2019-10-15, 14:23
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlife
jag äter ett grönt saftigt äpple varje dag , det är mitt knark i detta
Ett äpple om dagen håller doktorn borta från magen.
Citera
2019-10-15, 14:23
Medlem
Mitt absolut bästa knep för att hålla mitt psyke på bra nivå är att träna varje dag. Kan ses som överdrivet av många, men att blåsa ur kroppen med antingen 1 timmes löpning eller 1 timmes spinning får mig att må bra både fysiskt och psykiskt. Det är mitt sjuka sätt att må bra.

Har testat med psykolog för mitt välmående, men det fungerade inte på mig, jag kände att jag fick mer ångest inför mötena med psykologen än vad jag kanske hade från början. Jag var inte bekväm med att sitta och prata med denna om mitt icke-välmående. Dessutom kände jag att psykologen itne kunde hjälpa mig, för den har bara läst i sina böcker om hur en människa i min situation mår, men den har ingen egen erfarenhet av det, så jag kände inte förtroendet. Sedan ville den här typ bara prata om mig, mina känslor och tankar om allting annat än just det som är mitt problem. Jag skulle göra massa personlighetstest, för att se om jag var introvert/extrovert... kom fram till att jag är en introvert, HSP person... och ärligt talat: Hur skulle det hjälpa mig att hantera sorgen över mitt döda barn??? Bara skitsnack... Ja, jag kanske har ångestattacker (psykologens ord) i min värld är det rastlöshet som verkligen kryper i kroppen på mig....

Alkohol är sällan jag använder, jag tar gärna en grogg/ ett glas vin/ en cider eller liknande...men jag glömmer bort det Droger har jag aldrig använt, kommer nog aldrig att göra..... om man räknar bort nikotin, för det använder jag dagligen....
Citera
2019-10-15, 15:33
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blafisken
Går i skogen, fiskar och insett att jag inte kommer leva för alltid. Kanske idag, imorgon, nästa vecka eller om ett år då väntar döden vid gränden. Att leva och bli gammal är ett hopp jag har, men ingen garanti.

Varför ska jag bry mig om vad samhället vill av mig när det inte ens klarar av att hålla sig själv i shack. Det är mer medborgarna i samhället som delar en gemensam faktor att de själva vill leva bra och lämna gott efter sig.

Ideologier, trender och vad som är status är mänskliga påhitt och ändras lika ofta som åt vilket håll vinden blåser.

Vi har blivit lurade att vi ska leva för alltid och imponerar på varandra, fast ingen vet egentligen vad vi gör här, eller hur länge vi ska leva. Illusionens illusion.

Jag försker vara en bra man, en ledare för mig själv, tänka självständigt och uppmuntra mina systrar och bröder detsamma med min presens var jag än är. För idag kanske är min sista dag.

Det där var en fin och filosofisk tanke.
Citera
2019-10-15, 15:35
Medlem
Universalmedicinen är ju att använda internet i måttliga mängder och på ett förnuftigt sätt.

Ja, jag talar om internet som helhet.

Då förankrar man sig snart i sig själv och i vad som är relevant och viktigt för ens välmående.

Internet fungerar ju bäst om det används mer som ett referensverk och man använder det målmedvetet som ett verktyg för att t.ex. ladda ned vetenskapliga publikationer och böcker i epub-format, se på någon föreläsning från ett världsledande universitet och för att kommunicera snabbt och enkelt med människor som man bryr sig om. Att läsa sin favoritforskares blogg får nog ses som en "guilty pleasure".

För en hjärna som är känslig för och lätt blir beroende av lättsmält och "ny" information, så är ju internet ett avgrundsdjupt hål av distraktioner. Som om livet inte vore svårt nog att styra upp, så kastar vi dessutom bort en massa tid på internets alla energitjuvar, som vi vet ändå inte kommer att påverka det verkliga livet nämnvärt (utöver att vi har berövats energi och låtit oss bli distraherade).

Som Seneca menade: Människor beklagar sig över livets korthet, men det är inte att det är kort, utan att människorna är så slösaktiga med sin tid, som är problemet. Tiden räcker nog och väl för att uträtta det som man vill få uträttat, vore människorna inte så slösaktiga med sin tid – det är rent otroligt hur människor som kan vara snåla el. sparsamma med så mycket annat, sedan utan betänksamhet skänker bort den viktigaste resursen av dem alla, sin egen tid och – med tiden – även sitt eget liv.
And I am sure that I never read any memorable news in a newspaper. If we read of one man robbed, or murdered, or killed by accident, or one house burned, or one vessel wrecked, or one steamboat blown up, or one cow run over on the Western Railroad, or one mad dog killed, or one lot of grasshoppers in the winter, - we need never read of another. One is enough. If you are acquainted with the principle, what do you care for a myriad instances and applications? – Henry David Thoreau
Som en plattform för samhällsdebatt är ju t.ex. Flashback helt menlöst f.ö., eftersom att vi vet att internet på den arenan snarare skapar virtuella och parallella informationsflöden som segregerar, divergerar och polariserar, än att lyfta upp en diskussion vari det fysiska, "verkliga" samhället deltar, och varur en förändring på något plan kan ske (dvs. de agerar som slutna ekosystem som inte påverkar någonting alls; dessutom är kvaliteten undermålig, tankarna svävande, handlingsplanen diffus, det är helt enkelt tankar som aldrig har besudlats av verkligheten el. måste stå till svars för att kunna bli manifesterade som aktivitet i människans motoriska nerver, som en fysisk verklighet, och vad är poängen med sådana tankar?).

Desto bättre att stänga ned internetforumet, läsa en högkvalitativ bok el. publikation och – när diskussionslusten faller på – agera i verkligheten istället, välinformerad, självsäker och gnolande munter över att ha övervunnit lockelsen att kasta bort sin tid, som så många andra gör.

Än bättre än att konsumera information – detta statiska tillstånd, som enbart är potential innan dess att man agerar på den – är att tillämpa sitt vetande, att get ones hand dirty och producera något själv istället. Hellre än att läsa tusen böcker, skriv en själv; hellre än att lyssna på tusen musikstycken, spela ett själv; hellre än att läsa tusen samhällsdebattörer, bli en själv – och bli det utanför internet el. Flashback, ute i verkligheten där du har skin in the game. Att leva livet i passagerarsätet och kommentera vad som sker är inget liv att leva, när man har kapacitet och vilja att själv köra.

Den som kan fokusera på det väsentliga i en tid överflödad av information, han är en Gud bland människor, och han kan åstadkomma vad som helst.

Internet är – eller snarare, blir gärna – en distraktion från hårt och meningsfullt arbete för att uppnå meningsfulla mål. Det är t.o.m. en distraktion från att förankra sig i sig själv till den grad att man kan börja bli medveten om vad man vill uppnå och varför man vill det.

Nu är frågan: Om jag stänger av internet och mediterar över mitt liv, kommer jag då att höra tonerna av

skogens stillhet?
andetagen hos den jag älskar?
en rymdflotta som seglar ut mot ljuspunkterna och himlakropparna i universums karga mörker?

Vad händer om jag faktiskt bestämmer mig för att fokusera helt på det som är väsentligt resten av mitt liv? Det jag anser vara relevant för mig själv, för hur jag vill leva, för dem jag vill leva tillsammans med, för vilken känsla jag vill bära med mig i brösten när jag går genom livet till den dag jag går graven till mötes?

Livet tycks plötsligt spännande igen. Fullt av möjligheter. Fullt av överstigliga hinder och berg. För jag blir full av målmedvetenhet. Resan och äventyret kan fortsätta. Även om jag vet hur det slutar, så vet jag inte vad som kommer att hända innan dess, och det gör mig intresserad, för vad som helst kan hända.
The surface of the Earth is the shore of the cosmic ocean. On this shore, we've learned most of what we know. Recently, we've waded a little way out, maybe ankle-deep, and the water seems inviting. – Carl Sagan
Citera
2019-10-15, 16:28
Medlem
Knivur-273s avatar
Självstudier av olika vetenskaper, odlande av olika intressen, cykelturer och promenader, gärna till hittills för mig okända eller intressanta, gärna obebyggda platser. Fiske är också väldigt bra.

En kosthållning som anses vara hälsosam. Själv föredrar jag LCHF men det finns olika åsikter.

Facebook är dåligt, jag har inte raderat allt ännu men jag skall.

Möt andra människor i person och inte på fakebook.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-10-15 kl. 16:34.
Citera
2019-10-15, 17:22
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Universalmedicinen är ju att använda internet i måttliga mängder och på ett förnuftigt sätt.

Ja, jag talar om internet som helhet.

Då förankrar man sig snart i sig själv och i vad som är relevant och viktigt för ens välmående.

Internet fungerar ju bäst om det används mer som ett referensverk och man använder det målmedvetet som ett verktyg för att t.ex. ladda ned vetenskapliga publikationer och böcker i epub-format, se på någon föreläsning från ett världsledande universitet och för att kommunicera snabbt och enkelt med människor som man bryr sig om. Att läsa sin favoritforskares blogg får nog ses som en "guilty pleasure".

För en hjärna som är känslig för och lätt blir beroende av lättsmält och "ny" information, så är ju internet ett avgrundsdjupt hål av distraktioner. Som om livet inte vore svårt nog att styra upp, så kastar vi dessutom bort en massa tid på internets alla energitjuvar, som vi vet ändå inte kommer att påverka det verkliga livet nämnvärt (utöver att vi har berövats energi och låtit oss bli distraherade).

Som Seneca menade: Människor beklagar sig över livets korthet, men det är inte att det är kort, utan att människorna är så slösaktiga med sin tid, som är problemet. Tiden räcker nog och väl för att uträtta det som man vill få uträttat, vore människorna inte så slösaktiga med sin tid – det är rent otroligt hur människor som kan vara snåla el. sparsamma med så mycket annat, sedan utan betänksamhet skänker bort den viktigaste resursen av dem alla, sin egen tid och – med tiden – även sitt eget liv.
And I am sure that I never read any memorable news in a newspaper. If we read of one man robbed, or murdered, or killed by accident, or one house burned, or one vessel wrecked, or one steamboat blown up, or one cow run over on the Western Railroad, or one mad dog killed, or one lot of grasshoppers in the winter, - we need never read of another. One is enough. If you are acquainted with the principle, what do you care for a myriad instances and applications? – Henry David Thoreau
Som en plattform för samhällsdebatt är ju t.ex. Flashback helt menlöst f.ö., eftersom att vi vet att internet på den arenan snarare skapar virtuella och parallella informationsflöden som segregerar, divergerar och polariserar, än att lyfta upp en diskussion vari det fysiska, "verkliga" samhället deltar, och varur en förändring på något plan kan ske (dvs. de agerar som slutna ekosystem som inte påverkar någonting alls; dessutom är kvaliteten undermålig, tankarna svävande, handlingsplanen diffus, det är helt enkelt tankar som aldrig har besudlats av verkligheten el. måste stå till svars för att kunna bli manifesterade som aktivitet i människans motoriska nerver, som en fysisk verklighet, och vad är poängen med sådana tankar?).

Desto bättre att stänga ned internetforumet, läsa en högkvalitativ bok el. publikation och – när diskussionslusten faller på – agera i verkligheten istället, välinformerad, självsäker och gnolande munter över att ha övervunnit lockelsen att kasta bort sin tid, som så många andra gör.

Än bättre än att konsumera information – detta statiska tillstånd, som enbart är potential innan dess att man agerar på den – är att tillämpa sitt vetande, att get ones hand dirty och producera något själv istället. Hellre än att läsa tusen böcker, skriv en själv; hellre än att lyssna på tusen musikstycken, spela ett själv; hellre än att läsa tusen samhällsdebattörer, bli en själv – och bli det utanför internet el. Flashback, ute i verkligheten där du har skin in the game. Att leva livet i passagerarsätet och kommentera vad som sker är inget liv att leva, när man har kapacitet och vilja att själv köra.

Den som kan fokusera på det väsentliga i en tid överflödad av information, han är en Gud bland människor, och han kan åstadkomma vad som helst.

Internet är – eller snarare, blir gärna – en distraktion från hårt och meningsfullt arbete för att uppnå meningsfulla mål. Det är t.o.m. en distraktion från att förankra sig i sig själv till den grad att man kan börja bli medveten om vad man vill uppnå och varför man vill det.

Nu är frågan: Om jag stänger av internet och mediterar över mitt liv, kommer jag då att höra tonerna av

skogens stillhet?
andetagen hos den jag älskar?
en rymdflotta som seglar ut mot ljuspunkterna och himlakropparna i universums karga mörker?

Vad händer om jag faktiskt bestämmer mig för att fokusera helt på det som är väsentligt resten av mitt liv? Det jag anser vara relevant för mig själv, för hur jag vill leva, för dem jag vill leva tillsammans med, för vilken känsla jag vill bära med mig i brösten när jag går genom livet till den dag jag går graven till mötes?

Livet tycks plötsligt spännande igen. Fullt av möjligheter. Fullt av överstigliga hinder och berg. För jag blir full av målmedvetenhet. Resan och äventyret kan fortsätta. Även om jag vet hur det slutar, så vet jag inte vad som kommer att hända innan dess, och det gör mig intresserad, för vad som helst kan hända.
The surface of the Earth is the shore of the cosmic ocean. On this shore, we've learned most of what we know. Recently, we've waded a little way out, maybe ankle-deep, and the water seems inviting. – Carl Sagan

Ville bara säga att jag tycker du är på helt rätt spår.
Folk jagar status och prylar men rätt som det är tar livet slut, utan att man faktiskt har uträttat något. Fråga folk som ligger inför döden vad de ångrar mest i sina liv.
Jag vill inte ligga på dödsbädden och ångra att jag inte uträttat vissa saker, hellre att jag ångrar saker jag faktiskt gjort.

Ta kontroll över livet. Sätt dig i förarsätet och styr, annars kommer andra styra åt dig.

Edit: Läs gärna min signatur.
Senast redigerad av PippiDreng 2019-10-15 kl. 17:42.
Citera
2019-10-15, 17:32
Medlem
zajjahs avatar
Jobbar.
Citera
2019-10-15, 17:36
Medlem
fuskas avatar
Umgås med barnen så mycket det går och har hobbies Jag älskar. Sen käkar jag cubensis 2-3 ggr per år. För mig är det som att återställa hjärnan och starta om den ren och snabb.
"Aktar" mig för alkohol. Dricker enbart socialt vid högtider och liknande.
Jagar hellre inga saker som bil, båt osv.
Citera
2019-10-15, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Pretentiöst och högtravande inlägg.

Den som inte skitar ned sig ibland vet inte att uppskatta renheten. Vi kan väl säga att Luther sa det, vilket är fullt möjligt eftersom han skrev mycket om avföring.
Citera
2019-10-15, 17:48
Medlem
Milford.Cubicles avatar
jag har några.
Undviker människor!
Försöker ha en balans mellan den tiden man gör något produktivt och tiden jag är ledig
Lyssna på mina känslor, och vara spontan, inte pressa mig själv för mycket med något jag egentligen är intresserad av, som kan blir tråkigt i för stort mängd.
Bara ha kul och va sig själv, träna äta bra, vara snäll mot sig själv
Citera
2019-10-15, 17:50
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
jag har några.
Undviker människor!
Försöker ha en balans mellan den tiden man gör något produktivt och tiden jag är ledig
Lyssna på mina känslor, och vara spontan, inte pressa mig själv för mycket med något jag egentligen är intresserad av, som kan blir tråkigt i för stort mängd.
Bara ha kul och va sig själv, träna äta bra, vara snäll mot sig själv
Som mig? Som aldrig ger fan i dig? Haha
Citera
2019-10-15, 18:01
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zajjah
Som mig? Som aldrig ger fan i dig? Haha

Asså blir ofta irriterad av folk typ hur de resonerar, vad de tycker, hänger inte med när man ska prata med dem typ tycka saker om andra, kan diskutera om det är något bok/ämne så man har något att prata om. Annars förstår jag inte mig på dem och är lättare att inte va sur med mer distans. Gäller ju inte alla.

Sen det andra tänker jag att ibland har man lusten att fokusera på något i flera timmar eller flera dagar och det är då man ska göra det, och när det tar emot kanske man har ett annat behov av att koppla av.

Försöker även att va intresserad av flera ämnen inte bara det vi går igenom i skolan så man bara kan det, utan vill som människa är man ju intresserad av det mesta inte bara kunna 1 sak. Så försöker jag tillse det känslan/intresset/behovet man har från början. Låter nog konstigt,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in