• 5
  • 6
2019-10-20, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigGubbe
Jag vet att det är svt https://www.svt.se/nyheter/utrikes/a...ll-e-cigg-okar

citat "Myndigheterna vet ännu inte vad exakt det är som har orsakat dödsfallen, men man misstänker produkter som innehåller tetrahydrocannabinol (THC), ett aktivt ämne i cannabis. När man intervjuade drygt 500 av de sjuka uppgav 77 procent att de använt THC-produkter. 16 procent sa att de endast använt nikotinprodukter.

E-juice innehåller ej THC till att börja med och de som är för cannabis säger ju hela tiden att ingen dött av cannabis. De trasslar in sig själva i sina så kallade teorier.

Du inser väl själv att det är skitprat?
Citera
2019-10-20, 17:24
Moderator
Mr.Woodss avatar
Hur lungan påverkas av propylenglykol, glycerin och nikotin är antagligen undersökt, men hur står det egentligen till med alla smakämnen som används? Inte kan man väl säga att de är säkra att andas in, bara för att de är godkända för förtäring?

Att det skulle vara THC som orsakat lungskador är jag högst tveksam till eftersom dessa typer av skador inte uppstår hos folk som röker cannabis.
Sannolikt är det något smakämne som inte alls var lämpligt att andas in som detta handlar om.
Citera
2019-10-20, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Hur lungan påverkas av propylenglykol, glycerin och nikotin är antagligen undersökt, men hur står det egentligen till med alla smakämnen som används? Inte kan man väl säga att de är säkra att andas in, bara för att de är godkända för förtäring?

Att det skulle vara THC som orsakat lungskador är jag högst tveksam till eftersom dessa typer av skador inte uppstår hos folk som röker cannabis.
Sannolikt är det något smakämne som inte alls var lämpligt att andas in som detta handlar om.

Kanske lite ute på hal is nu men vad är skillnaden mellan smakämnen i e-juice än i tex alla bubbelvatten nu som blivit väldigt populärt (Loka, Ramlösa) med en massa himla smaker, är det någon som påstår att dessa skulle också vara farliga?

Är det inte samma sätt som E-juice smaksätts ungefär?
Citera
2019-10-20, 18:30
Medlem
zajjahs avatar
För dem smakar skit väldigt fort i min erfarenhet.
Citera
2019-10-20, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zajjah
För dem smakar skit väldigt fort i min erfarenhet.
Du testat alla smaker? Än så länge gillar jag vanilj bäst av de jag testat och äpple avskydde jag.

Har beställt nya smaker nu ifrån nätet, bubbelgumm och cola, se vad jag tycker om dessa.

Ni som är för e-cigg, har ni några favoritsmaker? Tobaksmaken är ju som sagt var skönt att slippa, kalla mig töntig för det om ni vill eller icke cool, bryr mig inte så mycket men tycker ändå det förvånande att folk tycker det är så ocoolt och töntigt med e-cigg.

Varför är det så viktigt vad omgivningen tycker ?
Senast redigerad av MosterIBoras 2019-10-20 kl. 18:37.
Citera
2019-10-20, 18:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosterIBoras
Kanske lite ute på hal is nu men vad är skillnaden mellan smakämnen i e-juice än i tex alla bubbelvatten nu som blivit väldigt populärt (Loka, Ramlösa) med en massa himla smaker, är det någon som påstår att dessa skulle också vara farliga?

Är det inte samma sätt som E-juice smaksätts ungefär?
Vad jag menar är att någonting som är godkänt för förtäring inte automatiskt är ofarligt att inhalera.

Vi kan ta diacetyl som exempel. Det är ett ämne som bevisats orsaka lungskador trots att det är godkänt i livsmedel.
Vad jag vet så har diacetyl använts som smakämne i e-juice. Kan det vara effekter av det som börjar synas, och vilka andra livsmedelsgodkända smaktillsatser kommer visa sig vara skadliga för andningsorganen när man tittar närmare på dem?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in