Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-10-13, 12:27
Medlem
buggenbus avatar
Är det någon som har en bra formel för att räkna om "Överskott av tjänst" till "månadslön"?

Om man hämtar löneuppgifter från Ratsit, så får du veta "Överskott av tjänst", men det är förstås bruttolön / månad som är det intressanta.
Jag har tittat på mig själv, och det blir inte rätt att "dela med 12" trots att jag jobbat hela året, inte varit sjuk/föräldraledig, ingen bonus, inga andra anställningar, inget eget företag etc.

Därför intresserad om någon har en bra formel för att räkna om "Överskott av tjänst" till "månadslön"?!
Citera
2019-10-13, 12:34
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Är det någon som har en bra formel för att räkna om "Överskott av tjänst" till "månadslön"?

Om man hämtar löneuppgifter från Ratsit, så får du veta "Överskott av tjänst", men det är förstås bruttolön / månad som är det intressanta.
Jag har tittat på mig själv, och det blir inte rätt att "dela med 12" trots att jag jobbat hela året, inte varit sjuk/föräldraledig, ingen bonus, inga andra anställningar, inget eget företag etc.

Därför intresserad om någon har en bra formel för att räkna om "Överskott av tjänst" till "månadslön"?!

Med semesterersättning brukar man räkna med 12,2 eller 12,3
Citera
2019-10-13, 12:38
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Med semesterersättning brukar man räkna med 12,2 eller 12,3

Mmm... Men differensen blir ändå större. Dels antar jag att allmänna avdrag ska beaktas, och kanske reseavdrag till och från arbetet. - Och i så fall ska man väl då lägga på de posterna ovanpå löneuppgiften i Ratsitkatalogen?!
Citera
2019-10-13, 14:08
Medlem
buggenbus avatar
OK, nu tror jag mig ha fått till det.

Överskott av tjänst
+
Grundavdrag (13.400 kr, vid lön över 357tkr)
+
Avdrag (t.ex. resa till och från arbetet)
+
Semesterlön (egentligen halv procent av månadslönen som tillägg per dag, men jag tänker man kan sätta en schablon på 3000-5000kr för hela semestern)

= Årslön brutto

Och därefter:

Årslön brutto / 12 = månadslön före skatt

Sen om personen har firma vid sidan av, flera jobb, har varit sjuk mycket, föräldraledig etc så störs beräkningen.
Citera
2019-10-13, 15:02
Medlem
Wahnsinns avatar
Lite OT, men varför pröjsa 39 spänn för att kolla en person när du kan ringa 0771-567 567? Det är anonymt och medarbetaren slår gärna upp flera personer. Kostar ingenting.
Citera
2019-10-13, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Lite OT, men varför pröjsa 39 spänn för att kolla en person när du kan ringa 0771-567 567? Det är anonymt och medarbetaren slår gärna upp flera personer. Kostar ingenting.
Kan man ba ringa å fråga?
Citera
2019-10-13, 16:43
Medlem
Citat:
Mmm... Men differensen blir ändå större. Dels antar jag att allmänna avdrag ska beaktas, och kanske reseavdrag till och från arbetet. - Och i så fall ska man väl då lägga på de posterna ovanpå löneuppgiften i Ratsitkatalogen?!

Reseavdrag? Hur mycket koll har du egentligen? Eller tror du att reseersättning går under taxerad inkomst..
Citera
2019-10-13, 16:47
Medlem
Wahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsykosSebbe
Kan man ba ringa å fråga?
Javisst. Du behöver varken uppge ditt namn eller anledningen till att du vill ha uppgifterna. Inkomst av tjänst är en allmän handling och omfattas därmed av offentlighetsprincipen.
Citera
2019-10-13, 19:59
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Reseavdrag? Hur mycket koll har du egentligen? Eller tror du att reseersättning går under taxerad inkomst..
Jag har ganska väsentlig koll skulle jag säga. Avdrag för intäkternas förvärvande är kostnader som minskar vad som ska beskattas. Ungefär som att man i ett företag skiljer mellan omsättning och resultat. Vad som ska beskattas är bruttolönen minus avdrag såsom grundavdraget och reseavdrag. Eller t.ex. ökade levnadskostnader för dubbel bosättning / tillfällig anställning.

Får du reseersättning så är det något som ska tas upp till beskattning som lön (om resan som ersätts är en personlig levnadskostnad som t.ex. resor till och från arbetet. Är det istället ersättning för tjänsteresor hanteras det som utlägg).

Utgångspunkten för min fråga var emellertid att jag önskade hjälp att resonera fram vad det är som gör att uppgifterna om årsinkomst från Ratsit (eller från Skatteverket) inte går att härleda fram månadsinkomsten på, och om någon hade en bra uppställning för att räkna fram det.

Ditt exceptionellt okunniga och ändå nedlåtande inlägg bidrog absolut ingenting till den frågan.
Citera
2019-10-13, 20:39
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Javisst. Du behöver varken uppge ditt namn eller anledningen till att du vill ha uppgifterna. Inkomst av tjänst är en allmän handling och omfattas därmed av offentlighetsprincipen.

Går det att få reda på vilka sorts inkomster personen har haft? T.ex om det är en bidragstagare?

Kan tänka mig att Ratsits lönekoll inte har koll på diverse bidrag eller andra ersättningar som inte har med lön att göra?
Citera
2019-10-13, 20:49
Medlem
Citat:
OK, nu tror jag mig ha fått till det.

Överskott av tjänst
+
Grundavdrag (13.400 kr, vid lön över 357tkr)
+
Avdrag (t.ex. resa till och från arbetet)
+
Semesterlön (egentligen halv procent av månadslönen som tillägg per dag, men jag tänker man kan sätta en schablon på 3000-5000kr för hela semestern)

= Årslön brutto

Och därefter:

Årslön brutto / 12 = månadslön före skatt

Sen om personen har firma vid sidan av, flera jobb, har varit sjuk mycket, föräldraledig etc så störs beräkningen.

Ska du inte ha ett minus ist för plus för semesterlönen?
Citera
2019-10-13, 21:32
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ska du inte ha ett minus ist för plus för semesterlönen?
Bra point, tack! Självklart!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in