2019-10-12, 11:50
Medlem
Uansett forhold og harer så er løpet imponerende. Løpet var faktisk så jevnt at alle kilometertidene lå mellom 2.48 og 2.52. Det er bare å sette på seg joggeskoene, og prøve en kilometer på disse tidene.

Han så også uforskammet frisk ut etter målgang. Så at vi ser første mennesket under 2 timer på en "normal" maraton tror jeg vi faktisk ser innen ikke alt for lang tid.
Citera
2019-10-12, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Han sprang i nikes senaste vaporfly. Har han en ny version på sig kommer de garanterat börja säljas. Men alltså varken han själv eller arrangören har gjort några som helst anspråk på att det ska räknas som ett officiellt rekord, så ser inte varför är upprörda över dehär teknikaliteterna.

Det är en enormt stor prestation ändå.

Samma plats, ingen nivåskillnad.

Han hade nån typ av vidare utvecklad version av Vaporfly next%, otillgänglig på marknaden än så länge. Men jag är en av dem som är sjukt imponerad. Kommer han även klara av att komma sub 2 officiellt, tror ni?
Citera
2019-10-12, 12:01
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Optimala förhållanden, tidigt på morgonen och få höjdmeter är alla parametrar som ofta stämmer i riktiga lopp. Alla löpare springer dessutom i s.k "specialskor", så ser inte vad du menar med det? Menar du att man ska vara barfota för att det ska räknas? Det enda som diskvalificerar är att han hade farthållare.
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Bushus
Fel! Banprofilen var inte godkänd. Måste vara en viss höjdskillnad för att vara ett godkänt maraton.
Detta lopp hade bara 2,6 meters höjdskillnad.

Han hade dessutom hjälp av någon slags pace-bil som guidade honom med en grön laser genom hela loppet. Jag vet dock inte vad IAAF säger om det?

Citat:
Kipchoge was being guided by rotating seven-man teams of pacemakers, many themselves world class runners, and by an electric pacecar that emitted green lasers to show the ideal pace and the position they should be running.

https://www.dailymail.co.uk/sport/othersports/article-7565337/Eliud-Kipchoge-begins-attempt-beat-two-hour-marathon-barrier-Vienna.html
Citera
2019-10-12, 12:05
Medlem
Citat:
Gör säkert 3-4 minuter, kanske mer! Han hade hjälp av 41 harar,
sprang med specialskor på fötterna,
en bana som var nästan platt, nästan bara raksträckor,
troligen också vid rätt temperatur samt låg luftfuktighet.
Detta godkänns dock inte som världsrekord.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pLm9nR/41--harar-inhyrda--for-att-sla-rekordet

Eftersom han har det officiella världsrekordet på 2:1:39 så gör hans pacers/wind breakers ganska exakt 2 minuter. Nästan 3 sekunder per kilometer.
Citera
2019-10-12, 12:16
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Han sprang i nikes senaste vaporfly. Har han en ny version på sig kommer de garanterat börja säljas. Men alltså varken han själv eller arrangören har gjort några som helst anspråk på att det ska räknas som ett officiellt rekord, så ser inte varför är upprörda över dehär teknikaliteterna.

Det är en enormt stor prestation ändå.

Samma plats, ingen nivåskillnad.

Jag är inte upprörd, jag sa bara att jag inte tror att vi kommer se liknande tider så ofta i vanliga tävlingar eftersom då är det en tävling mot andra, med taktik osv och inte en tävling mot sig själv och en viss tid.
Citera
2019-10-12, 12:16
Bannlyst
Helt sjukt! Under 18 sekunder per hundring!
Jag hade inte hängt med 300 meter. Kanske inte ens 200.

Edit: det är ju SJUTTON sekunder per hundring!
SJUTTON!!@
Senast redigerad av Badaren 2019-10-12 kl. 12:18.
Citera
2019-10-12, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Banan var i stort sett platt. Start och mål behöver inte ligga på samma plats och en nivåskillnad på 42 meter godkänns för rekord i marathon. Men som tidigare sagts: Farthållare som kommer in och löser av är inte tillåtet.
Det måste dessutom vara mer än en deltagare för att det ska räknas som världsrekord samt att det inte är tillåtet att ta langning från cykel. Dessa saker hade dock såklart varit lätta att lösa om han inte redan hade ”fuskat” med farthållarna.
Citera
2019-10-12, 12:28
Medlem
Citat:
Bushus
Fel! Banprofilen var inte godkänd. Måste vara en viss höjdskillnad för att vara ett godkänt maraton.
Detta lopp hade bara 2,6 meters höjdskillnad.
Detta tror jag inte är korrekt.

Såvitt jag vet finns det två grundläggande krav för att ett landsvägslopp ska räknas som världsrekord. Banan får ha en negativ höjdskillnad på 0,1%, alltså ca 42 m på ett marathon. Det andra kravet är att start och mål inte får vara mer än 50% av loppets längd ifrån varandra, alltså ca 21 km när vi pratar marathon. (För att man inte ska kunna få för mycket hjälp av vinden.)

Det är fräscha farthållare och bilen som gör den stora skillnaden här, inte banan/vädret.

Edit: Missade att LBeria redan skrivit detta.
Citera
2019-10-12, 12:51
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badaren
Helt sjukt! Under 18 sekunder per hundring!
Jag hade inte hängt med 300 meter. Kanske inte ens 200.

Edit: det är ju SJUTTON sekunder per hundring!
SJUTTON!!@

Exakt, farthållare eller ej så är det sjukt jävla imponerande att hålla sådant tempo i 42km.
Citera
2019-10-12, 13:00
Medlem
deTremouillacs avatar
När Kipchoge gjorde rekordförsöket på Monzabanan var två andra löpare från absoluta världstoppen med. De tvingades bryta och hade inte skuggan av en chans medans Kipchoge var mindre än 30 sekunder ifrån.

Att ifrågasätta hans idrottsprestation när han är världsrekordhållare i Marathon är alltså bara rent nys.

Otroligt imponerande även om dom får chilla liiiite med jämförelserna med Neil Armstrong (sic!).
Citera
2019-10-12, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Detta tror jag inte är korrekt.

Såvitt jag vet finns det två grundläggande krav för att ett landsvägslopp ska räknas som världsrekord. Banan får ha en negativ höjdskillnad på 0,1%, alltså ca 42 m på ett marathon. Det andra kravet är att start och mål inte får vara mer än 50% av loppets längd ifrån varandra, alltså ca 21 km när vi pratar marathon. (För att man inte ska kunna få för mycket hjälp av vinden.)

Det är fräscha farthållare och bilen som gör den stora skillnaden här, inte banan/vädret.

Edit: Missade att LBeria redan skrivit detta.
Kommentatorerna sa att enligt CFD gjorde bilen mer skada än nytta när det handlar om aerodynamik. Det ger väl någon fördel att inte behöva förlita sig till farthållarnas tempokänsla men skulle inte kalla den stor.
Citera
2019-10-12, 13:22
Medlem
Synd att han inte tog alla dom krafterna och sprang i Berlin istället. Bekele vann två sekunder över världsrekordet, och Kipchoge är bättre. Han kunde åtminstone gjort 2.00.XX i det loppet, och det hade i min bok varit mycket häftigare.

Men det kommer fler år..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in