2019-10-12, 13:26
Medlem
Skorn kallas för Alphafly kanske är rätt. Se länk med bilder från patentet. Det är en sko med två kolfiberplattor + en airficka i framfoten. Air tekniken är något nike har i typ alla sina skor men detta är en vidarutvecklad version.
Så en vaporfly next med delad kolfiberplatta + airficka.
https://www.believeintherun.com/2019/10/09/a-breakdown-of-the-nike-kipchoge-prototype/
Citera
2019-10-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngerManagement
Kommentatorerna sa att enligt CFD gjorde bilen mer skada än nytta när det handlar om aerodynamik. Det ger väl någon fördel att inte behöva förlita sig till farthållarnas tempokänsla men skulle inte kalla den stor.
Förmodligen påverkade den knappt Kipchoge överhuvudtaget då han ändå låg bakom farthållarna?

Jag tänkte mest på det jämna tempot, ja. Att ha "oändligt" med farthållare är iaf det som gör merparten av skillnaden jämfört med en tävling.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Synd att han inte tog alla dom krafterna och sprang i Berlin istället. Bekele vann två sekunder över världsrekordet, och Kipchoge är bättre. Han kunde åtminstone gjort 2.00.XX i det loppet, och det hade i min bok varit mycket häftigare.

Men det kommer fler år..
Ja, det är fascinerande att han i detta skede av karriären "slösar" med sin krafter och inte tar alla chanser att göra så bra tider som möjligt på riktigt.

Men det är klart, han gör väl bra med pengar på denna typ av jippo.
Citera
2019-10-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Så at vi ser første mennesket under 2 timer på en "normal" maraton tror jeg vi faktisk ser innen ikke alt for lang tid.

Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Kommer han även klara av att komma sub 2 officiellt, tror ni?

Jag är av den tro att Kipchoge även kommer klara sub2 på en riktig tävling också inom något år. Han såg ju inte ut i mål som han var tokslut så jag spekulerar i att han inte ville komma allt för långt under gränsen trots att det såg ut som han skulle kunna det för att ha lättare (mindre svårt) att även ta sig ner till denna tid på ett riktigt och på så sätt visa de som ser ner på detta och kallar det ett "Jippo" att det går springa så fort även i ett riktigt lopp.

Låt ett år gå fort så det blir Berlin igen där det verkligen går springa fort och att vi får se honom då på startlinjen.

Respekt Eliud Kipchoge....
Citera
2019-10-12, 14:19
Medlem
Citat:
Lyckas han nu så kommer den som i framtiden lyckas med det här i en riktig tävling mötas av
”ja, ja, men det där har ju Kipchoge redan gjort”.
Man stjäl uppmärksamhet från framtidens löpare och det tycker jag inte om.
Lennart Julin skrev följande på AB idag.
Jag håller med honom.
Citera
2019-10-12, 14:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Detta är ett jippo och resultatet kommer inte registreras

Vad spelar det för roll? Snubben kommer alltid bli ihågkommen som den förste under 2h. En helt sanslös idrottsprestation. Hur många i världen kan ens springa EN mil under en halvtimme?!!
Citera
2019-10-12, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Lik förbenat har snubben kutat sträcka på egna ben. Rätt imponerande får man ju lov att säga. När jag var i mina bästa år sprang jag en mil på typ 43 minuter om jag minns rätt. Om jag skulle hållit den farten (vilket jag såklart inte hade orkat) hade det blivit en bit över tre timmar. Att kuta ett marathon på under två timmar är galet imponerande.

Vete sjutton om jag ens hade orkat gå så långt oavsett hur lång tid det tagit
För folk som inte vet hur fort det går..., trsta spring 400m på 1.05. Det är den farten han håller. 21 kmh
Citera
2019-10-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
För folk som inte vet hur fort det går..., trsta spring 400m på 1.05. Det är den farten han håller. 21 kmh

1.08 blir det på 400 meter enligt mina beräkningar. Ursäkta petigheten, din poäng är lika bra vilket som.
Citera
2019-10-12, 14:53
Medlem
Det går faktiskt sinnessjukt fort. Han håller alltså kring 2:50/km vilket på milen blir 28:20.
Man vann sm-guld på 10 000m på 29:21.
Farthållare eller ej, det är en galen prestation.
Citera
2019-10-12, 15:01
Medlem
Vad menas med harar?
Citera
2019-10-12, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ski3r
Det går faktiskt sinnessjukt fort. Han håller alltså kring 2:50/km vilket på milen blir 28:20.
Man vann sm-guld på 10 000m på 29:21.
Farthållare eller ej, det är en galen prestation.

Med den tiden hade han han varit 6a Genom alla tider i sverige på 10km.

Mostafa mohamed har svenska 10km rekirdet på väg, 28.12.

Danielssons 10km rekord på bana är 27.55.

Sjukt tempo är ordet.
Citera
2019-10-12, 15:19
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Vad menas med harar?
Andra löpare som springer framför honom och ger psykologisk hjälp att hålla tempot. Det känns lättare att springa ifatt någon än att springa ifrån någon.

Springer de riktigt nära varann kanske de till och med kan sänka hans luftmotstånd.
Citera
2019-10-12, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Andra löpare som springer framför honom och ger psykologisk hjälp att hålla tempot. Det känns lättare att springa ifatt någon än att springa ifrån någon.

Springer de riktigt nära varann kanske de till och med kan sänka hans luftmotstånd.
Det jag tänker på mest. Såg bara slutet av löpet och då var det en kille framför och 1 snett framför, som en vägg liksom. I 21kmh borde det göra ganska mycket på uftmotstånd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in