2021-10-27, 16:24
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag förstår inte hur man kan gilla svensk progg. Det är ju egentligen bara dansband med kommunisttexter.
Vill inte hävda att det är dansband, men annars håller jag med helt. Svensk progg är i det stora hela bedrövligt tråkigt.
Citera
2021-10-27, 16:34
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Jag tycker du är onödigt kategorisk nu. Visst fanns det genomusel vänstersmörja som Gudibrallan, Nynningen och Blå Tåget, men under proggparaplyet fanns ju andra opolitiska band som experimenterade, testade gränserna och hade en internationell utblick mot New York, Berlin och Canterbury. Älgarnas Trädgård och Anna Själv Tredje var ju otroligt bra. Pärson Sound/Harvester/Träd, Gräs & Stenar räknar jag till den falangen också. De var väl iofs vänster men tonade ner den politiska biten och framstod mer som grönavågare. Även om jag inte är särskilt förtjust i vare sig Fläsket Brinner eller Kebnekajse kan jag ändå respektera dem som duktiga musiker, måttligt anfrätta av tidsandans dogmatik. Så byt glasögon och lyssna en gång till...

Vad som ska få kallas progg beror lite på vem man frågar. Jag gillar faktiskt Kebnekajse och Träd, Gräs och Stenar och äger skivor av dessa band, men jag har aldrig ansett dessa band som progg. Kebnekajse spelade instrumental folkmusik och hade inga uttalade politiska åsikter. Träd, Gräs och Stenar spelade nån flummig fuzz/psykedelisk, antagligen inspirerade av Hendrix. Deras texter var förmodligen vänster men inte till den grad att man får det uppkört i ansiktet.

Progg för mig är band som Hoola Bandoola och liknande. Rätt kass musik och det känns som att alla låtar handlar om att klaga på systemet. Att många proggband dessutom valde att spela musik åt dansbands/Ulf Lundell-hållet är ingen direkt fördel heller.
Citera
2021-10-27, 20:11
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre87
Samma här, gillar vissa av Nationalteaterns låter, gillar även vissa av Ultima Thules låtar men mest lyssnar jag på metal nu för tiden, får bara massa skit för min musiksmak
Haha jag gillar också Ultima Thule, men vem bryr sig egentligen vad andra anser om ens musiksmak?
Citera
2021-10-31, 04:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Vill inte hävda att det är dansband, men annars håller jag med helt. Svensk progg är i det stora hela bedrövligt tråkigt.

Yes! Så är det. Dom enda jag gillar (i små doser) är Älgarnas Trädgård. Kanske är det mest för låttitlar och omslag. Någon Jojje Wadenius-platta var rätt bra också. Men inget att skriva hem om direkt. Hills släppte en otroligt bra skiva i den där genren 2010. Men dom kör ju egentligen enligt tysk kraut-metodik.
Citera
2021-10-31, 18:22
Medlem
Oakenshields avatar
Marillion blev ett 10 ggr bättre band när Steve Hogarth ersatte Fish.
Citera
2021-11-02, 18:31
Medlem
Adelaides avatar
Jag har svårt att förstå varför Led Zeppelin blev så stora. Jag tycker inte de har ett eget sound. Sabbath hade tyngden, Purple hade distad elorgel. Men vad var så speciellt med Zeppelin? Bluesig hårdrock? Sånt fanns innan Zeppelins tid.

Lyssna på mindre kända band från samma tid som t.ex Leaf Hound, Blue Cheer, Sir Lord Baltimore, Captain Beyond m.fl och du kommer inse snabbt hur pass överskattade Led Zeppelin egentligen är.
Citera
2021-11-02, 19:30
Medlem
Guru Guru - Hinten är den bästa skiva som någonsin gjorts, både musikaliskt och vad gäller albumkonsten. Världens bästa trummis och gitarrspel som slår Hendrix. Om LSD var ett musikalbum skulle det låta så här.

Tom Zackarias Belinda kan vara bland det bästa svenska som någonsin gjorts, från svajiga hawaii-gitarren till texterna, utmärkt!
Citera
2021-11-02, 23:39
Bannlyst
Det här är en av dom bästa och svängigaste låtarna som någonsin gjorts i Sverige (texten lämnar kanske lite övrigt att önska).

SE Norlie & KKV - Ingen annan rör mig som du (2015)
https://www.youtube.com/watch?v=URbjo_9ABfs

Straight outta Huddinge!
Citera
2021-11-02, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Det här är en av dom bästa och svängigaste låtarna som någonsin gjorts i Sverige (texten lämnar kanske lite övrigt att önska).

SE Norlie & KKV - Ingen annan rör mig som du (2015)
https://www.youtube.com/watch?v=URbjo_9ABfs

Straight outta Huddinge!
Försökte få en tjej att gilla mig med "din idiot" fick inte till det med varken låten eller mig. Men en bra låt var det! 😂
Citera
2021-11-02, 23:51
Medlem
4-4-2s avatar
Thomas Stenström är ett musikaliskt geni.
Citera
2021-11-02, 23:58
Bannlyst
Årets bästa låt är här (nej, jag har inte hört ALLA låtar som släppts), och har varit här ett tag. Tror inte den kommer slås.
Ed Sheeran - Shivers (2021)
https://www.youtube.com/watch?v=Il0S8BoucSA

Ooh yeah, I want it all
Lipstick on my guitar (ooh)

...
Oh baby, you wanna dance 'til the sunlight cracks
And when they say the party's over, then we'll bring it right back

Bad Habits är förjävla bra den med.
Citera
2021-11-03, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Försökte få en tjej att gilla mig med "din idiot" fick inte till det med varken låten eller mig. Men en bra låt var det! 😂

Testa igen, med Ed Sheeran (se ovan). Skam den som ger sig! Fixar du den ok på karaoke på Viking Line, Gröne Jägaren (eller liknande) lär du vara hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in