2019-10-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"Spaden finns inte för att spaden ogillar att bli kallad för spade."

Jag citerade bara Svenska Wiki
Citera
2019-10-12, 15:39
Medlem
crawlys avatar
Vila i frid som sagt. Cancer är en skoningslös fiende, och döden får alltid våra dagliga konflikter att framstå som futtiga och meningslösa jämfört med det som verkligen betyder något.

Trots att jag i mycket har i princip diametralt motsatta åsikt jämfört med Sara Danius kan jag ändå konstatera att hon på något vis framstår som den som ändå gick från akademien med äran i behåll. Hon hade också en väldigt märkligt (jag tror det var Filip Hammar som sa det) mörk energi som strålade runt henne. Definitivt en person som påverkade sin omgivning i alla fall.
Citera
2019-10-12, 15:40
Medlem
Sam.Boyds avatar
Antar att stressen runt akademin bidragit. Det tär på kroppen o försvaret veknar.

Hon har tydligen varit sjuk i canser tidigare.
Citera
2019-10-12, 15:57
Medlem
Mitt intryck av hennes sätt att sköta problemen inom SA är att hon inte skötte det särskilt bra och tog det hela till en för personlig nivå i samband med att hon fick med sig så stora delar av folket och även akademiens största kritiker. Jag tror hon förblindades något av detta. Högst mänskligt dock och fullt förståeligt, men lite synd för hennes final i akademien verkar inte gjort gott för någon egentligen.

Jag tycker dock om henne annars, tycker hon hade en cool värdighet och utryckte sig oftast på ett eget och snyggt sätt.
Tråkigt att hon gick bort.
Citera
2019-10-12, 16:01
Medlem
Jon.Holmss avatar
Oavsett vad man tycker om henne som person så är 57 år alldeles för tidigt för att dö. Fem år fick hon tydligen leva efter första cancerdiagnosen enligt AB.

Fuck cancer!
Citera
2019-10-12, 16:08
Medlem
Sara Danius avled i cancer och inget annat.
Citera
2019-10-12, 16:10
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Skall ha varit bröstcancer https://www.gp.se/kultur/kultur/sara-danius-ber%C3%A4ttade-om-sin-cancer-1.272850. Det var ju dock längesedan nu. Cancer brukar inte döda som blixt från klar himmel. Tror tyvärr mest på suicid. I vanliga fall brukar de annars säga: "NN dog hastigt efter en kort tids sjukdom" eller liknande. Mycket tråkigt i alla fall. Horace firar väl dock säkert i kväll med rödvin och räkor.
Cancern kom åter, o det är inte ovanligt. Det finns många som dött inom loppet av några få dagar efter att dom sökt vård. Linda Haglund och Carin Mannheimer tex.
Citera
2019-10-12, 16:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrDregel
Mitt intryck av hennes sätt att sköta problemen inom SA är att hon inte skötte det särskilt bra och tog det hela till en för personlig nivå i samband med att hon fick med sig så stora delar av folket och även akademiens största kritiker. Jag tror hon förblindades något av detta. Högst mänskligt dock och fullt förståeligt, men lite synd för hennes final i akademien verkar inte gjort gott för någon egentligen.

Jag tycker dock om henne annars, tycker hon hade en cool värdighet och utryckte sig oftast på ett eget och snyggt sätt.
Tråkigt att hon gick bort.

Det är mitt intryck också.

Samtidigt bör man nog understryka att det handlar just om ett intryck. Sanningen är nog att vi vet rätt lite av vad som hände internt i SA under denna tid. Men det hela blev så sanslöst uppblåst i media att ingen brydde sig om denna okunskap, utan folk tog ställning precis så som de ville ändå. Som om de där tomtarna som dök upp på den där "knytblusmanifestationen" verkligen visste vad som försiggick, eller ens vad de demonstrerade för. De flesta fick bara för sig att Horace var skurken och Danius det oskyldiga offret, sen körde man på stenhårt på den linjen. Och Danius spelade med.

Oerhört vad man smäller upp detta nu på SVTs webbsida, tex. Det här med att Danius var "folkkär" lär ju vara en sanning med mycket stor modifikation.

Ebba Witt-Brattström:
– Det här är en tragedi för den svenska kulturoffentligheten. Vi behöver våra kulturkvinnor och Sara Danius hade kunnat tillföra så otroligt mycket mer, säger hon.

Ebba Witt-Brattström tror att Sara Danius hade kunnat reformera Svenska Akademien om hon fått arbetar kvar. Att hennes chefskap ifrågasattes tror hon beror på att Danius styrde Svenska Akademien så som ständiga sekreterare har gjort före henne. Skillnaden är att de var män.

– Hon hade kunnat göra stor skillnad. Inte minst i prisgivande kommittéer för att låta kvinnor åtnjuta utmärkelser. Vi hade hoppats att det kunnat vara annorlunda. Nu handlar hennes arv istället om mod och sanningslidelse. Att inte bry sig om att förlora allt, för att man inte vandrar den traditionellt manligt dominerande kulturtraditionens vägar. Det är en stor inspiration för unga kvinnor, unga intellektuella.
Whatever. Brattström kör som vanligt med sin egna käpphäst om "kulturkvinnor och -män". Tror det där "arvet" om "sanningslidelse" etc kan bli rätt kortlivat. Inget ont om Danius, men hennes berömmelse hänger intimt samman med att hon blev nån slags symbolfigur i fighten mot Horace i JCA-affären. Knappast så att särdeles många har läst hennes böcker. Skulle tex tippa att hon är långt mindre "folkkär" än Witt-Brattström, som varit känd och läst mycket längre, och som tveklöst har nått ut till en mycket bredare läsarskara.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
De har ju bråkat väldigt mycket. För något år sedan så var man ju antingen team Danius eller för Horace. Men de kanske blev vänner på slutet av hennes tid.

Engdahls besök av henne på sjukhuset var som sagt innan krisen bröt ut. Tvivlar nog på att de blev vänner, men omöjligt är det inte. Tror egentligen de hade mer respekt för varandra än många av deras rabiata påhejare har haft. Annars är det sånt som händer, att människor bråkar med varandra och blir ovänner. Besattheten med att man nu måste ha ett uttalande från Engdahl är rätt pueril. Som om man ville beskylla honom för hennes död.

Och som sagt, sanningen är att vi vet väldigt lite av vad som försiggick inom SA under de senaste åren.
Citera
2019-10-12, 16:34
Medlem
Wajis avatar
Vill bara beklaga sorgen för nära och kära. Cancer är för jävligt och hoppas och tror att vi inom kort får ett botemedel.
Citera
2019-10-12, 16:38
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AFI
Rödvin & räkor, en klassiker ibland lärd börd av Horace kaliber.
My thoughts exactly... En maträttskombination lila smaklig som Horace själv.
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Cancern kom åter, o det är inte ovanligt. Det finns många som dött inom loppet av några få dagar efter att dom sökt vård. Linda Haglund och Carin Mannheimer tex.
Sannerligen inte ovanligt. Tyvärr blir man ofta inte "frisk" från cancer.
Citera
2019-10-12, 16:52
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaabAbuRamada
Ja, såg det just på Nyhetsmorgon. Självmord?

Citat:
Ursprungligen postat av asiii
Får en dålig magkänsla som säger självmord. 57 år är inte så mycket och iom allt som hänt

Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Otroligt oväntat, känns självmord men hon känns inte som typen? Vad det nu är för typ.

Varför gissa när sannolikheten är så stor att hon avlidit i ett återfall i cancer.

Hon var en personlighet som kommer att vara saknad, vila i frid!
Citera
2019-10-12, 16:57
Medlem
FetFulElaks avatar
Ryktet säger rödvin och Tramadol..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in