2019-11-05, 21:04
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo
Men invändningen i sig har stark koppling till det här med 4%-regeln, så det är inte bara ytterligare en random invändning som du kan skåla bort

Som tur är finns en blogg där man undersökt withdrawal rates beroende på CAPE så om Cape är högt = börsen står högt = justera withdrawal rate accordingly
Och vice versa om Cape är lågt

Notera att Cape för s&p500 idag är cirka 30,snittet är cirka 16 så börsen står högt just nu.

För er som vill läsa bloggen https://earlyretirementnow.com/2016/...t-1-intro/amp/
Jodå, jag har läst alla de där invändningarna och de går utmärkt att skåla bort. För det första är nästan alla invändningar trams av den enkla anledningen att SWR bygger på historisk avkastning och man inte kan förutspå framtiden. Vet inte hur många gånger jag har sagt det genom åren men när man väl inser det så... Framtiden kan ge 4, 5, 8 eller 10% WR. Vem vet? Inte du, inte någon annan, eftersom det bland annat beror på om folk skapar innovationer eller inte, på om politikerna är mer eller mindre inkompetenta, på om galningar startar krig eller om oljan tar slut innan vi räknade med det. Okända variabler. Börsens värdering kan korrigeras genom att värderingarna går ner, men precis lika ofta genom att ekonomin kommer ikapp värderingarna.

Kända variabler är totalt ointressanta.

För det andra är CAPE idag inte samma som CAPE för 30 år sedan så genomsnittet är inte aktuellt. Du vet det säkert redan, eftersom du har hittat alla dessa länkar. Här är en snabbgooglad länk: https://www.philosophicaleconomics.com/2013/12/shiller/

Jag tycker det är fantastiskt roligt vilken skillnad det är bland svaren i trådar om hur man lever på sitt kapital beroende på hur TS frågar.

Är frågan hur man blir ekonomiskt oberoende är nästan alla överens om att tangerat historiskt worst case 4% real avkastning snittat över 30 år är alldeles för optimistiskt och att det är lika bra att knega vidare så länge det går.

Är frågan hur man lever på att daytrada så är hela skocken helt inne på att 1% om dagen är ganska lagom avkastning, om man inte tar någon risk så kan man i alla fall räkna med 100% om året. 20% i månaden behöver man inte ens anstränga sig för, det fixar ens börsrobot alldeles själv.

Jag skämtar inte ens.
Citera
2019-11-05, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Är frågan hur man blir ekonomiskt oberoende är nästan alla överens om att tangerat historiskt worst case 4% real avkastning snittat över 30 år är alldeles för optimistiskt och att det är lika bra att knega vidare så länge det går.

Är frågan hur man lever på att daytrada så är hela skocken helt inne på att 1% om dagen är ganska lagom avkastning, om man inte tar någon risk så kan man i alla fall räkna med 100% om året. 20% i månaden behöver man inte ens anstränga sig för, det fixar ens börsrobot alldeles själv.

Jag skämtar inte ens.

Lite second level thinking..

Det som är ännu roligare är när samma ytterst framgångsrika traders avfärdar hela tanken bakom 4% ”regeln” och att index i runda slängar har en genomsnittlig ökning på 7-8-9% om året med att börsen kan falla 50% på ett år, inflationen kan vara 4% osv osv.. ibland undrar man om ordet genomsnittlig ens går in i huvudet eller om man förstår hur tex företag justerar sina priser efter marknads förutsättningarna.

Ändå har dom inga problem med att visa en enligt skolboken vedervärdigt ful teknisk formation, bettar i dess påstådda riktning men på nått sätt ändå har tjänat pengar när den failar.

En liten favorit är dom som säger att dom har sålt för att satsa allt när börsen väl kraschar och kan ge ett tidsspann på när detta kommer ske, oftast inom 2 år. Dom lär väl komma tillbaka och säga att dom egentligen köpte när dom sa att dom sålde om det går fel..

En del är så sjukt pretentiösa så dom klarar av sin egen verklighet.. som Buffett svarade Bezos, ungefär.. Ingen vill bli rik långsamt.
Senast redigerad av Som-nam-na 2019-11-05 kl. 22:04.
Citera
2019-11-06, 18:35
Medlem
Citat:
Bara en handfull flashbackanvändare verkar på allvar intresserade, färre har lyckats och mig veterligen är det endast en som har skrivit om resan från 0 kr netto till att han sade upp sig ca 8 år senare.

Däremot finns det oändligt med folk som ska berätta om hur omöjligt det är, folk som inte är och aldrig kommer att bli ekonomiskt oberoende. Folk som kanske eller kanske inte har massor av pengar. Jag har upptäckt att många rika människor ofta vet precis lika mycket om investeringar som fattiga människor, dvs ingenting.

Ja, hur det kommer sig det vet jag inte.

Ja för de flesta är ekonomiskt oberoende och tidig pension enbart en dröm som aldrig kommer hända, troligtvis för att man tycker det är för svårt eller inte orkar göra det som krävs, är ändå en del uppoffringar man får göra för att klara det. Själv är jag så dedikerad som man kan bli angående detta och gör det som krävs och vet att jag kommer lyckas, men förstår verkligen varför de flesta inte gör det och hur de tänker.

Mitt delmål var att nå miljonen innan 30, vilket jag nu nått vid 27, dock står börsen rätt högt men trots eventuell börskrasch lär miljonen vid 30 vara säkrad iaf. Sen är bara frågan hur lång tid det kommer ta tills målet är nåt och vad det ens är, men absolut minst 3 miljoner behöver jag iaf, helst 5 men vill inte behöva jobba en dag längre än 50.

Som du säger är vi få som går in för detta till 100% och lyckas/kommer lyckas, för de flesta förblir ekonomiskt oberoende som sagt enbart en dröm. Vill man klara det måste man gå in för det och göra uppoffringar vilket de absolut flesta inte är beredda att göra.
Citera
2019-11-28, 10:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Varför inte ta de 375k du hade kontant, investera detta med måttlig risk på börsen och sen inte köpa en bil för 375k?

Ja satan vilken hävstång det skulle blivit!
Citera
2019-11-28, 12:29
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Ja för de flesta är ekonomiskt oberoende och tidig pension enbart en dröm som aldrig kommer hända, troligtvis för att man tycker det är för svårt eller inte orkar göra det som krävs, är ändå en del uppoffringar man får göra för att klara det. Själv är jag så dedikerad som man kan bli angående detta och gör det som krävs och vet att jag kommer lyckas, men förstår verkligen varför de flesta inte gör det och hur de tänker.

Mitt delmål var att nå miljonen innan 30, vilket jag nu nått vid 27, dock står börsen rätt högt men trots eventuell börskrasch lär miljonen vid 30 vara säkrad iaf. Sen är bara frågan hur lång tid det kommer ta tills målet är nåt och vad det ens är, men absolut minst 3 miljoner behöver jag iaf, helst 5 men vill inte behöva jobba en dag längre än 50.

Som du säger är vi få som går in för detta till 100% och lyckas/kommer lyckas, för de flesta förblir ekonomiskt oberoende som sagt enbart en dröm. Vill man klara det måste man gå in för det och göra uppoffringar vilket de absolut flesta inte är beredda att göra.
Du blir inte sugen på att få ihop 4 miljoner typ, sen fortsätta jobba kanske 70% och på så sätt kunna leva på typ 40k/månaden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in