2019-10-15, 08:22
Medlem
Higgswitzs avatar
Den norska serien 'Exit' hade premir i september och har gjort succ i grannlandet. Jon igarden, Tobias Santelmann, Pl Sverre Hagen och inte minst Simon Berger gestaltar det rika finansgnget som tillsammans utfr bisarra vldsdd, kper horor och snortar kolombianskt dunder till frukost. En trailer finns att se p fljande lnk och jag kan varmt rekommendera en titt (vrt besvret med att skaffa VPN).

Tydligen ska serien vara baserad p verkliga hndelser, uppdagade av en journalist vars avsikt var att samla in material till ett lngt mindre dramatiskt portrtt av kompisgnget n vad som sedermera istllet utmynnade i denna serie. Finanssverige r litet; finansnorge m vara nnu mindre.

Vilka r gubbarna och hur mycket r egentligen sanning?
Senast redigerad av Higgswitz 2019-10-15 kl. 08:25.
Citera
2019-10-24, 21:58
Medlem
Finns i sin helhet p SVT Play nu. Faktiskt rtt bra fyra avsnitt in! Jon igardens karaktr r hrlig! Man fr lust att paddla i Kosterskrgrden nr man ser honom. Att lyckas omvandla livsleda till livsgnista p ett sdant charmert stt r f frunnat. Ole Bramserud och Patrick Bateman i ett.
Citera
2019-10-26, 00:14
Medlem
Higgswitzs avatar
S ja! Serien finns nu att se p SVT Play. Enligt Berger verkar det inte finnas ngon plan p vidare marknadsfring i Sverige, vilket r trist, men jag r vertygad om att den kommer f gott genomslag nd.
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Faktiskt rtt bra fyra avsnitt in! Jon igardens karaktr r hrlig! Man fr lust att paddla i Kosterskrgrden nr man ser honom. Att lyckas omvandla livsleda till livsgnista p ett sdant charmert stt r f frunnat. Ole Bramserud och Patrick Bateman i ett.
Verkligen! En karaktr som har mycket mer att bjuda p i avsnitten du har framfr dig. Avundas dig.
Citera
2019-10-26, 00:19
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Kollade lite p avsnitt 1 igr men har lite svrt fr Berger, tycker inte han r trovrdig i sammanhanget. Han ser inte ut som en finansman fr det frsta och jag retar mig p att norrmnnen alltid mste ha med en svensk i sina serier bara fr att han r svensk. Kan inga svenska skdespelare prata norska? Precis som de mste ha ett "svensker-alibi". Mrkligt det dr.
Citera
2019-10-26, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Kollade lite p avsnitt 1 igr men har lite svrt fr Berger, tycker inte han r trovrdig i sammanhanget. Han ser inte ut som en finansman fr det frsta och jag retar mig p att norrmnnen alltid mste ha med en svensk i sina serier bara fr att han r svensk. Kan inga svenska skdespelare prata norska? Precis som de mste ha ett "svensker-alibi". Mrkligt det dr.

Jovisst. Jag hller delvis med. Inte heller helt ovanligt att "svensken" som i det hr fallet r den minst sympatiska karaktren. Men det r ngonting som ligger lite "i sklen" nr man har med norrmn att gra. Det har vl att gra med att Norge rent allmnt r fr litet och fr ointressant. Allra tydligast manifesteras det ju av att Skavlan mste sndas i Sverige ocks fr att Skavlan inte ska avlida av leda. Norrmnnen r inte bara nyrika p ekonomiskt kapital utan ven p kulturellt dito. Det r givetvis ven norrmnnens verkligt svaga punkt, eftersom att de vet att det frhller sig p detta stt. Om man vill kncka en norrman r det definitivt dr man ska sl.
Citera
2019-10-26, 16:53
Medlem
Vilka vidriga mnniskor. Men nd mste jag titta och frfasa mig...
Citera
2019-10-26, 18:40
Castingen m vara klyschig, men han spelar psykopat bra nd. Bra serie, r inne p avsnitt 5.
Citera
2019-10-26, 21:12
Medlem
Higgswitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jovisst. Jag hller delvis med. Inte heller helt ovanligt att "svensken" som i det hr fallet r den minst sympatiska karaktren. Men det r ngonting som ligger lite "i sklen" nr man har med norrmn att gra. Det har vl att gra med att Norge rent allmnt r fr litet och fr ointressant. Allra tydligast manifesteras det ju av att Skavlan mste sndas i Sverige ocks fr att Skavlan inte ska avlida av leda. Norrmnnen r inte bara nyrika p ekonomiskt kapital utan ven p kulturellt dito. Det r givetvis ven norrmnnens verkligt svaga punkt, eftersom att de vet att det frhller sig p detta stt. Om man vill kncka en norrman r det definitivt dr man ska sl.
andra sidan r det fullt logiskt att man sker exponering till den svenska marknaden av den enkla anledningen att den r dubbelt s stor som den egna. I mitt tycke spelar NRK i en hel annan liga, med produktioner som Exit, Skam, Lykkeland och Lilyhammer. Vad r det strsta SVT gjort de senaste 10 ren? Vr tid r nu..?
Citera
2019-10-26, 21:17
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Higgswitz
andra sidan r det fullt logiskt att man sker exponering till den svenska marknaden av den enkla anledningen att den r dubbelt s stor som den egna. I mitt tycke spelar NRK i en hel annan liga, med produktioner som Exit, Skam, Lykkeland och Lilyhammer. Vad r det strsta SVT gjort de senaste 10 ren? Vr tid r nu..?
Bron.
Citera
2019-10-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Higgswitz

Du har helt rtt. Framfrallt jmfrelsen rakt av "Vr tid r nu" och "Lykkeland" r talande. Den frsta r bara plikt och tittarsiffror, den sista r genomarbetad och historiskt relevant p riktigt.
Citera
2019-10-26, 23:30
Medlem
Schnyggves avatar
Jag gillade verkligen denna! men inte fan r det feelgood precis...alla r psykopater och alla mr piss! Tryckte av hela idag! Hoppas det kommer mer! Tycker nd Norge hller hg kvalitet nr det kommer till serier...
Citera
2019-10-27, 10:21
Medlem
utan.att.stannas avatar
Sett hela nu. En fantastisk produktionen! r imponerad faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in