2019-10-11, 23:06
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Beror väl på vilken yrkesgrupp man frågar. Man kan inte sätta bolagsdirektörer i samma kategori som vårdbiträden.

Men jag tycker inte riktigt det stämmer ändå. Idag finns det ju hur många extrajobb som helst man kan göra digitalt för att få in pengar. Som jag råkar göra...

Vi inom kultur/konst har det tufft att gå runt, trots vissa bidrag,stöd. Staten och kommun måste ge mer. En lön räcker inte.
Citera
2019-10-11, 23:09
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Vi inom kultur/konst har det tufft att gå runt, trots vissa bidrag,stöd. Staten och kommun måste ge mer. En lön räcker inte.

Eller så kan ni ju ta och producera någonting som faktiskt har ett monetärt värde - som folk faktiskt är beredda att betala för att se? Vad sägs om det, istället för att gå på en form av finare socialbidrag där ni får tramsa runt?
Citera
2019-10-11, 23:15
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Beror givetvis på vad man menar. På 60-talet kunde en man försörja en familj, vilket i princip är omöjligt idag med normal levnadsstandard, såvida man inte är en höginkomsttagare.
Citera
2019-10-11, 23:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Beror ju på att ni inte än önskvärda. Annars hade ni varit rika.
Citera
2019-10-11, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Jag skulle svara nej på den frågan.
Jag anser att man med en lön i dag kan ha samma levnadsstandard som man hade för 50 år sen.

Vet inte vem som påstår det för jag kan inte komma på att jag hört det tidigare.
Jag skulle väl säga att det går jämnt ut på något sätt. Vissa saker har blivit billigare och andra har blivit dyrare. Elektronik, heminredning och sådant var ju riktigt svindyrt förr, men idag är det väl lite upp till en själv vad man vill betala utifrån märke odyl. Mat däremot har blivit dyrare, men billigare att gå ut och äta rent generellt.

Det som man däremot kan härleda till att förr kunde man leva på en lön.. är ju det faktum att man nästan bara kan få upp sin lön på ett vettigt sätt om man bytar jobb. Stannar man kvar för länge på en arbetsplats, så brukar nog de flesta gå direkt back utifrån prisutvecklingen.
Citera
2019-10-11, 23:22
Medlem
Avsiktarens avatar
Anledningen att det inte går idag är att hela samhället idag är anpassat för att leva på två löner och det var det inte på sextiotalet.
Citera
2019-10-11, 23:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Går givetvis idag med. Enda problemet är bostad. Resten är rätt billigt i Sverige.

Köper du en villa i norrlands inland så är det inte dyrt alls. Du kan få en ok normalstor villa för under 500 000kr och de tror jag alla som jobbar klarar av på en lön.
Citera
2019-10-11, 23:33
Medlem
Förutom bostad borde det kunna gå. När mina föreldrar köpte sitt första hus gav dom 700k för ett fint hus med bra läge. Jag såg samma huset til salu för mindre än 1 år sen för 5.5 mille

Det var drygt 3 årslöner på den tiden om jag minns rätt. I dag kanske 12.

Annat problem i dag är att många köper så jävligt mycket skit på kredit. Fast räntan är 1-2% hos banken och på bolån ligger kreditränten på typ 13-20% eller mer och den där jävla mobilen som kostar 8k kostar 11k innan den äv avbetalad, och innan man ens kommer så långt fins den i 2 modeller nyare.
Citera
2019-10-11, 23:37
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Absolut kan man det, det är beroende på lönen och livsstilen(ekonomi).
Vi har mycket bättre levnadsstandard idag än för 50 år sedan.
Okej!? Förr jobbade bara mannen i familjen och endå hade man råd med hus och ny bil i princip kontant. Nu jobbar båda i familjen och endå måste folk låna.
Citera
2019-10-11, 23:39
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Okej!? Förr jobbade bara mannen i familjen och endå hade man råd med hus och ny bil i princip kontant. Nu jobbar båda i familjen och endå måste folk låna.

I princip kontant? källa?

Om båda i familjen jobbar så är dem i den lägsta samhällsklassen ifall dem inte kan klara sig. Tror du inte det själv? Jag vet att lönen spelar mindre roll, det är de små utgifterna man måste täppa till.
Citera
2019-10-11, 23:41
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Så ska det väl vara också. Varför ska man jobba med kultur. Det får väl folk göra på fritiden.

Entrepenörer inom skogsbruk och andra tunga industrier som exporterar och får landet att gå runt, har svårt att klara sig då det inte är några lukrativa branscher. Mest skatt.

Hur fa'an kan det löna sig att jobba med kultur och inte producera någonting, när stora exportföretag har det tufft. Den ekvationen borde inte gå ihop.
Citera
2019-10-11, 23:43
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
I princip kontant? källa?

Om båda i familjen jobbar så är dem i den lägsta samhällsklassen ifall dem inte kan klara sig. Tror du inte det själv? Jag vet att lönen spelar mindre roll, det är de små utgifterna man måste täppa till.
Har inga siffror men när var svensken mest belånad, idag eller för 50 år sedan? Tror det är en dramatisk skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in