Citat:
Ursprungligen postat av
BlackRockInc
Reseavdrag? Hur mycket koll har du egentligen? Eller tror du att reseersättning går under taxerad inkomst..
Jag har ganska väsentlig koll skulle jag säga. Avdrag för intäkternas förvärvande är kostnader som minskar vad som ska beskattas. Ungefär som att man i ett företag skiljer mellan omsättning och resultat. Vad som ska beskattas är bruttolönen minus avdrag såsom grundavdraget och reseavdrag. Eller t.ex. ökade levnadskostnader för dubbel bosättning / tillfällig anställning.
Får du reseersättning så är det något som ska tas upp till beskattning som lön (om resan som ersätts är en personlig levnadskostnad som t.ex. resor till och från arbetet. Är det istället ersättning för tjänsteresor hanteras det som utlägg).
Utgångspunkten för min fråga var emellertid att jag önskade hjälp att resonera fram vad det är som gör att uppgifterna om årsinkomst från Ratsit (eller från Skatteverket) inte går att härleda fram månadsinkomsten på, och om någon hade en bra uppställning för att räkna fram det.
Ditt exceptionellt okunniga och ändå nedlåtande inlägg bidrog absolut ingenting till den frågan.