Citat:
Ursprungligen postat av
jiipee44
Nu menar jag framtida brott,som sker här i länet. Det är dom jag skulle villja läsa, när det sker nåt som man skulle villja bläddra i...... hur och vart finns uppgifter om dom?
Hoppas du förstod vad jag menade.
Nu hade du ändrat ditt inlägg så det blir ett till svar utifrån nuvarande andemening.
Du vill alltså veta hur du kopplar samman en tidningsartikel med ett brottsfall och senare få intressanta dokument från tingsrätten i handen?
Först och främst så är notarien på din lokala tingsrätt din vän. I 99% av fallen så är det han eller hon som kopplar samman en tidningsartikel med ett målnummer. För mig så brukar det räcka med att nämna en tidningsartikel och jag brukar få det jag söker efter. Jag är dock väldigt tidigt ute, läser om jag en häktning så frågar jag samma dag. Jag försöker även hitta en artikel där åklagarens namn eller advokatens namn framgår. Då gör man det lätt för notarien.
I lite äldre trådar så har det oftast hintats om ett namn. Då kan du använda sidor som upplysning.se för att ta reda på exakt adress men framförallt den misstänktes personnummer. Ger du det till tingsrätten så blir jobbet enkelt att skaka fram ett målnummer.
Sedan finns det en tredje väg, en väg som jag misstänker att journalister använder sig utav. Det är att fråga om veckans förhandlingar i din lokala tingsrätt. Det är en lista på målnummer och en kortare beskrivning om vad målet handlar om. Då är det bara att välja och vraka om vad man vill grotta ner sig i.
(Journalisterna har även tillgång till privata rättsdatabaser som inte är öppna för vanliga dödliga. Där har dom finesser så som att kunna lägga in bevakning. Dyker Sven Svensson upp i ett misshandelsmål så får dom ett meddelande om det. Det var så Transportstyrelsens tidigare generaldirektör trillade dit. En journalist på SVT hade lagt in bevakning på Sveriges alla generaldirektörer och så fort någon av dom dök upp i en dom eller rättsfall så blev journalisten automatiskt tipsad om det)