2019-10-12, 10:18
Medlem
Madagascars avatar
https://www.theguardian.com/sport/2019/oct/12/eliud-kipchoge-makes-history-sub-two-hour-marathon, idag

Livelänk som knappast lär funka mycket längre till: https://www.independent.co.uk/sport/general/athletics/eliud-kipchoge-live-stream-watch-sub-twohour-marathon-video-159-challenge-ineos-a9152976.html

Är det verkligen den första maran under två timmar?

Han hade tydligen 41 farthållare. Det känns ju inte helt korrekt. Hur mycket hjälper farthållare?
Senast redigerad av Madagascar 2019-10-12 kl. 10:26.
Citera
2019-10-12, 10:29
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
https://www.theguardian.com/sport/2019/oct/12/eliud-kipchoge-makes-history-sub-two-hour-marathon, idag

Livelänk som knappast lär funka mycket längre till: https://www.independent.co.uk/sport/general/athletics/eliud-kipchoge-live-stream-watch-sub-twohour-marathon-video-159-challenge-ineos-a9152976.html

Han hade tydligen 41 farthållare. Det känns ju inte helt korrekt. Hur mycket hjälper farthållare?

Detta är ett jippo och resultatet kommer inte registreras
Citera
2019-10-12, 10:31
Medlem
bushuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Ja det är första. Pga farthållarna och bilen osv räknas det inte som ett officiellt världsrekord men det påstår de inte heller.
Citera
2019-10-12, 10:33
Medlem
bushuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Detta är ett jippo och resultatet kommer inte registreras
Skulle inte kalla det för ett jippo. Det är faktiskt första gången en människa springer en maraton under 2 timmar. Något många trodde var omöjligt.

Skulle inte bli förvånad om vi ser tider under 2 timmar i ett riktigt lopp de närmaste åren, nu när det är bevisat att det går.
Citera
2019-10-12, 10:33
Medlem
Citat:
Hur mycket hjälper farthållare?
Gör säkert 3-4 minuter, kanske mer! Han hade hjälp av 41 harar,
sprang med specialskor på fötterna,
en bana som var nästan platt, nästan bara raksträckor,
troligen också vid rätt temperatur samt låg luftfuktighet.
Detta godkänns dock inte som världsrekord.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pLm9nR/41--harar-inhyrda--for-att-sla-rekordet
Senast redigerad av bosseriks 2019-10-12 kl. 10:39.
Citera
2019-10-12, 10:36
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Skulle inte kalla det för ett jippo. Det är faktiskt första gången en människa springer en maraton under 2 timmar. Något många trodde var omöjligt.

Skulle inte bli förvånad om vi ser tider under 2 timmar i ett riktigt lopp de närmaste åren, nu när det är bevisat att det går.

Nu har dom planerat och planerat med många kronor från sponsorer så jippo
Citera
2019-10-12, 10:37
Medlem
bushuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Nu har dom planerat och planerat med många kronor från sponsorer så jippo
Så om det är finansierat av sponsorer så är det ett jippo? Dvs nästan alla sportevenemang?
Citera
2019-10-12, 10:37
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Ja det är första. Pga farthållarna och bilen osv räknas det inte som ett officiellt världsrekord men det påstår de inte heller.
Lik förbenat har snubben kutat sträcka på egna ben. Rätt imponerande får man ju lov att säga. När jag var i mina bästa år sprang jag en mil på typ 43 minuter om jag minns rätt. Om jag skulle hållit den farten (vilket jag såklart inte hade orkat) hade det blivit en bit över tre timmar. Att kuta ett marathon på under två timmar är galet imponerande.

Vete sjutton om jag ens hade orkat gå så långt oavsett hur lång tid det tagit
Citera
2019-10-12, 10:46
Medlem
Hayezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Lik förbenat har snubben kutat sträcka på egna ben. Rätt imponerande får man ju lov att säga. När jag var i mina bästa år sprang jag en mil på typ 43 minuter om jag minns rätt. Om jag skulle hållit den farten (vilket jag såklart inte hade orkat) hade det blivit en bit över tre timmar. Att kuta ett marathon på under två timmar är galet imponerande.

Vete sjutton om jag ens hade orkat gå så långt oavsett hur lång tid det tagit

Får ta och instämma i att berömma prestationen, riktigt imponerande. Det är ju inte direkt så att det finns en uppsjö andra atleter som skulle fixa samma sak, trots farthållare, mm.
Citera
2019-10-12, 10:51
Medlem
Dwg
Citat:
Skulle inte bli förvånad om vi ser tider under 2 timmar i ett riktigt lopp de närmaste åren,
nu när det är bevisat att det går.
Tror jag inte alls på. Kommer att dröja länge innan någon springer under 2 tim.
i ett riktigt maraton där det finns backar och kurvor.
En riktig maraton måste ha en godkänd banprofil (d, v. s. höjdskillnad)
för att rekord ska godkännas.
Senast redigerad av bosseriks 2019-10-12 kl. 10:54.
Citera
2019-10-12, 10:51
Medlem
Varför godkänns det inte? Trots farthållare så sprang han ju faktiskt själva sträckan under 2h.
Citera
2019-10-12, 10:53
Medlem
Citat:
Varför godkänns det inte?
Se inlägget ovan.

Detta jippo kan jämföras med att:
hoppa längdhopp och tresteg i nedförsbacke.
Dessa godkänns heller icke som rekord.
Senast redigerad av bosseriks 2019-10-12 kl. 10:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in