2019-10-15, 21:39
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack

Jag förmodar att SVT:s intention är att tittarna ska tänka "Men vad skönt, då är ju 80% av landet fortfarande svenskar, inget att oroa sig för".

Nä, då hade de väl sagt att 80% av landet fortfarande är svenskar?
Att säga att 20% är utrikes födda är inte samma sak. Jo, jag vet, det är samma sak, men nej, inte på journalistspråk där allt är vinklat och färdigtänkt åt tittarna om du fattar.
Citera
2019-10-15, 21:42
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Vilket lästes rakt ut som första nyhet på SVT:s morgonnyheter i morse. Följt av en paneldebatt där Anna Dahlberg från Expressen rakt ut sa att det här var en jättestor förändring för landet, att folk nog inte riktigt var medvetna om exakt hur stor förändringen är osv. Jag var trött och lyssnade med ett öra men om någon orkar transkribera hennes citat så vore det intressant att få in dem i tråden.

Jag förmodar att SVT:s intention är att tittarna ska tänka "Men vad skönt, då är ju 80% av landet fortfarande svenskar, inget att oroa sig för".

Ja, och det är bara när man har i åtanke ålderspyramiden som man fattar att det är kört.
Citera
2019-10-15, 21:43
Medlem
Vi riktiga svenskar får hoppas våra nya utländska vänner inte är impulsstyrda rasister utan lika öppenhjärtade, fridfulla och goda som vi är.

Annars kan det nog bli ganska jobbigt för oss framöver.

Men det har ju gått jättebra hittills så vi kan nog känna oss lugna och trygga.
Citera
2019-10-15, 21:48
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag sa att för varje GENERATION går integrationen spikrakt uppåt. Jag menar alltså barnen till de som kommit som flyktingar. Och i sin tur deras barn. De flesta kan såklart inte bli integrerade i ett helt nytt land på bara åtta år. Hur integrerad hade du själv varit i Syrien efter åtta år?

Finnarna som kom på 50- 60- och 70-talen bodde också i hög utsträckning med varandra ”utanför” det svenska samhället. Det kanske har bidragit till att vissa aldrig blivit riktigt svenska trots att de bott här ett helt liv.

Håller helt med om att parallella samhällen där invandrare fastnar i utanförskap är helt fel väg. Men om fler kommuner hakar på Sölvesborgs pryl kommer invandrare inte ha några alternativ. Politikerna i Sölvesborg är tröttsamt naiva. Stänga dörren och hoppas på att problemen löser sig själva.
Det är ju inte som att de inte velat diskutera lösningar ditt rikspucko.
Debatten har varit STÄNGD pga. alla godhjärtade människor med rätt åsikter.
Stänga debatten och hoppas på att ingen märker problemen.

Tänk om, tänk rätt. Uppenbarligen har su NOLL KOLL.
Citera
2019-10-15, 21:52
Medlem
Och sluta jämföra finnarna med utomeuropeiska invandrare. De har inget med varandra att göra. De i tråden som försvarar invandringen är precis den typen av svenskar som är så otroligt farliga för ett land. Ni är så dumma och svaga. Och den i tråden som börjar yra om Sölvesborg, du visar bara hur skitnödig och efter du är. Bara sluta. Du gör bort dig. Det är inte politikerna i Sölvesborg som gör fel, felet ligger i att Sverige tar emot så många invandrare. Det är grundproblemet.
Citera
2019-10-15, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WayToRichness
Så om man räknar med dem extrema mängder 2:a och 3:e generationen -invandrare som är födda här samt alla blandraser (blonda med svarta) så ger det oss att etniska svensken är snart mindre än 50% redan nu?

Ja det eskalerar verkligen på riktigt nu
Citera
2019-10-15, 21:53
Medlem
Om vi bara nöjt oss att ta in i proportion till våra nordiska grannar, hade problemen nog varit små eller nästan inga. Men "den humana stormakten" ska stå ut.

Jag är rätt säker på att det beror på att landet varit utanför krig i 200 år, varit utan överstatlighet ala Sovjetunionen, det sänker garden och förståelsen för vad som kan hända, och händer, när helt olika kulturer ska mötas. De flesta kommer att stå där framöver med "vi har varit naiva"....
Citera
2019-10-15, 22:05
Avstängd
Intrycket man får stämmer alltså, det är mest invällare i GBG, Sthlm och Malmö. Sen glesare även om det är mycket där med. Bara 6,7 procent i Piteå.

Trodde garanterat afghanerna var mest av men de kanske bara sticker ut mer än andra.
Senast redigerad av simson12 2019-10-15 kl. 22:10.
Citera
2019-10-15, 22:12
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Nä, då hade de väl sagt att 80% av landet fortfarande är svenskar?
Att säga att 20% är utrikes födda är inte samma sak. Jo, jag vet, det är samma sak, men nej, inte på journalistspråk där allt är vinklat och färdigtänkt åt tittarna om du fattar.
Kanske dags för kampanjen "Vi är 80%"?
Citera
2019-10-15, 22:17
Medlem
tokens avatar
Man kan ju fundera på hur många av dessa åker tillbaka till Syrien om det blir fred inom en överskådlig framtid. Bidragen lär stramas åt, så då lär inte intresset att stanna om man inte kommit in i svenska samhället när freden kommer i Syrien.

Fast vi får se vad som händer efter Turkiets insteg i Syrien nu.
Citera
2019-10-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Hur många av dina "företagsamma Syrianer" betalar regelbunden skatt till staten och kör business enligt reglerna? Jag antar att du själv är Syrian som kommer med ett sådant inlägg. För mig är Syrianer likt de övriga. Känner att jag har mer gemensamt med juggar och greker oavsett vilka delar de kommer ifrån än Syrianer...

Jag visste att den skulle komma.

Det är ändå 100% bättre än Somalier, som är Nomader, och inte planerar att göra ett handtag. Dessutom muslimer...

Svarta pengar kommer in till slut, de med, när det konsumeras.

/Svensk i så många generationer som jag lyckats spåra
Citera
2019-10-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
20 % är utrikes FÖDDA. Lägg till deras barn och alla andra som har utrikes födda föräldrar. Siffran över "svartmusk" är säkert i verkligheten närmare 50 %. Och det eskalerar fort eftersom svenskor inte reproducerar befolkningen, medan invandrare som bekant gör det med råge. Om bara 20 år är vita pursvenskar i minoritet - och fortfarande med en hög medelålder, så svenskar i krigför ålder (de ni behöver till ert inbördes-ras-religionskrig) lär utgöra runt 10 % av befolkningen.

När ger ni rassar upp?
En invandringsvåg behöver ju inte vara enkelriktad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in