• 1
  • 2
2019-10-15, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rahat
Jadu. Fortsätt beskriva din situation lite mer så man förstår lite mer.

Min första spontana idé är väl;

Hur är din sömn? Om du sover bra så blir det mindre oro, vilket är något du verkar behöva, samt det påverkar psyket på olika sätt med lite annat tankesätt och så.

Sömnen får kroppen må lite bättre kanske, sen plusar det din ätstörning att du kan hålla dig fin ändå med sömnen och tillåta dig äta normalt, andra biten är att du då kan fokusera ut din energi+tanke-energi på nåt bättre så som att faktiskt utföra nåt (vilket skulle dubbeleffektivisera saker) istället för att koncentrera på ätandet.

Jag har sömnproblem, mest för att jag tänker för mycket och det tar mig flera timmar att somna men också för att jag kanske behöver äta mer och då blir det svårt o somna. Så ja, jag sover för lite oftast 3-4 h per natt. Jag är helt emot att ta sömntabletter eller något annat sånt.
Kan du ge tips eller exempel på det sista du nämner?
Citera
2019-10-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keterparyd
Och detta är anledningen till varför feministerna säger att man inte ska kommentera andras utseende, dvs inte ens när man av välvilja vill ge komplimanger. Det är förmodligen menat som komplimanger i vissa fall men i många andra fall är det bara ett sätt att försöka få främst kvinnor till att känna sig som om de ständigt har allas blickar på sig, alltid bedömda av omgivningen. Som om alla kvinnor vore kossor på auktion, vars utseende står fritt för alla att "bedöma", kritisera och ge komplimanger. Antingen för att straffa eller uppmuntra kvinnors utseende, som ett sätt att fostra kvinnor angående deras yttre och lära dem vad som är "okej" och inte. Läs mer om The Male Gaze eller Den manliga blicken.

Det låter som en klyscha men det är sant. Du måste jobba på din självkänsla.
Du är samma person med samma personlighet oavsett hur du ser ut, du duger och har rätt att vistas fritt på jorden som alla andra, oavsett hur du ser ut. Folk som kommenterar andras utseende är sällan ärliga heller vilket innebär att deras ord, bara är ord. De orden ska alltså inte ha något som helst värde i ditt liv. Andra människors åsikter om ditt utseende är kanske inte ens deras rätta åsikter men oavsett vilket, så vad spelar deras åsikter för roll? Du är ju du, oavsett vad någon säger om ditt utseende. Kom ihåg också att det sällan är positivt för kvinnor att få komplimanger även om det kan vara triggande och kännas upplyftande för stunden. Det gör något negativt med kvinnors psyken i det långa loppet.

Jag håller helt med om detta, och jag är medveten om det, sånt kan förstöra ungas liv men jag tror också att dessa personer inte förstår vad dom egentligen gör och egentligen har en bra tanke bakom.

Komplimanger får jag mer när jag är utomlands, det är mer skillnaden jag märker på hur folk tittar, hur hjälpsamma alla är och hur jag behandlas ute när jag ser ut på ett visst sätt. Men jag har också kommit fram till att det kan vara för att jag utstrålar mycket mer självförtroende då än när jag är normalviktig tex. då kan hela mitt kropp språk förändras och man känner av hur osäker jag är. Det är något jag vet innerst inne men min hjärna vill inte tro på det. Jag lever fortfarande i tron om att problemet är att jag inte ser unik ut om jag skulle äta normalt och ha en hälsosam/normalvikt.

Det är svårt att tänka så när man har lågt självförtroende och är övertygad om att man inte är värd något om man inte ser ut på ett visst sätt. Jag vet att det är precis så som du skriver i det andra stycket det är det som är logiskt men jag måste lära och övertyga min kropp och hjärna om det.
Senast redigerad av okemani 2019-10-15 kl. 12:04.
Citera
2019-10-15, 12:03
Medlem
[quote=okemani|69012124]Jag håller helt med om detta, och jag är medveten om det, sånt kan förstöra ungas liv men jag tror också att dessa personer inte förstår vad dom egentligen gör och egentligen har en bra tanke bakom.

Komplimanger får jag mer när jag är utomlands inte så mycket i Sverige, det är mer skillnaden jag märker på hur folk tittar, hur hjälpsamma alla är och hur jag behandlas ute när jag ser ut på ett visst sätt. Men jag har också kommit fram till att det kan vara för att jag utstrålar mycket mer självförtroende då än när jag är normalviktig tex. då kan hela mitt kropp språk förändras och man känner av hur osäker jag är. Det är något jag vet innerst inne men min hjärna vill inte tro på det. Jag lever fortfarande i tron om att problemet är att jag inte ser unik ut om jag skulle äta normalt och ha en hälsosam/normalvikt.

Det är svårt att tänka så när man har lågt självförtroende och är övertygad om att man inte är värd något om man inte ser ut på ett visst sätt. Jag vet att det är precis så som du skriver i det andra stycket det är det som är logiskt men jag måste lära och övertyga min kropp och hjärna om det.[/QUOTE]

Du behöver bara fokusera på att övertyga din hjärna. Jobba på det och inse att du inte är ditt utseende. Du blir också gammal och ful en dag. Vad ska du göra då?
Citera
2019-10-15, 12:08
Medlem
[quote=keterparyd|69012151]
Citat:
Ursprungligen postat av okemani
Jag håller helt med om detta, och jag är medveten om det, sånt kan förstöra ungas liv men jag tror också att dessa personer inte förstår vad dom egentligen gör och egentligen har en bra tanke bakom.

Komplimanger får jag mer när jag är utomlands inte så mycket i Sverige, det är mer skillnaden jag märker på hur folk tittar, hur hjälpsamma alla är och hur jag behandlas ute när jag ser ut på ett visst sätt. Men jag har också kommit fram till att det kan vara för att jag utstrålar mycket mer självförtroende då än när jag är normalviktig tex. då kan hela mitt kropp språk förändras och man känner av hur osäker jag är. Det är något jag vet innerst inne men min hjärna vill inte tro på det. Jag lever fortfarande i tron om att problemet är att jag inte ser unik ut om jag skulle äta normalt och ha en hälsosam/normalvikt.

Det är svårt att tänka så när man har lågt självförtroende och är övertygad om att man inte är värd något om man inte ser ut på ett visst sätt. Jag vet att det är precis så som du skriver i det andra stycket det är det som är logiskt men jag måste lära och övertyga min kropp och hjärna om det.[/QUOTE]

Du behöver bara fokusera på att övertyga din hjärna. Jobba på det och inse att du inte är ditt utseende. Du blir också gammal och ful en dag. Vad ska du göra då?

Precis jag vet och detta har också lett till att jag har grov åldersnoja men det tror jag att dom flesta har när dom når den åldern. Jag vill jobba på det jag har ett mål om att plugga och bli något för att öka mitt självförtroende och fokus på annat.
Citera
2019-10-15, 12:17
Medlem
[quote=okemani|69012207]
Citat:
Ursprungligen postat av keterparyd

Precis jag vet och detta har också lett till att jag har grov åldersnoja men det tror jag att dom flesta har när dom når den åldern. Jag vill jobba på det jag har ett mål om att plugga och bli något för att öka mitt självförtroende och fokus på annat.

Ja, du måste skaffa självförtroende och självkänsla i något annat än ditt utseende. Bli bra på ditt jobb, på dina studier, din hobby. Umgås mest med tjejkompisar som inte är utseendefixerade själva och undvik de andra. En bra idé kan vara att undvika män också då vi gärna triggar kvinnors utseendehets.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in