2019-11-03, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej,

Hur mycket pengar behöver man teoretiskt för att kunna vara ekonomiskt oberoende?
Om man köper ett ruckelhus i någon by för kanske 200.000, sen äter man superbilligt, inga nöjen, ingen bil, ingenting. Hur lite har man i kostnader?
Mina uträkningar är såhär: ett ruckel kostar i drift ungefär 20k per år inklusive allt = 1600 kr i månaden.
Mat går på 800 kr i månaden.
Mobil+abonnemang 350 kr
Räntekostnad 85% belåning på huset = 250 kr/mån
Försäkringar och övrigt = 500 kr

Månadskostnad 3500 kr = 42.000 kr per år.

Med dessa beräkningar så krävs det i princip 1 miljon ungefär för att bli teoretiskt ekonomiskt oberoende. 4.2% direktavkastning.

Är man 18 år och jobbar heltid och sparar 70-80% så tar det ungefär 5 år för att få ihop 1 miljon. Alltså är det teoretiskt möjligt för en 18 åring att gå i pension vid 23 år. Vad säger ni?

Inga dåliga visioner du har :-)
Citera
2019-11-03, 20:49
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Sweet! Grattis! Det låter som att du är made i mina öron. Om du låter pengarna ligga i aktier borde dy ha 40+ mkr om tio år och då kan du köpa en 60 fots katamaran och segla iväg mot franska Polynesien och skicka en bajskorv med FedEx till skatteverket och migrationsverket!
Det enda den killen behöver göra nu är att undvika nästa stora börskrasch och sen blir det en barnlek
Citera
2019-11-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Min taktik har lett mig till en förmögenhet på 20+ miljoner netto alla skulder betalda, men visst. vi hörs när jag är hos lyxfällan!

-Puss!
Oj..!! Förra veckan var du bankrutt och nu har du en förmögenhet på över 20 miljoner.. med den takten så kommer du inom några få år äga alla pengar på planeten. Räknar med att Warren ringt dig och vill ha med dig i hans team. Imponerande minst sagt, och sjukt kul att du skriver här på FB om dina enorma framgångar 🙂
Citera
2019-11-03, 21:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Oj..!! Förra veckan var du bankrutt och nu har du en förmögenhet på över 20 miljoner.. med den takten så kommer du inom några få år äga alla pengar på planeten. Räknar med att Warren ringt dig och vill ha med dig i hans team. Imponerande minst sagt, och sjukt kul att du skriver här på FB om dina enorma framgångar 🙂

Länka gärna till där jag påstår att jag var bankrutt förra veckan!
För det har jag inte påstått!

Ville bara belysa att man faktiskt kan bli lite smårik även om man lånar till konsumtion ibland, eller till och med tack vare att man lånar!
Citera
2019-11-04, 08:57
Medlem
Citat:
Länka gärna till där jag påstår att jag var bankrutt förra veckan!
För det har jag inte påstått!

Ville bara belysa att man faktiskt kan bli lite smårik även om man lånar till konsumtion ibland, eller till och med tack vare att man lånar!
20 miljoner på kontot och måste låna till bil 😂
Påminner mig om alla ”multimiljonärer” som tror de är miljonärer pga av vad deras bostad är värderad till... sedan när tvättmaskinen pajar så måste de handla ny på kredit 😊

Personligen har jag nog 10 miljoner i tillgångar men typ bara 50 tusen på kontot just nu men kommer aldrig köpa bil på kredit, då cyklar jag hellre.
Citera
2019-11-04, 09:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
20 miljoner på kontot och måste låna till bil 😂
Påminner mig om alla ”multimiljonärer” som tror de är miljonärer pga av vad deras bostad är värderad till... sedan när tvättmaskinen pajar så måste de handla ny på kredit 😊

Personligen har jag nog 10 miljoner i tillgångar men typ bara 50 tusen på kontot just nu men kommer aldrig köpa bil på kredit, då cyklar jag hellre.

Måste inte låna till en bil men har tack vare att jag gjorde det ytterligare cirka 500k i förmögenhet nu netto.

Det är inte genom att till varje pris undvika belåning som man bäst bygger upp en förmögenhet, det vet du nog men du larvar dig!
Citera
2019-11-04, 09:05
Medlem
KalleAnkasRovhals avatar
Enkel fråga och enkelt svar: så länge du har pengar på fickan och kan göra precis det du vill utan att vara utan pengar så är du sk ekonomiskt oberoende
Citera
2019-11-04, 09:23
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkasRovhal
Enkel fråga och enkelt svar: så länge du har pengar på fickan och kan göra precis det du vill utan att vara utan pengar så är du sk ekonomiskt oberoende

Ja! Frågan är ju vad man vill och vilken levnadsstandard man vill ha!

Dendär barnfamiljen i Dalarna som bloggar lever på 10k netto i månaden typ! De har prioriterat att slippa lönearbete före allt annat!

Jag skulle ha svårt att känna mig framgångsrik och lyckad om jag slutat arbeta för att jag hade 10k netto i månaden i passiva inkomster!
Citera
2019-11-04, 09:29
Medlem
KalleAnkasRovhals avatar
Citat:
Ja! Frågan är ju vad man vill och vilken levnadsstandard man vill ha!

Dendär barnfamiljen i Dalarna som bloggar lever på 10k netto i månaden typ! De har prioriterat att slippa lönearbete före allt annat!

Jag skulle ha svårt att känna mig framgångsrik och lyckad om jag slutat arbeta för att jag hade 10k netto i månaden i passiva inkomster!

Du har helt rätt. Man lever som man väljer. Nu har jag ingen extravagant leverne men låt oss säga att jag vinner 30 000 i månaden i 25 år på triss, DÅ hade jag varit ekonomisk oberoende i åtminstone 25 år.

Däremot lever man ett fantasiliv som nog är alla bloggares våta dröm dvs vara på resande fot hela tiden och leva lyx och torka sig i röven med tusenlappar ja då blir det jävligt svårt att vara ekonomisk oberoende.
Citera
2019-11-04, 09:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkasRovhal
Du har helt rätt. Man lever som man väljer. Nu har jag ingen extravagant leverne men låt oss säga att jag vinner 30 000 i månaden i 25 år på triss, DÅ hade jag varit ekonomisk oberoende i åtminstone 25 år.

Däremot lever man ett fantasiliv som nog är alla bloggares våta dröm dvs vara på resande fot hela tiden och leva lyx och torka sig i röven med tusenlappar ja då blir det jävligt svårt att vara ekonomisk oberoende.

Jäpp! Blondinbella vill ju leva så och det verkar gå trögt!
Citera
2019-11-04, 17:51
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Fast det stämmer inte alls! Det finns gott om bilar som bara stiger i värde. Främst gamla sportbilar, men även nya bilar som tillverkas i begränsad upplaga. Sen beroende på vilket land du befinner dig i kan unika bilar stiga i värde vid potentiell förmögenhetsskatt där bilen används för att begränsa skatteeffekter.

Sen om man är tillräckligt rik så kan man köpa en ny bil rakt av just för att man vill att ens egna röv ska vara den enda som gropat sig in i sätet.

Jo, men då är man ju inte ute efter bilen ifråga och dess praktiska syfte, utan som samlare som knappt kommer våga röra bilen under större delen av året för att inte riskera eller förlora värde. Är man ekonomisk till naturen är bilar bland det sämsta du kan titta på, om du nu inte är samlare, men då är du i en helt annan liga. Samma med klockor, möbler m.m. Om du nu kommer från botten och vill bli ekonomiskt oberoende är ju sådant värdelöst ( då "trender" kommer och går ), då ska du satsa på långsiktiga mål som faktiskt skapar pengar ( en flytande valuta, du själv kan välja ska utvecklas till ). Sitta fast med massa gamla eller nya grejer du knappt vågar röra p.g.a andrahandsvärdet är ju knappast den smartaste vägen, rättare sagt mer en hobby och intresse, än ekonomisk pengako.

Värdesaker är värdelöst, hårdvaluta däremot ( mat däribland faktiskt, som sprit men också guld ) som säljer oavsett väder och tid, sådant som kan tas ut på kort eller långsikt med viss kunskap än å hoppas - för sanningen är den, många bilar vet man inte förrän långt efter vilka som stiger och inte, och av vilka anledningar. Det är ett lotteri fast med större sannolikhet. Och det vill du INTE ta lån för, det är något du redan ska ha "för mycket pengar för att ha något bättre att lägga de på" i sådant fall.
Citera
2019-11-04, 21:15
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Jag beklagar. Börja så smått med lite mental träning redan imorgon så är du snart där!

Skämt åsido, fatta försprånget att kunna känna sig framgångsrik med 10k i passiva inkomster. Att ha "nära" till lyckan kan väl knappast vara dåligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in