2019-10-12, 21:08
Medlem
Lider i nuläget av en depression, skall förklara så tydligt som möjligt.

Planen är att gå från 115 kg till 95 kg

Hur skall jag lägga upp det på bästa sätt kost/diet träning ?

Jag tänkte springa 5 km varje dag.

Jag förstår det kan vara svårt äta 500 kcal om dagen, jag fixar det.

Info: 173 cm vikt 115 kg
Senast redigerad av centrum4321 2019-10-12 kl. 21:24.
Citera
2019-10-12, 21:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Du ska inte springa 5km, då kommer du få fysiska problem väldigt fort. Du bör räkna kalorier och äta mycket omega-3 för din psykiska hälsas skull. Se även till att du får i dig magnesium, selenium och zink.

Nötter, fisk, kött, grönsaker och rotfrukter samt potatis kommer ge dig det mesta för en bra kropp samt ett bra psyke.

Låt kalorirestriktionen avgöra viktminskningen och se promenader eller korta löp som enkel träning och en extra boost.
Citera
2019-10-12, 21:25
Medlem
Senapstjuvens avatar
Börja med att äta mer än 500 kcal. Du ska gå ner i vikt, inte svälta dig.
Citera
2019-10-12, 22:27
Medlem
Morticia87s avatar
Börja hos viktväktarna. Du ska inte svälta dig utan välja rätt mat, bli mätt och ändå går ner i vikt. Samt börja träna lite lätt på gym och ut och gå/småjogga. Lycka till!
Citera
2019-10-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du ska inte springa 5km, då kommer du få fysiska problem väldigt fort. Du bör räkna kalorier och äta mycket omega-3 för din psykiska hälsas skull. Se även till att du får i dig magnesium, selenium och zink.

Nötter, fisk, kött, grönsaker och rotfrukter samt potatis kommer ge dig det mesta för en bra kropp samt ett bra psyke.

Låt kalorirestriktionen avgöra viktminskningen och se promenader eller korta löp som enkel träning och en extra boost.

Att gå 1mil i 5.5 km/H är lika mycket förbränning som att springa 1,5 mil förbänna? är det så.

Gå skall vara 70% av springa. Enligt studier.
Citera
2019-10-14, 15:06
Medlem
Fenjal888s avatar
Skruva upp ditt kaloriintag till 1500 i alla fall. Eller 1000 om du nu verkligen vill ha en supersnabb viktnedgång. Jag brukar absolut inte vilja att folk kör 1000 kcal/dag, men teoretiskt sätt går det för dig då du har en del fett på dig (om du orkar stå ut med det psykiskt).

Spring inte 5 km per dag, GÅ istället. Köp en billig pulsklocka och lägga dig på en vettig puls. Det finns absolut ingen mening att springa.

Alla fungerar vi olika, men välj något som passar dig. Personligen har jag rätt dålig karaktär, så därför är det enklast för mig att äta samma mat varje dag om jag vill gå ner i vikt. Det är inte så farligt som det låter. Tråkigt, men eventuella frestelser känns inte lika jobba längre. Andra föredrar LCHF, andra periodisk fasta. Huvudsaken är väl att du lägger dig på rätt kalorinivå på ett sätt som inte är för jobbigt för din smak.
Citera
2019-10-14, 15:10
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Långsiktigt handlar det om att byta livsstil och få in nya rutiner. Mitt råd hade varit att du börjar promenera dagligen kring 45 min eller så( rekommenderar ljudbok för att det inte ska vara så tråkigt). Samt att du börjar laga all mat från grunden. Skippa halvfabrikaten. Laga mycket varje gång så du kan ha rester i kyl eller frysa in. Lär dig ett par nya recept i veckan. Att vara duktig i köket är väldigt viktigt för en hälsosam livsstil. Ju duktigare man blir desto fortare går det också att laga mat.

När du fått in rutinen på dessa grejer, lär väl ta ca 1 månad eller så innan det känns helt naturligt, så kan du höja ribban lite. Byt ut någon promenad mot lite tuffare träning, gym, simma, ja vad du nu är sugen testa.

Att försöka börja direkt med tuffare träning skulle jag inte göra. Bättre bygga upp det steg för steg. Annars risk du ger upp. Sen är det liksom ingen stress heller. Har du inte tränat på x antal år kan du gott ta en månads tid för upptrappning. Är ingen förlust i sammanhanget.
Citera
2019-10-14, 15:11
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av centrum4321
Att gå 1mil i 5.5 km/H är lika mycket förbränning som att springa 1,5 mil förbänna? är det så.

Gå skall vara 70% av springa. Enligt studier.

Vet inte varför du optinojar kring gång vs löp. Båda är suboptimala metoder för att gå ner i vikt och ju mer man vägar+ju mer otränad man är, desto troligare är det att man råkar skada sig.

Går man i rask takt så förbrukas mer fett, medans kolhydratsoxidationen (glukogen) tar över vid 75+% VO2 Max.

Givetvis är HIIT bra träning överlag och ger bäst effekt på viktminskning sett till den lilla tid man spenderar på den, men det är inte optimalt ur en fysiologisk synpunkt att börja med HIIT om man är en otränad heffaklump.
Citera
2019-10-14, 18:34
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Skruva upp ditt kaloriintag till 1500 i alla fall. Eller 1000 om du nu verkligen vill ha en supersnabb viktnedgång. Jag brukar absolut inte vilja att folk kör 1000 kcal/dag, men teoretiskt sätt går det för dig då du har en del fett på dig (om du orkar stå ut med det psykiskt).

Spring inte 5 km per dag, GÅ istället. Köp en billig pulsklocka och lägga dig på en vettig puls. Det finns absolut ingen mening att springa.

Alla fungerar vi olika, men välj något som passar dig. Personligen har jag rätt dålig karaktär, så därför är det enklast för mig att äta samma mat varje dag om jag vill gå ner i vikt. Det är inte så farligt som det låter. Tråkigt, men eventuella frestelser känns inte lika jobba längre. Andra föredrar LCHF, andra periodisk fasta. Huvudsaken är väl att du lägger dig på rätt kalorinivå på ett sätt som inte är för jobbigt för din smak.
+1. Instämmer helt. Och äter förövrigt också samma varje dag.
Citera
2019-10-15, 03:27
Medlem
FHBKs avatar
STOP EATING FATTY / snake diet 😆

Nä men i stora loppet så ändra ätvanorna. Frukost är inte det viktigaste målet på dagen, prövat börja med att kanske äta 1-2 gånger om dagen? Jag kör bara lunch och middag som mest, hade jag ej haft flickvän som insisterar så duger det med enbart middag varje dag.

Förutom det så är självklart eliminera socker och gärna sänka kolhydrater rejält.

När jag var ungdom åt jag enbart på lördag godis, läsk osv. När jag sedan blev vuxen blev det oftare, och självklart blev jag sedan själv även fet.

För min del så har fasta (upp till 5 dagar i sträck, men oftast 2-3 dagar) samt köra inga kolhydrater hjälpt mig enormt att förlora snabbt som i sin tur givit motivation att det händer något.

Det går inte riktigt att svälta när man är överviktig. Att fasta är svårt i början av all beroende till mat och snack, men när du passerar runt 3 dagar så försvinner hungern en aning åtminstone. Innan så kommer den upp ibland, speciellt under tider då man brukar äta.

Många verkar vara emot det, och fasta såpass länge behövs väl inte, börja med periodisk fasta, försök skippa frukosten till att börja med skulle jag rekommendera.

Boken obesity code rekommenderar jag för läsa mer ingående om insulin och fasta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in