2019-11-04, 21:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Jag beklagar. Börja så smått med lite mental träning redan imorgon så är du snart där!

Skämt åsido, fatta försprånget att kunna känna sig framgångsrik med 10k i passiva inkomster. Att ha "nära" till lyckan kan väl knappast vara dåligt?

Satan! Det har du rätt i! Gå runt med sin fru med ett saligt flin på läpparna och känna sig framgångsrik och laid back på 5k var i månaden!

Fast den feelingen kan man ju fixa på kemisk väg...
Citera
2019-11-05, 11:28
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Om du har 500k låneutrymme kvar på ditt bostadslån hos Avanza till 0,79% ränta samtidigt som du har 500k kontant och ska köpa en ny bil så är det avgjort mycket bättre att låna 500k till och placera de 500k man har i kontanter på börsen i hyffsat stabila aktier med en förväntad utdelning som med råge överstiger räntan på lånet!
Det gäller förstås all konsumtion.

Så rådet är alltså att belåna sitt hus så mycket det går och sätta allt på börsen.

Citat:
Så gjorde jag för fem år sedan!

Facit är att aktierna gått upp över 100% samtidigt som de delat ut mer än det dubbla mot räntekostnaden för lånet!

Varför ska man inte låna till en bil under de förutsättningarna?
Först och främst köper man inte en bil för 500k, ens om man redan har 5 miljoner.

Citat:
Många tror felaktigt att det alltid är dåligt att ha lån men det stämmer inte så länge man har tillgångar som är större än lånen!
Jag tror absolut inte att det alltid är dåligt att ha lån, något som jag tex uttryckte i tråden som handlade om att det, nånstans.
Citat:
Jag skulle lätt kunna sälja aktier och lösa mitt bolån men då skulle jag gå back stora summor varje år!
Jaha.
Citera
2019-11-05, 11:38
Medlem
Noble.Savages avatar
600 000 kostar ett hyreshus i en skitort. 200 k intäkt. 140 k driftschablon, 60 k över, knappt nån skatt med så liten inkomst. Där har du din inkomst för din budget. Inred en etta på vinden eller i källaren för 200k. Se där, du bor gratis. Låna 300 k ammorteringsfritt. 500k cash, mer behövs inte. Visserligen får du vara lite hustomte.

Enligt TS budget är jag redan ekonomiskt oberoende och då bor jag i ett betydligt roligare läge än en liten skitby. Och jag har inte mkt pengar egentligen och för 5 år sen hade jag inga pengar.
Senast redigerad av Noble.Savage 2019-11-05 kl. 11:41.
Citera
2019-11-05, 11:43
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Väldigt få som sparar så mycket eller mer är ekonomiskt oberoende ens vid 50 trots att de har mångmiljonbelopp undansparat, hur kommer detta sig?
Bara en handfull flashbackanvändare verkar på allvar intresserade, färre har lyckats och mig veterligen är det endast en som har skrivit om resan från 0 kr netto till att han sade upp sig ca 8 år senare.

Däremot finns det oändligt med folk som ska berätta om hur omöjligt det är, folk som inte är och aldrig kommer att bli ekonomiskt oberoende. Folk som kanske eller kanske inte har massor av pengar. Jag har upptäckt att många rika människor ofta vet precis lika mycket om investeringar som fattiga människor, dvs ingenting.

Ja, hur det kommer sig det vet jag inte.
Citera
2019-11-05, 11:47
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag fötstår inte problemet med att låna 375k till en bil till låg ränta, ta de 375k jag hade kontant och investera detta med måttlig risk på börsen, betala räntorna med utdelningarna och sedan lösa lånet när aktierna fördubblats i värde!
Varför inte ta de 375k du hade kontant, investera detta med måttlig risk på börsen och sen inte köpa en bil för 375k?
Citera
2019-11-05, 11:53
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Varför inte ta de 375k du hade kontant, investera detta med måttlig risk på börsen och sen inte köpa en bil för 375k?

För vissa är en bil mer än ett sätt att förflytta arslet. Men man måste ju ha bra inkomster så klart.

Ett billån belastar inte belåningsutrymmet så mycket. Och belåning är vägen till rikedom.
Citera
2019-11-05, 11:54
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo
Ditt svar på 3. stämmer inte. Trinitystudien räknade på 4% (av portföljens värde vid år 1) över en 30 års period och varje lyckad simulation (på historisk börsdata såklart) definierades som att portföljen har ett värde större än 0. Invändningen många har mot Trinitystudien är att den antar att man i dåliga börstider fortsätter plocka ut 4% av portföljens värde vid år 1, medan de flesta pensionärer förmodligen hade anpassat sin livsstil om börsen gick ner 50%.

Det är också därför det är viktigt att ha med marginaler i åtanke när man går i pension och förlitar sig på 4%-regeln; att, vid behov, kunna kapa sina kostnader ytterligare, eventuellt ha möjlighet att skaffa ett jobb etc.
Här är lite sannolikheter över 70 år;

https://farm3.staticflickr.com/2555/32137492394_f092c80db8_b.jpg

Från tråden; https://forum.mrmoneymustache.com/investor-alley/stop-worrying-about-the-4-rule

Är man mest rädd för att bli pank eller att dö?
Citera
2019-11-05, 11:57
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noble.Savage
För vissa är en bil mer än ett sätt att förflytta arslet. Men man måste ju ha bra inkomster så klart.
Absolut, och jag har vänner som har ägt fler bilar än vad jag har ägt skor. Tror jag. Vissa av dessa bilar har varit fantastiskt roliga att få åka i. Skulle aldrig köpa någon av dem själv men jag har inget att säga om folks hobbies. Det vore ganska förmätet av mig, som själv har avsagt mig hela min framtida lön till att istället hålla på med vad jag tycker är kul.

Men nu var ju kontexten att bli rik.
Citat:
Ett billån belastar inte belåningsutrymmet så mycket. Och belåning är vägen till rikedom.
Att låna till konsumtion är inte vägen till rikedom.
Citera
2019-11-05, 12:06
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat:
Absolut, och jag har vänner som har ägt fler bilar än vad jag har ägt skor. Tror jag. Vissa av dessa bilar har varit fantastiskt roliga att få åka i. Skulle aldrig köpa någon av dem själv men jag har inget att säga om folks hobbies. Det vore ganska förmätet av mig, som själv har avsagt mig hela min framtida lön till att istället hålla på med vad jag tycker är kul.

Men nu var ju kontexten att bli rik.

Vad jag kan hålla med om är att bilen inte får påverka sparandet så mycket. Vidare kan bilen också vara praktisk för att tex arbeta som konsult. Då måste man räkna marginalkostnaden för att skaffa den häftiga bilen kontra den nödvändiga. Och är denna marginalkostnad ganska liten i förhållade till sparande är det ok tycker jag.

Citat:
Att låna till konsumtion är inte vägen till rikedom.

Nej men att låna till kassaflöde. Det är oerhört förmånligt med privat uthyrning. Och att låna på en dyr bil är smart om man med nöd och näppe har kontantinsats till lämpligt objekt. Givet att förutsättningarna ovan gäller naturligtvis.
Citera
2019-11-05, 13:09
Medlem
vitgulvolvos avatar
Citat:
Här är lite sannolikheter över 70 år;

https://farm3.staticflickr.com/2555/32137492394_f092c80db8_b.jpg

Från tråden; https://forum.mrmoneymustache.com/investor-alley/stop-worrying-about-the-4-rule

Är man mest rädd för att bli pank eller att dö?

Det finns även andra invändningar som du kan läsa mer om här: https://forum.mrmoneymustache.com/welcome-to-the-forum/cfiresim-severely-overestimates-success-rates-for-mustachians/

Jag låter det förbli osagt vad som är rätt/fel, detta är endast för att upplysa. Det som nämns i tråden ovan är att sannolikheten är betydligt högre att man går i pension vid en 'market peak', så om målet är att pensionera sig med 7mkr gör man förmodligen det när börsen står högt och risken för nedsida/lågkonjunktur > chansen för fortsatt uppgång på börsen.

Oavsett vad är det alltid bra att gardera sig på så många olika sätt som möjligt -
Citera
2019-11-05, 13:12
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitgulvolvo
Det finns även andra invändningar
Ja, invändningar finns det alltid oändligt av, oavsett ämne.

Citera
2019-11-05, 20:15
Medlem
vitgulvolvos avatar
Citat:
Ja, invändningar finns det alltid oändligt av, oavsett ämne.

Men invändningen i sig har stark koppling till det här med 4%-regeln, så det är inte bara ytterligare en random invändning som du kan skåla bort

Som tur är finns en blogg där man undersökt withdrawal rates beroende på CAPE så om Cape är högt = börsen står högt = justera withdrawal rate accordingly
Och vice versa om Cape är lågt

Notera att Cape för s&p500 idag är cirka 30,snittet är cirka 16 så börsen står högt just nu.

För er som vill läsa bloggen https://earlyretirementnow.com/2016/12/07/the-ultimate-guide-to-safe-withdrawal-rates-part-1-intro/amp/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in