2019-10-11, 23:52
Medlem
Det kan man visst idag, man kan till och med leva bättre.

Skillnaden idag mot förr är att vi har en högre standard.

Hur många gånger flög dina föräldrars föräldrar? Och du?

Hur många mobiltelefoner hade de? Hade de ens råd med färg-TV, hur många i månaden isåfall? Bilar med aircondition? Hur ofta åt de vad du har ätit idag? Hur många skor har du råd med, och tror du att de hade haft råd med lika många av samma kvalitet?
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-10-11 kl. 23:59.
Citera
2019-10-11, 23:53
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Så ska det väl vara också. Varför ska man jobba med kultur. Det får väl folk göra på fritiden.

Entrepenörer inom skogsbruk och andra tunga industrier som exporterar och får landet att gå runt, har svårt att klara sig då det inte är några lukrativa branscher. Mest skatt.

Hur fa'an kan det löna sig att jobba med kultur och inte producera någonting, när stora exportföretag har det tufft. Den ekvationen borde inte gå ihop.

Har du typ hört talas om att vissa vill utveckla sig själva liksom? Finna sina drömmar? Orka jobba under slaveri med en kvinnofientlig chef. Blev utbränd efter en månad och satsar på att hitta min plats och konsten är nyckeln. Öka bidragen och stöden. Kulturen är viktig. Mängder utvecklar elallergi, fibromyalgi och utbändhet i rasande fart. Hur ska vi klara oss på en lön? Vet du kostnaden efter elsanering? Behandling hos privat vårdgivare? En lön räcker inte.
Citera
2019-10-11, 23:56
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Har inga siffror men när var svensken mest belånad, idag eller för 50 år sedan? Tror det är en dramatisk skillnad.

Och hur menar du att det står i korrelation till nutiden?
Citera
2019-10-11, 23:57
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Anledningen att det inte går idag är att hela samhället idag är anpassat för att leva på två löner och det var det inte på sextiotalet.

Exakt! Konsumtion är vår religion. Det kostar att hela tiden ha de nyaste prylarna, resor, kläder, etc. Idag vägrar ju till och med låginkomsttagare att åka runt i lite äldre bilar. Tror man inte var så fixerad vid sådant förr. Du är vad du gör och det kostar pengar att ha en aktiv livsstil
Citera
2019-10-11, 23:58
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.

Hur många mobiltelefoner hade de? Bilar med aircondition? Hur ofta åt de vad du har ätit idag? Hur många skor har du råd med?
Jag tror mycket ligger här.

Människor har så mycket månadskostnader idag så är det löjligt. Mobil, bredband, netflix, HBO, sportpaket, gymkortet etc. Man hade inte så mycket månadskostnader då.
Citera
2019-10-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Har du typ hört talas om att vissa vill utveckla sig själva liksom? Finna sina drömmar? Orka jobba under slaveri med en kvinnofientlig chef. Blev utbränd efter en månad och satsar på att hitta min plats och konsten är nyckeln. Öka bidragen och stöden. Kulturen är viktig. Mängder utvecklar elallergi, fibromyalgi och utbändhet i rasande fart. Hur ska vi klara oss på en lön? Vet du kostnaden efter elsanering? Behandling hos privat vårdgivare? En lön räcker inte.
Jag spelar gitarr - för att jag tycker det är kul.
Hade jag varit riktigt duktig kunde jag nog ha försörjt mig på det.
Egentligen borde jag få bidrag av staten så att jag kan sitta hemma och spela "lilla snigel" på min gitarr istället för att jobba.

Hobbys och självutveckling sysslar man med på fritiden.
Kan man inte försörja sig på sin hobby/intressen så ska man inte ha det som arbete.
Citera
2019-10-12, 00:16
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Ja det är väl jättebra så länge det går. Men tjänster inom kultur, hbt-certifiering och annat som inte producerar något. Hur blir det med de jobben i svårare tider? Jag kan garantera att vid en riktig lågkonjuktur där välfärden går på knäna, kommer det inte finnas utrymme för sånt.
Citera
2019-10-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.

Hur många mobiltelefoner hade de? Hade de ens råd med färg-TV, hur många i månaden isåfall? Bilar med aircondition? Hur ofta åt de vad du har ätit idag? Hur många skor har du råd med, och tror du att de hade haft råd med lika många av samma kvalitet?

Det du tar upp är teknisk utveckling. Ej ekonomisk.

För de flesta människor är boendet den största kostnaden. Eftersom boendepriserna justerat för inflation är betydligt högre idag än på 50-talet så är det svårare idag att klara sig på bara en lön.
Citera
2019-10-12, 00:24
Medlem
Mikibus avatar
Vad tror du händer om arbetsstyrkan fördubblas under, säg, tio år. Jo! Lönerna dumpas! Och det är precis det som hände då kvinnorna gjorde entré på arbetsmarknaden. Detta får barnen betala för med föräldrar som knappt orkar bemöda dem med en blick!

Detta tillfälle tar givetvis staten i akt, genom att manipulera och indoktrinera de unga barnen, så att de blir själlösa robotar som ska tjäna överheten.

Detta står som själva grundpelaren i Sveriges förfall. Då staten stjälat det allra finaste vi har — familjen.
Citera
2019-10-12, 00:25
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Jag skulle svara nej på den frågan.
Jag anser att man med en lön i dag kan ha samma levnadsstandard som man hade för 50 år sen.
Hyran var 20% men snart är den 70%
Skatten var 33% nu är den 30%

De som fått lida mest är de mer utsatta.
Citera
2019-10-12, 00:27
Medlem
Eftersom hushåll med två inkomster driver upp tillgångspriserna blir det i princip omöjligt att ha ett normalt liv på en inkomst, det är bara att fråga folk med barn som separerat så blir det ganska dystert främst på boendesidan. Det är ett känt fenomen i USA, ”the two income trap”.
Citera
2019-10-12, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robotbilen
Det du tar upp är teknisk utveckling. Ej ekonomisk.
Öhm, nähä... Varför är det inte en ekonomisk utveckling att folk har råd med mer?

Att den också är teknisk håller jag om. Teknik som är utvecklad för att folk har jobbat. Men teknik är verkligen inte någon slags motpol till ekonomi. Faktum är att teknik går mycket nära hand i hand med ekonomi.

TS frågade om det stämmer att man inte kan leva på sin lön idag. Svaret är "Nej det stämmer inte. Man kan visst leva på sin lön idag, och leva betydligt bättre än förr".

Men här kommer du och säger att jag inte får titta på vad vi har råd med, eftersom det inte följer några slags godtyckliga regler du kommit på från ingenstans?

Citat:
För de flesta människor är boendet den största kostnaden. Eftersom boendepriserna justerat för inflation är betydligt högre idag än på 50-talet så är det svårare idag att klara sig på bara en lön.
Tänk om jag nu då säger "Det du tar upp är demografisk utveckling. Ej ekonomisk"? Så du får inte titta på det.

Det låter som att du plockar russin ur kakan och väljer de faktorer som talar för din sak och samtidigt ignorerar andra.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-10-12 kl. 00:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in