• 7
  • 8
2020-04-25, 21:07
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Jaha, här har man fått svaret

Barrträd ska bort om det överskrider 3 kubikmeter per hektar i riskområdena, annars 5 kubikmeter per hektar.
Nån har tydligen nämnt det i tråden redan, men då vet vi alla fall.
Då är frågan hur man mäter kubik. Är det kvistat och sågat då? Är väl inte helt lätt att bedöma nedfallna träd i kubik förrän man sågat upp? Eller så får man mäta stammen uppe och nere och längden och försöka räkna ut det. Sedan är frågan när ett nedfallet träd inte längre anses vara ett träd för att det börjat förmultna och antagligen inte längre är värd för tänkta skadeinsekter, utan kanske mer ett nyttigt element för mångfalden i skogen.
Citera
2020-04-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Då är frågan hur man mäter kubik. Är det kvistat och sågat då? Är väl inte helt lätt att bedöma nedfallna träd i kubik förrän man sågat upp? Eller så får man mäta stammen uppe och nere och längden och försöka räkna ut det. Sedan är frågan när ett nedfallet träd inte längre anses vara ett träd för att det börjat förmultna och antagligen inte längre är värd för tänkta skadeinsekter, utan kanske mer ett nyttigt element för mångfalden i skogen.
men detta säger allt en massa fåntrattar talar om att dom skall tjäna pengar på din egendom . trots att man gillar att mysa i sin egen skog snart dyker nästa idiot upp och skall ha jakt rätten.
men det kanske inte går längre sedan samerna snodde jakträtten från jägarförbundet
Citera
2020-04-26, 19:55
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss

För gran gäller det virke grövre än 10cm i diameter. för tall gäller där det är skorpbark.
Citera
2020-04-26, 21:34
Medlem
Isnatts avatar
En liten fråga om skog:
Om ett träd faller från min mark och landar så det till störst del ligger på grannens mark - vem har rätt till trädet?
Med vilt är det ju som så att om djuret blir skjutet på min mark av mig men springer in och dör på grannens mark så är det grannens vilt, men hur är det med träd?
Citera
2020-04-27, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
En liten fråga om skog:
Om ett träd faller från min mark och landar så det till störst del ligger på grannens mark - vem har rätt till trädet?
Med vilt är det ju som så att om djuret blir skjutet på min mark av mig men springer in och dör på grannens mark så är det grannens vilt, men hur är det med träd?

Trädet är ditt men kan va bra att kolla så trädet inte skadat nå på grannens mark. Vid skada på grannes mark är de ditt ansvar.
Citera
2020-04-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
En liten fråga om skog:
Tror att det är rotens ursprungliga placering som bestämmer.
Har trädet vuxit på din mark o faller in på grannens mark är träet och ansvaret ditt.
Men det är min gissning.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in