2019-10-15, 08:22
Medlem
Higgswitzs avatar
Den norska serien 'Exit' hade premiär i september och har gjort succé i grannlandet. Jon Øigarden, Tobias Santelmann, Pål Sverre Hagen och inte minst Simon Berger gestaltar det rika finansgänget som tillsammans utför bisarra våldsdåd, köper horor och snortar kolombianskt dunder till frukost. En trailer finns att se på följande länk och jag kan varmt rekommendera en titt (värt besväret med att skaffa VPN).

Tydligen ska serien vara baserad på verkliga händelser, uppdagade av en journalist vars avsikt var att samla in material till ett långt mindre dramatiskt porträtt av kompisgänget än vad som sedermera istället utmynnade i denna serie. Finanssverige är litet; finansnorge må vara ännu mindre.

Vilka är gubbarna och hur mycket är egentligen sanning?
Senast redigerad av Higgswitz 2019-10-15 kl. 08:25.
Citera
2019-10-24, 21:58
Medlem
Finns i sin helhet på SVT Play nu. Faktiskt rätt bra fyra avsnitt in! Jon Øigardens karaktär är härlig! Man får lust att paddla i Kosterskärgården när man ser honom. Att lyckas omvandla livsleda till livsgnista på ett sådant charmert sätt är få förunnat. Ole Bramserud och Patrick Bateman i ett.
Citera
2019-10-26, 00:14
Medlem
Higgswitzs avatar
Så ja! Serien finns nu att se på SVT Play. Enligt Berger verkar det inte finnas någon plan på vidare marknadsföring i Sverige, vilket är trist, men jag är övertygad om att den kommer få gott genomslag ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Faktiskt rätt bra fyra avsnitt in! Jon Øigardens karaktär är härlig! Man får lust att paddla i Kosterskärgården när man ser honom. Att lyckas omvandla livsleda till livsgnista på ett sådant charmert sätt är få förunnat. Ole Bramserud och Patrick Bateman i ett.
Verkligen! En karaktär som har mycket mer att bjuda på i avsnitten du har framför dig. Avundas dig.
Citera
2019-10-26, 00:19
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Kollade lite på avsnitt 1 igår men har lite svårt för Berger, tycker inte han är trovärdig i sammanhanget. Han ser inte ut som en finansman för det första och jag retar mig på att norrmännen alltid måste ha med en svensk i sina serier bara för att han är svensk. Kan inga svenska skådespelare prata norska? Precis som de måste ha ett "svensker-alibi". Märkligt det där.
Citera
2019-10-26, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Kollade lite på avsnitt 1 igår men har lite svårt för Berger, tycker inte han är trovärdig i sammanhanget. Han ser inte ut som en finansman för det första och jag retar mig på att norrmännen alltid måste ha med en svensk i sina serier bara för att han är svensk. Kan inga svenska skådespelare prata norska? Precis som de måste ha ett "svensker-alibi". Märkligt det där.

Jovisst. Jag håller delvis med. Inte heller helt ovanligt att "svensken" som i det här fallet är den minst sympatiska karaktären. Men det är någonting som ligger lite "i skålen" när man har med norrmän att göra. Det har väl att göra med att Norge rent allmänt är för litet och för ointressant. Allra tydligast manifesteras det ju av att Skavlan måste sändas i Sverige också för att Skavlan inte ska avlida av leda. Norrmännen är inte bara nyrika på ekonomiskt kapital utan även på kulturellt dito. Det är givetvis även norrmännens verkligt svaga punkt, eftersom att de vet att det förhåller sig på detta sätt. Om man vill knäcka en norrman är det definitivt där man ska slå.
Citera
2019-10-26, 16:53
Avslutad
Vilka vidriga människor. Men ändå måste jag titta och förfasa mig...
Citera
2019-10-26, 18:40
Avslutad
Castingen må vara klyschig, men han spelar psykopat bra ändå. Bra serie, är inne på avsnitt 5.
Citera
2019-10-26, 21:12
Medlem
Higgswitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jovisst. Jag håller delvis med. Inte heller helt ovanligt att "svensken" som i det här fallet är den minst sympatiska karaktären. Men det är någonting som ligger lite "i skålen" när man har med norrmän att göra. Det har väl att göra med att Norge rent allmänt är för litet och för ointressant. Allra tydligast manifesteras det ju av att Skavlan måste sändas i Sverige också för att Skavlan inte ska avlida av leda. Norrmännen är inte bara nyrika på ekonomiskt kapital utan även på kulturellt dito. Det är givetvis även norrmännens verkligt svaga punkt, eftersom att de vet att det förhåller sig på detta sätt. Om man vill knäcka en norrman är det definitivt där man ska slå.
Å andra sidan är det fullt logiskt att man söker exponering till den svenska marknaden av den enkla anledningen att den är dubbelt så stor som den egna. I mitt tycke spelar NRK i en hel annan liga, med produktioner som Exit, Skam, Lykkeland och Lilyhammer. Vad är det största SVT gjort de senaste 10 åren? Vår tid är nu..?
Citera
2019-10-26, 21:17
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Higgswitz
Å andra sidan är det fullt logiskt att man söker exponering till den svenska marknaden av den enkla anledningen att den är dubbelt så stor som den egna. I mitt tycke spelar NRK i en hel annan liga, med produktioner som Exit, Skam, Lykkeland och Lilyhammer. Vad är det största SVT gjort de senaste 10 åren? Vår tid är nu..?
Bron.
Citera
2019-10-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Higgswitz

Du har helt rätt. Framförallt jämförelsen rakt av "Vår tid är nu" och "Lykkeland" är talande. Den första är bara plikt och tittarsiffror, den sista är genomarbetad och historiskt relevant på riktigt.
Citera
2019-10-26, 23:30
Medlem
Schnyggves avatar
Jag gillade verkligen denna! men inte fan är det feelgood precis...alla är psykopater och alla mår piss! Tryckte av hela idag! Hoppas det kommer mer! Tycker ändå Norge håller hög kvalitet när det kommer till serier...
Citera
2019-10-27, 10:21
Medlem
utan.att.stannas avatar
Sett hela nu. En fantastisk produktionen! Är imponerad faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in