2019-10-18, 23:28
Medlem
particulum1s avatar
Är det absoluta relativt och det relativa absolut?
Dvs är det relativa och det absoluta samma sak?
Citera
2019-10-18, 23:36
Medlem
Fast det spelar roll. Det först nämnda, är helt säkert relativt,; det andra är säkert med visst utrymme.

Precis som skit gott och gott skit, inte betyder samma sak.
Citera
2019-10-18, 23:40
Medlem
Hermankarlssons avatar
I textform nej
Citera
2019-10-19, 00:00
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Fast det spelar roll. Det först nämnda, är helt säkert relativt,; det andra är säkert med visst utrymme.

Precis som skit gott och gott skit, inte betyder samma sak.

Mm, jag tänker dock att skit gott och gott skit kan beskrivas för en beskrivning att skit är gott och gott är skit? Ska försöka förtydliga en aning med ett exempel:

Låt oss säga att jag äter en måltid av skit och jag tycker denna måltid är god och att jag vill beskriva att denna måltid är god, borde jag inte kunna uttrycka denna beskrivning som antingen skit gott eller gott skit och mena samma sak i båda uttrycken?
Citera
2019-10-19, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Mm, jag tänker dock att skit gott och gott skit kan beskrivas för en beskrivning att skit är gott och gott är skit? Ska försöka förtydliga en aning med ett exempel:

Låt oss säga att jag äter en måltid av skit och jag tycker denna måltid är god och att jag vill beskriva att denna måltid är god, borde jag inte kunna uttrycka denna beskrivning som antingen skit gott eller gott skit och mena samma sak i båda uttrycken?

Nja, eftersom skit, i fallet med skit gott, bara är ett förstärkningsord för hur gott det är. Medan gott skit, är mera gott förstärkningsord till skit.

Lite som, det var skit dumt, inte är samma sak som en dum skit.
Citera
2019-10-19, 00:31
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Nja, eftersom skit, i fallet med skit gott, bara är ett förstärkningsord för hur gott det är. Medan gott skit, är mera gott förstärkningsord till skit.

Lite som, det var skit dumt, inte är samma sak som en dum skit.

Jag förstår, låt mig få låna din hjärna lite till, om jag formulerar det såhär:

Det här är bra skit
Den här skiten är bra

På engelska skulle det se ut såhär:

This shit is good
This is good shit

Hur tänker du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto