Man ruttnar på 80-talet. Tydligheten i soundet som man först älskar lär man sig senare att avsky. Främst avskyr jag hur 80-talet blev producenternas årtionde efter att 70-talet fortfarande i jättestor utsträckning hade varit bandens. 90-talet är underskattat i retrospekt. Jag tror vi kommer riktigt snart att få se en svår 90-tals revivalboom i klass med vad vi länge har sett för 80-talet (vilket senare kommer att få oss att på exakt samma sätt ruttna på 90-talet).
Citera
2023-03-19, 19:23
Medlem
Citat:

Fast all musik på 80-talet var inte en cheesy dynga. Hårdrocken på 80-talet var för det mesta skräp.
Men de andra grejerna som producerades var riktigt bra. Många nya stilar bildades och musiken får inte underskattas tycker jag. All New Wave, Art Rock, Avantgarde, Prog, Elektronisk och Industriell musik är bevis på hur fett 80-talet kunde vara.
Medans den skitiga cheesy musiken bara hade kunnat försvinna.
Jag står mer bakom 80-talet men 90-talet ska inte underskattas.
Citera
2023-03-19, 19:42
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venusinfurs420
Fast all musik på 80-talet var inte en cheesy dynga. Hårdrocken på 80-talet var för det mesta skräp.
Men de andra grejerna som producerades var riktigt bra. Många nya stilar bildades och musiken får inte underskattas tycker jag. All New Wave, Art Rock, Avantgarde, Prog, Elektronisk och Industriell musik är bevis på hur fett 80-talet kunde vara.
Medans den skitiga cheesy musiken bara hade kunnat försvinna.
Jag står mer bakom 80-talet men 90-talet ska inte underskattas.

Vilka art rock band tänker du på?
Citera
2023-03-19, 19:45
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Man ruttnar på 80-talet. Tydligheten i soundet som man först älskar lär man sig senare att avsky. Främst avskyr jag hur 80-talet blev producenternas årtionde efter att 70-talet fortfarande i jättestor utsträckning hade varit bandens. 90-talet är underskattat i retrospekt. Jag tror vi kommer riktigt snart att få se en svår 90-tals revivalboom i klass med vad vi länge har sett för 80-talet (vilket senare kommer att få oss att på exakt samma sätt ruttna på 90-talet).

Mycket av 80-talsmusiken var för glassig och pompös. Det skulle låta futuristiskt med blip-blop-synthar, men blev mest fjolligt och pretentiöst. Den övertydliga produktionen gjorde att många band och artister som lät bra och häftiga på 70-talet blev mycket sämre.
Citera
2023-03-19, 19:46
Medlem
Sagodjurs avatar
Ni har fel om i princip allt så det är svårt att veta vart man ska börja.
Citera
2023-03-19, 23:07
Medlem
Citat:
Vilka art rock band tänker du på?

Jag tänker mycket på mycket av 70-talets Art Rock som hade ett väldigt stort inflytande men om jag tänker på band så tänker jag för det mesta på Japan, Kate Bush, King Crimson, David Bowie. Ibland även Talking Heads, Public Image LTD och XTC. Art Rock är ju dock riktigt brett och kan blandas ihop med många olika stilar. Men det är därför jag tycker det är så fett.
Citera
2023-03-20, 11:01
Medlem
Citat:
90-talet var lätt en av musikens bästa årtionden.

Det beror såklart på vilken musikstil man pratar om. Death metal och black metal hade sin peak på 90-talet, medan thrash metal, punk och country definitivt var på dekis.
Citera
2023-03-20, 11:28
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det beror såklart på vilken musikstil man pratar om. Death metal och black metal hade sin peak på 90-talet, medan thrash metal, punk och country definitivt var på dekis.

Men rocken hade en intressant period. På 90-talet skulle man vara lite alternativ och i viss mån släppa musik som inte tilltalade en bredare publik. Kolla Melvins plattor t.ex.
Många släppte fortfarande radiorock, tex Pearl Jam, men soundet var mer experimentellt än på 80-talet.
Citera
2023-03-20, 18:43
Medlem
Adelaides avatar
Bruce Springsteen kan vara den tråkigaste gubben i musikhistorien. Har hans musik förändrat musikhistorien på något sätt? Svaret är förmodligen nej. Är väl typ bara 50-60 plussare som lyssnar på honom.
Citera
2023-03-22, 19:43
Medlem
jymdjakets avatar
Alltid men efter millennieskiftet i synnerhet bespottade Eurodance-artister var mer musikaliska överlag än populära moderna popstjärnor.

Spontant gnäll mer, men får se om nån kan hålla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in