• 1
  • 2
2019-10-16, 11:39
Medlem
dsarvidus avatar
https://www.sydsvenskan.se/2019-10-1...-bombutredning
Citat:
Studenten Navid tog en cigg med en annan resenär innan han hoppade på tåget till Stockholm. Den ciggen ledde till att han blev misstänkt i en bombutredning, utdragen ur tåget – och inlåst i en cell i tre dygn.
– De behandlade mig som en terrorist, säger han.
-Sydsvenskan

Citat:
Studenten Navid blev misstänkt i en bombutredning och hölls inlåst i tre dagar – men det skulle visa sig att han var helt oskyldig. Polisens misstankar mot honom grundade sig på att han hade tagit en cigarett med en misstänkt person medan de väntade på tåget från Malmö till Stockholm i somras, skriver Sydsvenskan.

Innan avfärd greps den misstänkte personen, som Tullverket hade spaning på, för att han hade försökt transportera vapen och sprängmedel.
Under tågfärden genomsöktes också Navids väska, och efter två timmars färd slets han av tåget i Nässjö där han greps. I samma veva gjorde polisen en husrannsakan hos hans mamma.
Navid hölls inlåst i tre dagar men avfördes senare helt från utredningen.
-Aftonbladet

Vad vet vi om denna oskyldiga stackars kille? Vilken idiot med sprängmedel och vapen på sig tar en cigg med en okänd person?
Senast redigerad av dsarvidu 2019-10-16 kl. 11:49.
Citera
2019-10-16, 11:48
Medlem
Tråkigt för honom naturligtvis men han är varken den första eller sista som blir oskyldigt misstänkt.

Dock är detta det första spåret jag någonsin har hört talas om att polisen verkligen utreder bombningarna som sker runt om i landet! Så det var ju lite hoppingivande även om de nu grep fel person och var på fel spår så försöker de ju tydligen ibland iaf!!!
Senast redigerad av violettemoon 2019-10-16 kl. 12:02.
Citera
2019-10-16, 11:53
Medlem
dsarvidus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av violettemoon
Tråkigt för honom naturligtvis men han är varken den första eller sista som blir oskyldigt misstänkt.

Dock är detta det första spåret jag någonsin har hört talas om att polisen verkligen utreder bombningarna som sker runt om i landet! Så det var ju lite hoppingivande även om de nu grep fel person och var på fel spår så försöker de ju tydligen ibland iaf!!!

Citat:
18-årig Södertäljebo häktad i Malmö – misstänks för grovt vapenbrott
Publicerad 5 juli 2019
En 18-årig man har häktats under fredagen i Malmö på sannolika skäl misstänkt för försök till allmänfarlig ödeläggelse och grovt vapenbrott.
Det var i tisdags som mannen greps av tullen på Stockholmståget i Malmö.

Enligt Sydsvenskan, som först rapporterade om händelsen, upptäcktes 18-åringen då tulltjänstemännen tyckte att han verkade nervös. När de visiterade hans väska hittades både vapen och något som misstänks vara en sprängladdning.

Kammaråklagare Lotten Paulsen vill inte kommentera föremålen.

– Det är så tidigt i utredningen, säger hon.

Södertäljebon förnekar brott.

Vad ger han för förklaring till misstanken att han haft de här föremålen?

– Det går jag inte in på.
-SVT

27åringen har alltså setts gå iväg avsides med 18åringen med span som bar på en bomb och vapen. Givetvis grips 27åringen också. Polisen gjorde för en gångs skull sitt jobb och då går man ut i media och gråter
Senast redigerad av dsarvidu 2019-10-16 kl. 11:56.
Citera
2019-10-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dsarvidu
https://www.sydsvenskan.se/2019-10-1...-bombutredning
-Sydsvenskan

-Aftonbladet

Vad vet vi om denna oskyldiga stackars kille? Vilken idiot med sprängmedel och vapen på sig tar en cigg med en okänd person?

Mycket bra jobbat polisen!

Precis exakt så här ska det vara!

Eloge!

Ni räddade ett helt tåg full med passagerare från terrorism och död.
Citera
2019-10-16, 14:16
Medlem
Dwight.Schrutes avatar
Jag var inte vad som är mest skandal, att araben gråter i media eller att han är 27 år och fortfarande är student.

Man brukar alltid skriva för- och efternamn. Men nu är det bara "studenten Navid". Så man kan ju anta att han finns på Lexbase.
Citera
2019-10-16, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dwight.Schrute
Jag var inte vad som är mest skandal, att araben gråter i media eller att han är 27 år och fortfarande är student.

Man brukar alltid skriva för- och efternamn. Men nu är det bara "studenten Navid". Så man kan ju anta att han finns på Lexbase.

Är du säker på att inte 18-åringen var studenten och 27-åringen "bombmannen"?
Citera
2019-10-16, 15:14
Medlem
dsarvidus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwight.Schrute

Finns inte så många 27åriga Navid boendes hemma hos sin mamma i Malmö, enkelt att ratsit.
Citera
2019-10-16, 15:16
Medlem
Nu röker jag ju inte, men jag tycker i alla fall att det verkar konstigt att gå ut och röka tillsammans med en helt okänd person.

"Ska vi gå ut och röka, bro?

Är gemenskapen så stark att en 27-årig invandrare går och tar sig ett "mys-bloss" med en okänd 18-årig kille bara för att 18-åringen också är invandrare?

Eller också känner de två faktiskt varandra. Är det så omöjligt?
Citera
2019-10-16, 15:17
Medlem
dsarvidus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Är du säker på att inte 18-åringen var studenten och 27-åringen "bombmannen"?

27åringen är studenten...men en fågel viskade att han inte är inskriven på Malmö högskola, som förövrigt heter Malmö Universitet sedan ett par år. Borde man inte veta namnet på sitt lärosäte om man är socialpedagogstudent? För att utbilda sig till socialpedagog krävs dessutom lärarexamen. Har hört mycket om den här killen.
Senast redigerad av dsarvidu 2019-10-16 kl. 15:21.
Citera
2019-10-16, 15:20
Medlem
dsarvidus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Nu röker jag ju inte, men jag tycker i alla fall att det verkar konstigt att gå ut och röka tillsammans med en helt okänd person.

"Ska vi gå ut och röka, bro?

Är gemenskapen så stark att en 27-årig invandrare går och tar sig ett "mys-bloss" med en okänd 18-årig kille bara för att 18-åringen också är invandrare?

Eller också känner de två faktiskt varandra. Är det så omöjligt?

Enligt artikeln i Sydsvenskan hade tågpersonal avhyst dom från perrongen iochmed rökförbudet, varpå 18åringen frågat 27åringen om han skulle med honom till en avlägsen plats och röka färdigt. Låter som en väldigt socialt lagd bombman
Citera
2019-10-16, 15:22
Medlem
Blir mycket skadestånd åt Navid, säkert 70tusen under bordet för grov kräkning men det har svenska staten råd med
Citera
2019-10-16, 15:29
Medlem
dsarvidus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balong.
Blir mycket skadestånd åt Navid, säkert 70tusen under bordet för grov kräkning men det har svenska staten råd med

5000:- enligt artikeln, men det är ingenting jämfört med att grannarna inte längre hälsar på hans mamma efter husisen där polisen såg ut som s.w.a.t hälsar Navid. Ska se om jag kan dumpa hela Sydsvenskans artikel åt er, skrattretande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in