2019-10-17, 18:38
Medlem
Tycker det blir rätt trist att sitta på jobbet och tjäna pengar för att komma hem och inte göra så mycket.

Föräldrar och vänner ser mig lite som en psykopat för jag aldrig spenderar pengar. Inte köpt kläder på flera år, inte intresserad av att resa och lever väldigt enkelt.

Intressanta människor som man ser på film och läser om i böcker är aldrig duktiga konsumenter. De sysslar alltid med intressanta saker.
Citera
2019-10-17, 19:06
Medlem
Motpolen till konsument är ”producent”?
Själv trivs jag bäst när jag skapar något, använder saker jag själv har tillverkat osv. Inte alltid vackra ting, eller felfria, men för mig har de en betydelse, historia och minnen bakom. Liksom det jag har fått/ärvt av släkt och vänner. Det handlar inte bara om materiella ting?
Citera
2019-10-17, 20:56
Bannlyst
Sätt igång och producera vad du vill. Blir en entreprenör, starta företag, just do it!
Citera
2019-10-17, 21:15
Medlem
Cameleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandanne
Tycker det blir rätt trist att sitta på jobbet och tjäna pengar för att komma hem och inte göra så mycket.

Föräldrar och vänner ser mig lite som en psykopat för jag aldrig spenderar pengar. Inte köpt kläder på flera år, inte intresserad av att resa och lever väldigt enkelt.

Intressanta människor som man ser på film och läser om i böcker är aldrig duktiga konsumenter. De sysslar alltid med intressanta saker.

Tycker att du ska gå ner till bibblan och låna lite böcker om livsstil och skapande. Entreprenörsskap etc.
Citera
2019-10-18, 17:31
Medlem
Arsenikarsles avatar
Låter som att du är på jakt efter meningsfullhet?
Citera
2019-10-26, 13:14
Medlem
När jag har mått bra har jag tyckt om att tillverka saker. Om man tillverkar något man är nöjd med känner man sig inte som enbart en konsument. Men det måste bygga på att man tillverkar något som INTE innefattar så mycket konsumtion. Alltså, det räknas inte som tillverkning om du först köper massa saker som du sen bara fixar lite med. Att tillverka något kan vara ett sätt att få tiden att gå utan att man känner sig utlämnad till en enbart konsumerande tillvaro eller utlämnad till vad som helst i övrigt. Det är lite som att träna eller städa. Ett annat sätt är att lära sig något nytt utan att det innebär att konsumera. Tyvärr inkluderar väldigt mycket folk gör ett konsumerande som tar över så mycket att något mer, utöver konsumerandet egentligen aldrig blir av, tänk t.ex. på alla som köper ett gymkort de aldrig använder. De tränar inte de bara konsumerar träningen som en vara de aldrig använder. Likadant är det väl med massa prylar folk skaffar och aldrig använder, mat som inte blir uppäten osv eller resor som bara är meningslöst dödande av tid utan mål, bara något de ska göra för ”man ska”. Andra har ingen rätt att klaga på att du inte är intresserad av att konsumera eller konsumera det de själva tycker är bra konsumtion. Jag tror att folk vill att du ska konsumera för de vill bara snacka om sin egen konsumtion med dig och att du ska vara som de. De har helt enkelt inget annat vettigt att prata om. Så enkelt kan det faktiskt vara och du har rätt att leva som du vill utan att folk ska lägga sig i det. Men att prata om konsumtion är ett sätt att umgås för många tror jag. Bara att sitta ute och tjuvlyssna på något café vad folk pratar om så vet man. Inte vad de gjort utan vad de konsumerat: köpt, ätit, rest osv.
Senast redigerad av FannyImlay 2019-10-26 kl. 13:16.
Citera
2019-10-26, 13:57
Medlem
jag är precis som du men jag har skaffat mig hobbies och det finns mycket.
Sånt som andra vanligvis gör har jag exakt noll intresse av. Sådana där vanliga Svenssonintressen kräks jag på. titta på sport och vanlig tv blä---

Att köpa ett litet tält och vandra. Att hålla på med elektronik. jag hittar saker som folk kastat, lagar upp det och gör något med det även om det inte har något ekonomisk värde.

En gammal Atom laptop med trasig ljudugång står och och spelar upp webbradio.

Nästa hobby, leta upp gamla obebodda hus/industrier att vandra ut till och titta på. Förövrigt kunskaper att han nytta av för en prepers. Jag kan ju laga lite enklare elektronik, laga en glappig kontakt eller byta en kabel jobb som man kan byta mot mat Eller veta vilka växter man kan äta i naturen.
Citera
2019-10-27, 04:35
Medlem
Pungsvings avatar
Dra ner på konsumtionen tills det gör ont. Aktivera dig själv och gör egna saker. Om du vill uppleva spänning så ta foton i skrämmande miljöer, tex industrihamnar sent på kvällen eller besök ghettot och ta bilder av djuren.
Senast redigerad av Pungsving 2019-10-27 kl. 04:38.
Citera
2019-10-28, 19:05
Medlem
Questioneers avatar
Livet går ut på att producera BNP, öka tillväxten och att konsumera, om du inte följer dessa saker så anses du vara en parasit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in