2019-10-17, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Jag behöver runt 2 miljoner. Men to each their own...

Då kan du kanske spendera 5 000 per månad och ändå behålla ditt kapital. Men frågan är vilken livskvalitet det ger?
Citera
2019-10-17, 06:51
Medlem
Mat är väl ändå en av de sakerna man inte ska behöva snåla så mycket med om man är ekonomiskt oberoende.
För ett singelhushåll är 800 per månad på tok för lite.
Kanske om man är två och båda pröjsar 800 kr per månad.
Citera
2019-10-17, 07:32
Medlem
richfucks avatar
Som många andra har skrivit, allt beror på vilken livsstil man vill ha.

Själv räknar jag på att jag behöver runt 20 miljoner. Vilket jag kommer ha inom 2 år. Har runt 13 nu, väntar på lite framtida utbetalningar sen är jag klar.

Men jag vet att jag kommer fortsätta att jobba så jag kommer inte att röra pengarna så värst mycket. Vill lämna ett bra arv efter mig.

Jag kommer dra ner på jobbambitionsnivåerna såklart och ta mycket ledigt. 100% pension kommer jag nog ta när jag är 50 år gammal.
Citera
2019-10-17, 08:30
Medlem
thebandit777s avatar
Jag brukar räkna på minimum 5 miljoner, förutsatt att börsen går ungefär som vanligt i modern tid.
Citera
2019-10-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av richfuck
Som många andra har skrivit, allt beror på vilken livsstil man vill ha.

Själv räknar jag på att jag behöver runt 20 miljoner. Vilket jag kommer ha inom 2 år. Har runt 13 nu, väntar på lite framtida utbetalningar sen är jag klar.

Men jag vet att jag kommer fortsätta att jobba så jag kommer inte att röra pengarna så värst mycket. Vill lämna ett bra arv efter mig.

Jag kommer dra ner på jobbambitionsnivåerna såklart och ta mycket ledigt. 100% pension kommer jag nog ta när jag är 50 år gammal.

Sweet! Är du i finansbranschen? Själv sitter jag och harvar med runt 5msek, men jag sparar 120-150k per månad. Men det känns som att förmögenhetsbyggandet går på tok för långsamt. Vill nästan fastforward 10 år.
Citera
2019-10-17, 13:41
Medlem
Jag skulle lätta klara mig på 10000 kr / månad och ändå vara nöjd över mitt liv. Lever på 7k just nu. Inte materialistisk av mig för fem öre och världen har jag redan sett. Investerar just nu i ett företag på börsen som närmar sig uppköp. Man befinner sig i ett DD och slår allt in så har jag nog runt 3-4 milj vid årsskiftet. Med utgifter på 120k / år kan man leva rätt bra i 25-30 år om börsen inte kraschar helt och hållet vilket det finns tendens till idag.
Citera
2019-10-17, 13:48
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaGurra
Mat är väl ändå en av de sakerna man inte ska behöva snåla så mycket med om man är ekonomiskt oberoende.
För ett singelhushåll är 800 per månad på tok för lite.
Kanske om man är två och båda pröjsar 800 kr per månad.

Hur kan det bli mer drägligt för att man är två? Det vore ju fortfarande 800:- per person?

---

Angående TS så skulle det vara intressant att höra lite om fritidsintressena, med en sådan budget. Är du nöjd med att titta på fåglarna i träden genom köksfönstret, under resten av livet, bara för att slippa jobba?

Dessutom så kommer världen att fortsätta att förändras. Kanske kommer t ex en ny sorts mobil, som man behöver uppdatera till för att kunna komma åt internet/sköta betalningar/whatever. Kort sagt: du skulle behöva väldigt mycket större marginaler.
Citera
2019-10-17, 14:14
Medlem
Jag jobbar hårt mot detta mål och hoppas på att bli klar iaf innan 50, längre tid än så får det fan inte ta, tänker satsa på 40. Är 27 år, precis nått första miljonen, sparar ca 10k/månad och planerar att kunna leva på ca 120k/år, Enligt 4% regeln behöver jag då 3 miljoner, vilket känns lite lite men behöver minst 2 miljoner till iaf.

Portföljen är ca 75/25 aktier/övrigt så borde kunna hända lite ränta-på-ränta magi om 10-20 år, hoppas jag på iaf.
Citera
2019-10-17, 14:43
Medlem
CelenoIIs avatar
https://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/

Där står allt man behöver veta.

Jag och tjejen har nu inte jobbat på två år och har mer pengar än när vi slutade.

Vi har under åren besökt / bott i 16 länder, klättrat berg, dansat salsa, campat på stranden, bott på all inclusive och gått igenom hela drinklistan, hikat oräkneliga mil genom diverse dalar, fräst till hundratals entrecot på grillen, skaffat massor av nya vänner och avnjuter nästan dagligen vin när solen går ner.

Största risken är väl att bli alkoholist.

Vi lever på 15000 i månaden.
Citera
2019-10-17, 14:47
Medlem
ormbitens avatar
Egentligen borde man väl inte kunna säga att man är ekonomiskt oberoende förrän man har så pass mycket pengar att dom räcker livet ut UTAN att man behöver placera dom och UTAN att man behöver jobba...?
Att vara beroende av börsens uppgång kan väl knappast inte sägas att vara ekonomiskt oberoende.

Personligen skulle jag nog säga att jag minst skulle vilja ha 30k per månad. Det blir ju då 360k per år.

Jag är 45 idag och om jag räknar 30 år framåt (då är jag 75). Man har ju ingen aning om hur länge man lever... men jag misstänker att man kanske inte bränner så jäkla mycket pengar när man kommer upp emot den åldern.

360k per år gånger 30 år gör att jag då bör ha 10,8 miljoner för att säga att jag är ekonomiskt oberoende. Sen har vi ju inflationen att ta hänsyn till också.

Har ett privat sparkapital idag på runt 7 miljoner där runt 65 procent är placerade på börsen samt cirka 4,5 miljoner i mitt företag som bara står där på företagskontot... Så egentligen borde jag redan vara där... Men det känns absolut inte så.

Nää jag vill nog ha någonstans runt 15-18 miljoner innan jag kommer att kalla mig själv för ekonomiskt oberoende.?
Citera
2019-10-17, 15:03
Medlem
DRD4s avatar
Köper du en skattebefriad Volvo 740 för 6-7000 som sedan har en försäkring på 1200 om året och sen kanske delar för 2-3000 max om året så är det bara 4000 om året + bensin för att ha en bil, en bil är viktigt om man ska ha ett hus man reparerar själv.

Sen hade jag satsat på att odla mycket mat själv, sen såklart jägarlicens och börja jaga.
Citera
2019-10-17, 15:07
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Egentligen borde man väl inte kunna säga att man är ekonomiskt oberoende förrän man har så pass mycket pengar att dom räcker livet ut UTAN att man behöver placera dom och UTAN att man behöver jobba...?
Vet du vad inflationen kommer att vara om 20 år?
Citat:
Att vara beroende av börsens uppgång kan väl knappast inte sägas att vara ekonomiskt oberoende.
Börsen är ett av många sätt att placera.

Vad du vill är att ha 100% säkerhet, vilket är omöjligt.

Breda indexfonder hör dock till de säkrare investeringarna, historiskt.
Citat:
Men det känns absolut inte så.

Nää jag vill nog ha någonstans runt 15-18 miljoner innan jag kommer att kalla mig själv för ekonomiskt oberoende.?
Jag blir ofta fundersam över hur folk kan ha massor av miljoner men ändå ha noll koll på investeringar.

"Känns" är ett dåligt argument för att investera miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in