• 2
  • 3
2019-10-21, 09:34
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Många stugor med ett värde under 50K räknas inte eftersom de anses vara förfallna/rivningshus/ödehus. Man kan heller inte försäkra dem.

Ok, har nyligen köpt stugan (attefallshus) och säljaren hade försäkring
Citera
2019-10-21, 09:37
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Detta.

Jag hade en stuga som skulle kostat 10x detta, så blev inget.

För 26K hade jag inte tvekat en sekund, värdet stiger mer än så omdelebart.

Det handlar inte om dessa 26.000, utan att jag är rädd för att kommunen kommer
kräva avlopp, sopphämtning mm. Kommunalt vatten finns också att få för bara ca 30.

El och vatten blir det kanske i framtiden, men nu vill jag hålla nere på månadskostnaderna.

Har kapital att renovera för samt buffert, men sjukpension som inte är så stor
Citera
2019-10-21, 09:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Ok, har nyligen köpt stugan (attefallshus) och säljaren hade försäkring

Det är ju en bygglovspliktig stuga om du köpt den som fastighet med mark. Men har du köpt på ofri grund och betalar arrende så kan det vara en del av en jordbruksfastighet t.ex. Vissa kommuner kan ställa krav på V/A men det är sällan man gör det för fritidshus som saknar indraget vatten. Det är framförallt om man har indraget vatten från egen brunn som en del kommuner ställer krav.

En lös dränkpump med slang räknas dock inte som fast indraget vatten även om du skulle ha en koppling i stugan för att ansluta sommarvatten via slang.
Citera
2019-10-21, 15:34
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är ju en bygglovspliktig stuga om du köpt den som fastighet med mark. Men har du köpt på ofri grund och betalar arrende så kan det vara en del av en jordbruksfastighet t.ex. Vissa kommuner kan ställa krav på V/A men det är sällan man gör det för fritidshus som saknar indraget vatten. Det är framförallt om man har indraget vatten från egen brunn som en del kommuner ställer krav.

En lös dränkpump med slang räknas dock inte som fast indraget vatten även om du skulle ha en koppling i stugan för att ansluta sommarvatten via slang.

Det är en ganska stor tomt/skog som är friköpt, med mest stora åkrar runt omkring.

Vill leva billigt och enkelt, så ingen tanke i nuläget på EL, VA och kommunalt vatten
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in