2019-10-15, 18:24
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag vill tipsa om att köpa en köttig växelriktare, minst 2000 W.

Med en sån kan man driva ganska många elverktyg, kap/gersåg, tigersåg, slagborrmaskin, dammsugare, ladda batterier till skruvdragare.

Man behöver åtminstone ett ordentligt batteri för att driva en sådan växelriktare, jag har två 120 Ah från biltema som duger gott.

Själva växelriktaren köpte jag på ebay från tyskland, typ 1300 kr, det är så klart kinesisk dynga, men någon tipsade att om man tar en från tyskland har det skett nån slags filtrering av den värsta skiten. Shuko-kontakt har den också.

Jag köpte själva solpanelen på 160 W från fyndiq, betalade kanske 2500, minns inte riktigt. Regulatorn köpte jag från ebay, en MPPT, som jag beetalade under en hundring för, inklusive frakt.

Och så två batterier och lite kablar osv, blev inte mycket dyrare än ett elverk, och solcellsanläggning vill du ha ändå på sikt.
Citera
2019-10-15, 18:36
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag vill tipsa om att köpa en köttig växelriktare, minst 2000 W.

Med en sån kan man driva ganska många elverktyg, kap/gersåg, tigersåg, slagborrmaskin, dammsugare, ladda batterier till skruvdragare.

Man behöver åtminstone ett ordentligt batteri för att driva en sådan växelriktare, jag har två 120 Ah från biltema som duger gott.

Själva växelriktaren köpte jag på ebay från tyskland, typ 1300 kr, det är så klart kinesisk dynga, men någon tipsade att om man tar en från tyskland har det skett nån slags filtrering av den värsta skiten. Shuko-kontakt har den också.

Jag köpte själva solpanelen på 160 W från fyndiq, betalade kanske 2500, minns inte riktigt. Regulatorn köpte jag från ebay, en MPPT, som jag beetalade under en hundring för, inklusive frakt.

Och så två batterier och lite kablar osv, blev inte mycket dyrare än ett elverk, och solcellsanläggning vill du ha ändå på sikt.
Trodde inte att man kunde få sån effekt på det du nämner Skall läsa på lite, tack!
Citera
2019-10-15, 18:42
Medlem
Blommetupps avatar
Vi har bott utan indragen vatten och el i många år nu. Den elen vi behöver får vi endera via Biltema elverk, Biltema solcell eller via powerbanks vi laddar om man skulle besöka någon med indragen el.

Till dusch har vi Biltemas campingdusch som laddas via powerbank. Till toalett har vi dass som en båttoalett från jula, riktigt bra faktiskt.
Citera
2019-10-15, 18:46
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Trodde inte att man kunde få sån effekt på det du nämner Skall läsa på lite, tack!

Som george.stockholm nämner: Startströmmen är en hynda, alla de elverktyg jag nämner att jag har drivit med min växelriktare har mjukstart, dammsugaren är en Electrolux ultra silencer som också har mjukstart.

jag har en gammal cirkelsåg på 1600 W med direktstart som jag har ärvt av min pappa, jag har inte testat den, men jag gissar att den inte funkar att driva.

Jag GISSAR att ett inverterelverk är minst lika känsligt för hög startström som en växelriktare, vanliga synkronelverk är då rätt känsliga har jag märkt.
Citera
2019-10-17, 13:33
Medlem
Aktieklipparns avatar
Vad tror ni om denna toalett?
Fördelar och nackdelar mottages tacksamt

https://www.wostman.se/sv/ecodry
Citera
2019-10-18, 12:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Vad tror ni om denna toalett?
Fördelar och nackdelar mottages tacksamt

https://www.wostman.se/sv/ecodry

Svärmor funderar på att installera en sådan när de bygger om sitt torp som idag bara har ett utedass med hink som töms i en kompostbehållare.

Fördelen med denna separerade toalett är att fekalierna är torrare och lättare när de skall över i komposten.
I många kommuner får man bara sprida ut urinen på tomten under växtsäsongen (april-oktober) vilket gör att urinen på vintern måste sparas i dunken. Man kan om man vill använda infiltrationsrör direkt kopplat till toaletten under växtsäsongen och koppla om till dunk på vintern.

Oavsett toaletteknik så bör man ha ventilation med soldriven fläkt där solpanelen har kapacitet nog för de mörkare månaderna.

Tanken är också att använda regnvattentank för toalettspolning och infiltration av urinen via rör ner i trädgården.
Citera
2019-10-20, 16:05
Medlem
TeEsErs avatar
Om det finns kommunalt VA i området så finns det risk att du blir tvungen att ansluta dig. Det finns stöd i lagen för det. Då är det bara att betala.
Citera
2019-10-20, 17:41
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Om det finns kommunalt VA i området så finns det risk att du blir tvungen att ansluta dig. Det finns stöd i lagen för det. Då är det bara att betala.

Kan dom verkligen kräva det när typkoden är 210, och varken el eller vatten finns?
Citera
2019-10-20, 18:37
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Kan dom verkligen kräva det när typkoden är 210, och varken el eller vatten finns?
Det vet jag inte. 210 är "obebyggd tomtmark" men det verkar ändå finnas gott om gamla stugor med typkod 210 av någon anledning.

Tror det beror på detaljplanen. Om fastigheten är avsedd för bebyggelse så spelar det ingen roll vilken typkod man har.

Jag tänker att om VA-anslutning finns i området så borde det vara detaljplanerat.
Citera
2019-10-20, 19:12
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Svärmor funderar på att installera en sådan när de bygger om sitt torp som idag bara har ett utedass med hink som töms i en kompostbehållare.

Fördelen med denna separerade toalett är att fekalierna är torrare och lättare när de skall över i komposten.
I många kommuner får man bara sprida ut urinen på tomten under växtsäsongen (april-oktober) vilket gör att urinen på vintern måste sparas i dunken. Man kan om man vill använda infiltrationsrör direkt kopplat till toaletten under växtsäsongen och koppla om till dunk på vintern.

Oavsett toaletteknik så bör man ha ventilation med soldriven fläkt där solpanelen har kapacitet nog för de mörkare månaderna.

Tanken är också att använda regnvattentank för toalettspolning och infiltration av urinen via rör ner i trädgården.

Jag hade tänkt sätta en dörr mellan storrummet och förrådet, men det går inte att
placera denne toalett där eftersom jag inte har tillräcklig plats under huset till tunnan
(berg) så nu blir det ett utedass istället. Kanske är värt med en sån här toa ändå.

Eller vilka alternativ finns som är bra och enkla att sköta?

att huset står på
Citera
2019-10-20, 20:09
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Om det inte kostar mer än 26 tkr att ansluta el så finns det ingen anledning att tveka, anslut.

Detta.

Jag hade en stuga som skulle kostat 10x detta, så blev inget.

För 26K hade jag inte tvekat en sekund, värdet stiger mer än så omdelebart.
Citera
2019-10-21, 07:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det vet jag inte. 210 är "obebyggd tomtmark" men det verkar ändå finnas gott om gamla stugor med typkod 210 av någon anledning.

Tror det beror på detaljplanen. Om fastigheten är avsedd för bebyggelse så spelar det ingen roll vilken typkod man har.

Jag tänker att om VA-anslutning finns i området så borde det vara detaljplanerat.

Många stugor med ett värde under 50K räknas inte eftersom de anses vara förfallna/rivningshus/ödehus. Man kan heller inte försäkra dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in